پیندو نام سرویس جدید دیجیکالاست که در زمینه online classifieds یا نیازمندیهای آنلاین راهاندازی شده است.
دیجیکالا میگوید پلتفرم پیندو را برای رفع نیاز کاربران برای خرید و فروش کالاهای دست دوم و همچنین کالاهایی که از دیجیکالا یا هر فروشگاه دیگری خریداری کردهاند و ممکن است دیگر تمایلی به نگهداری آن نداشته باشند راه اندازی کرده است.
کاربران پیندو امکان چسباندن رایگان آگهی خود را به ۴ میلیون تنوع کالایی در دیجیکالا دارند. در نتیجه آگهی کاربران علاوه بر پیندو، در دیجیکالا هم نمایش داده شود. به عبارت دیگر، آگهی در دسترس ۴۰ میلیون بازدیدکنندهی ماهانه دیجیکالا نیز قرار میگیرد و بازدیدکنندگان میتوانند در کنار کالاهای نو، آگهی کاربران را نیز برای همان کالا مدنظر قرار دهند.
با این امکان کاربران میتوانند همان جا از قیمت کالای مشابه نو مطلع شوند و به راحتی بهترین قیمت را برای کالای خود تعیین کنند؛ همچنین اگر قصد خرید کالای دست دومی را از پیندو داشته باشند که به دیجیکالا چسبیده است، میتوانند قیمتها را مقایسه کنند و بهترین تصمیم را بگیرید.
مزیت دیگر وصل شدن آگهیها به کالاهای دیجیکالا، عدم نیاز به وارد کردن اطلاعات و مشخصات برای کالاها و تسهیل دسترسی به مشخصات یک محصول و همچنین مشاهده و بررسی نظرات کاربران در مورد آن محصول در دیجیکالا عنوان شده است.
پیندو علاوه بر امکان ثبت آگهی آنلاین خرید و فروش کالا در زمینه ارائه خدمات نیز فعالیت میکند؛ یعنی برای کسانی که به جای محصول، خدمت ارایه میدهند بستری فراهم کرده است تا با توجه به گروههای کالایی دیجیکالا خدمات خود را معرفی و در معرض فروش بگذارند. این قابلیت بازه گستردهای از ارائه خدمات خیاطی در دسته مد و پوشاک یا تعمیر موبایل در دسته کالاهای الکترونیک را در برمیگیرد.
بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران ظاهرا قصد دارد پرقدرت و با امکاناتی افزوده نسبت به رقبای خود به این بازار ورود کند، بازاری که سهم عمده آن در اختیار دو بازیگر قدرتمند یعنی دیوار و شیپور و ورتیکالی در بخش خودرو همچون باما است.
براساس تصویری که در سایت پیندو موجود است قرار است اپلیکیشن این پلتفرم برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس از طریق تمام مارکتهای موجود همچون بازار یا سیبچه منتشر شود، اما فعلا نسخه اندروید آن برای دانلود در دسترس است.
گفتوگو با مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی دیجیکالا؛ اندازه بازار C2C هماندازه بازار فعلی دیجیکالاست
نام پیندو که دیجیکالا برای این سرویس جدید خود برگزیده، شباهت زیادی به پلتفرم “پیندودو” چین دارد. پیندودو یکی از بزرگترین پلتفرمهای مارکتپلیس تجارت الکترونیکی چین است که کاربران پیامرسان ویچت در این کشور میتوانند به طور مستقیم از آن خرید کنند. مدل فروش در پیندودو به صورت خرید تیمی با تخفیف از سلرهای گوناگون است.
اوایل امسال دیوار با راهاندازی “دیوار فروشگاهها” وارد مارکتی شد که فروشندهها و مغازهدارها مستقیما میتوانند اجناسشان را از طریق دیوار به فروش برسانند؛ مارکتی که غیرمستقیم و به نوعی ورود به قلمروی مارکت پلیس دیجیکالا بود. البته تابستان امسال دیجیکالا نیز امکان “شیپ بای سلر” را راه انداخت که مشابه امکان دیوار فروشندههای بیشتری میتوانند در آن عضو شوند و کالا را مستقیما برای مشتری ارسال کنند.
اکنون ورود دیجیکالا به این حوزه این پیام را در دل خود دارد که بازار خرید و فروش آنلاین کالای دست دوم در ایران به قدری بزرگ است که جای یک بازیگر جدید را دارد. شاید هم دیجیکالا با اتصال آن به پلتفرم فعلی خود برنامههای دیگری برای آن در سر دارد؛ امکانی که هماکنون بازیگران دیگر نیازمندیهای آنلاین از آن بیبهرهاند. دیجیکالا در این سالها تجربه فراوانی در زمینه فروش کالا و همچنین ارایه خدمات لجستیک دارد. شاید دیجیکالا در نظر دارد با ارایه امکاناتی همچون مقایسه قیمت با کالای نو و در آینده تکیه بر دانش توزیع و حملونقل اندوخته خود در این بازار برگ برنده رو کند. با همه این تفاصیر این خبر به معنای رقابتیتر و جذابتر شدن بازار تجارت الکترونیکی ایران در آینده نه چندان دور است.