راه پر پیچ و خم فروش آنلاین دارو؛ انحراف کجاست؟

روز گذشته ۲۳ فروردین، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه برخی داروخانه‌های فعال در زمینه فروش اینترنتی از وجود فشارهایی از طرف سازمان‌های مرتبط برای عدم همکاری با دیجی‌کالا خبر داده و مجبور به قطع همکاری شده‌اند. این اتفاق در حالی بود که دقیقا ۵ ماه پیش دیجی‌کالا خبر داد آمادگی و زیرساخت لازم برای فروش آنلاین داروهای مکمل و غیرنسخه‌ای – که فروش اینترنتی آنها از نظر قانون مجاز است – را دارد، اما با سد سازمان غذا و دارو مواجه شده است.

در آن زمان کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییترش نوشت که فروش دارو در فضای مجازی به طور کامل ممنوع است و فروش هرگونه مکمل تغذیه‌ای یا ورزشی به جز داروخانه‌های آنلاین مجاز، ممنوع است.

بر همین اساس و آنچه قانون اجازه داده دیجی‌کالا با همکاری داروخانه‌های فیزیکی سطح شهر که مجوز فروش اینترنتی دارو را دارند، در مارکت‌پلیس خود اقدام به فروش داروهای مجاز و غیرنسخه‌ای می‌کند، همانند کالاهای دیگری که در میان ۴ میلیون تنوع کالایی این فروشگاه هستند و عمده آنها توسط فروشندگان غیر از خود دیجی‌کالا تامین می‌شود.

با این حال در این میان، گرچه خلاف آنچه قانون برای فروش آنلاین داروهای مکمل و غیرنسخه‌ای تعیین نکرده و خطایی توسط دیجی‌کالا رخ نداده، باز هم خبرهایی از مخالفت و فشار برای عدم فروش داروهای مجاز توسط دیجی‌کالا به گوش می‌رسد.

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا روز گذشته در رشته توییتی از مانع‌تراشی‌ها و فشارها از سوی سازمان‌های مرتبط به‌منظور قطع همکاری با دیجی‌کالا برای فروش دارو خبر داد. محمدی خاطر نشان کرد: «در حالی‌ که در دوران کرونا جهان به سمت استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیک در حرکت است و مسئولین سلامت در کشورها می‌کوشند تا هرچه بیشتر ترددهای غیرضروری را کم کنند و مردم را به خرید آنلاین عادت دهند، این میزان از مقاومت و مانع‌تراشی مسئولین سازمان غذاودارو حیرت‌آور است.»

صبح امروز ۲۴ فروردین، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توییتی تلویحا فروش دارو در دیجی‌کالا را غیرمجاز خطاب کرد و آن را با فروش در سوپرمارکت محله مقایسه کرد!

کمی بعد مدیرعامل دیجی‌کالا اقدام سازمان غذا و دارو را اعجاب‌انگیز توصیف و این پرسش را مطرح کرد که اشکال این روش چیست؟

اسنپ‌فود که اقدام مشابه دیجی‌کالا را انجام می‌دهد و فروش آنلاین داروهای مجاز را به سوپراپلیکیشن خود افزوده است، در پیگیری استارتاپ۳۶۰ از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد. کماکان مشخص نیست چرا سازمان غذا و دارو با این موضوع مخالفت می‌کند، آن هم در شرایطی که در روزهای وضعیت قرمز شیوع کرونا در ایران، بیش از پیش نیاز به استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های آنلاین برای مردم وجود دارد. برخی کاربران در توییتر علت را در “غیرخودی” بودن دیجی‌کالا در بازار سلامت، بهداشت و دارویی کشور جسته‌اند.

تغییرات روز دنیا در توسعه پلتفرم‌ها نیز بر لزوم به‌روز رسانی قوانین و دستورالعمل‌ها تاکید دارند. در حالی‌که آمازون امکان خرید طیف متنوعی از داروها را به کاربران خود می‌دهد و همکاری گسترده‌ای با بیمه‌ها دارد، اما دستورالعمل‌ها در ایران مانع از هر نوع ورود پلتفرم‌های فروشگاهی و مارکت‌پلیس‌ها به موضوع سلامت و فروش داروهای بدون نسخه شده و حتی داروخانه‌های فعال تهدید به اعمال انواع محدودیت‌ها از جمله قطع همکاری بیمه‌ها با آنها می‌شوند.

واکنش میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم