درخواست نمایندگان مجلس از وزارت راه برای کنترل قیمت مسکن: اطلاعات معاملات مسکن را به پلتفرم‌های انتشار آگهی بدهید!

دستور حذف قیمت از آگهی‌های مسکن و خودرو نتوانست به ثبات این دو بازار کمک کند و شاید به آشفتگی و سردرگمی بیشتر در این بازارها هم انجامید.

سایت‌ها و پلتفرم‌های انتشار آگهی خرید و فروش خودرو در سال گذشته کوشیدند راهی برای کنترل بازار خودرو بیابند. از این‌رو، این پلتفرم‌ها با استخراج دیتای معاملات در نمایشگاه‌های خودرو و مراکز تعویض پلاک، با تحقیق درباره قیمت انواع خودروهای معامله‌شده در این مراکز، متوسط قیمت روز هر خودرو را در بازار واقعی به دست آورده و از انتشار قیمت آگهی‌های آنلاینی که از متوسط قیمت بالاتر بودند، در سایت‌های خود جلوگیری می‌کردند و قیمت آن را «غیر قابل نمایش» می کردند. به این ترتیب، کاربران، در جستجوی روزانه درباره قیمت خودروهای مورد نظرشان، با قیمت واقعی خودرو در آن روز روبرو می‌شدند و این، راه را بر سودجویانی که با قیمت‌های پرت به دنبال ایجاد تلاطم در بازار خودرو بودند، بست. در پلت‌فرم‌های اینترنتی امکانی وجود دارد که در آن کاربر متوجه می‌شود قیمت پیشنهادی فروشنده چقدر بالاتر یا پایین‌تر از قیمت منصفانه بازار است.
 

 

شیوه کنترل بازار خودرو با مسکن متفاوت است

در حوزه مسکن اما این اتفاق جز با همکاری دولت میسر نیست. شیوه قیمت‌گذاری منصفانه مسکن در پلتفرم‌ها، شبیه بازار خودرو نیست. اگرچه در بازار خودرو، با اعزام کارشناس به بنگاه‌های معاملات خودرو و مراکز تعویض پلاک می‌شود متوسط قیمت معامله روزانه هر خودرو را به دست آورد اما در حوزه مسکن چنین امکانی وجود ندارد. در واقع وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع ثبت تمام قراردادهای مربوط به مسکن، می‌تواند با ارائه اطلاعات معاملات مسکن به پلتفرم‌های انتشار آنلاین آگهی، شرایط را برای انتشار قیمت عادلانه مسکن در این بستر مهیا کند. به این ترتیب، پلتفرم‌ها نیز با استناد به اطلاعات ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی، از انتشار آگهی‌های مسکن، اعم از خرید، فروش و اجاره با قیمت‌های گزاف و خارج از عرف خودداری می‌کنند. این موضوع در نهایت هم به رونق بازار کمک می‌کند، هم دست سودجویانی که با قیمت‌های نامتعارف و خارج از عرف بازار می‌کوشند بازار مسکن را متلاطم کرده و از این راه کسب منفعت کنند می‌بندد و در نهایت مهم‌ترین نفع آن به شهروندان بازمی‌گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم