سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) گفت: مطابق گزارشهای موجود، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سال ۱۴۰۰ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل میشود.
گزارشها از کاهش و حتی به صفر رسیدن درآمد کسبوکارهای اینستاگرامی طی یک ماه گذشته در کشور خبر میدهند. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت حدود ۱۰ میلیون نفر از کاربران ایرانی به کمک شبکههای اجتماعی ارتزاق میکنند. به تازگی خبرگزاری دولتی ایرنا طی گزارشی نوشت: «در روزهای گذشته عدهای با ارایه آمارهای نادرست از میزان کسبوکارهای تعطیل شده، ارقامی عجیب و غریب برای تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام ارایه کردند. این در حالی است که بررسی گزارشهای موجود نشاندهنده غلط بودن ادعاها در این زمینه است و تقریباً در همه موارد مشخص شده که این ادعاها هیچ پایه و اساسی نداشته است.»
پیشتر «علیرضا شاهمیرزایی» معاون وزارت صمت اعلام کرد: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، دستکم یکهزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسبوکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از سه درصد این عدد بودند.
گردش مالی رسمی تجارت الکترونیک کشور یکهزار و ۲۳۰ همت است
«امین کلاهدوزان» سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفتوگو با ایرنا گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک همه ساله طبق قانون گزارش رسمی تجارت در این حوزه را منتشر میکند که آخرین آمار آن مربوط به سال ۱۴۰۰ است.
وی گفت: مطابق آمارهای سال ۱۴۰۰ جمع گردش مالی رسمی تجارت الکترونیک کشور یکهزار و ۲۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) است؛ این آمار مربوط به شرکتها و کسب و کارهایی است که نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسنامه داشته، «اینماد» گرفته یا عضو اتحادیه هستند و بر این اساس مورد پایش قرار گرفته و از حمایتهای موجود بهرهمند میشوند.
گردش مالی تجارت الکترونیک در اینستاگرام بین ۲۵ تا ۳۰ همت بود
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: مطابق این گزارش، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سالی که گذشت بین ۲۵ تا ۳۰ همت بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل میشود؛ در این میان حتی اگر تبلیغات، استوریها و غیره در فضای اینستاگرام را به این رقم اضافه کنیم حدود ۳.۵ درصد از گردش مالی در این حوزه را شامل خواهد شد.
وی به اثرگذاری و درگیر شدن افراد در شبکههای اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: تخمین زده میشود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل را شامل میشود.
کلاهدوزان اضافه کرد: نکتهای که در خصوص این شغلها قابل تامل است، تعدادی از آنها مشاغل مکمل هستند؛ یعنی بهطور مثال شخص مغازهای در بازار داشته و با ایجاد صفحهای در اینستاگرام در کنار مغازه خود فعالیت میکرد و بر این اساس در هر دو جا شاغل محسوب میشده است؛ در این زمینه وزارت کار باید به اظهار نظر بپردازد.
وی افزود: برخی دیگر از افراد در حقیقت کارمندانی هستند که در این فضا شغل دومی برای خود تعریف کرده بودند و این افراد نیز جزو همان آمار ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفری اشتغال قرار میگیرند، اما دسته سوم تنها محل درآمدیشان از این صفحات بوده است.
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: این صفحات اینستاگرامی یکنواخت نبودند، بهطوری که برخی از آنها تنها یکهزار دنبالکننده و برخی دیگر بیش از ۱.۵ میلیون دنبالکننده داشته است و بنابراین تنوع اثرگذاری در این صفحات را شاهد بودیم.
کسبوکارها وبسایت خودشان را راه بیاندازند
وی تاکید کرد: با وجود مطالب یاد شده و اتفاق افتادن بخش عمده و ۹۷ درصدی اقتصاد و تجارت الکترونیک در فضای خارج از اینستاگرام، اما رویکرد ما این است که شرایطی فراهم کنیم تا شرکتها، مجموعهها و کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعال بودند، وارد فضای رسمی، حرفهای و شناسنامهدار شوند تا علاوه بر دریافت حداکثری امکانات و تسهیلات، توسعه کسب و کارشان سرعت بگیرد.
سرپرست تتا با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مهم را تشویق کرده و از افراد برای ورود به فضای رسمی کسب و کار الکترونیکی حمایت میکند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر فردی در فضای اینستاگرام موفق به جلب و جذب ۱۰ هزار دنبالکننده شده بود، با معرفی پلتفرمهای جدید، معادل همین میزان دنبالکننده به شکل حمایتی و با گزینههای تشویقی در اختیارش قرار خواهد گرفت.
وی گفت: ما توصیه میکنیم که دولت مداخلهای در حوزه انتخاب و معرفی پلتفرم و محیط کسب و کار نداشته باشد و اجبار نکند، اما میتواند توصیه و راهنمایی داشته باشد.
کلاهدوزان ادامه داد: ما ترجیح میدهیم کسب و کارها به یک هویت مستقل رسیده، وبسایت خودشان را داشته و برند خود را ثبت کنند و وارد باشگاه تجارت حرفهای الکترونیک شوند.
عدم تطبیق آمارهای دولتی
طبق گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکههای مجازی کسب درآمد میکنند به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند. گزارش سال گذشته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز کل حجم تجارت الکترونیکی را هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام و برآورد کرده بود که در حدود ۴۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی در کل کشور فعالیت میکنند و اعلام کرده بود که از این تعداد تقریبا ۸۰ درصد آنها در شبکههای اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام و واتساپ حضور دارند. اما در آن گزارش نیز مشخص نشده بود که به صورت مشخص حجم تجارت اینستاگرامی چقدر است.
با وجود این آمارها و اطلاعاتی که نشان دهنده وضعیت وخیم کسبوکارهای فعال روی اینستاگرام دارد؛ اما مدیران وزات صمت از جمله علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت میگوید که آمارهای ارائه شده درباره تعداد آنهایی که زندگیشان به اینستاگرام گره خورده دروغ است و سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است.