گزارش کامل پنجمین رویداد سوار ابرهای ابرآروان؛ از ورود به بازار اروپا و آمریکا تا جذب سرمایه‌ و آغاز ساخت بزرگ‌ترین دیتاسنتر ابری خاورمیانه

ابر‌ آروان در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) از انطباق کامل با قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه‌ی اروپا (GDPR) و ورود به بازار اروپا و آمریکای شمالی خبر داد. افتتاح دیتاسنتر اختصاصی بامداد، جذب سرمایه‌ی ۵۰۰ میلیاد تومانی از هلدینگ فناپ، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ اسپارا، آغاز همکاری با زیتل برای عرضه‌ی 5G Cloud در آینده، از مهم‌ترین خبرهای این رویداد بود.

هم‌چنین در بخش‌های مختلف این رویداد، از امکانات جدید محصولات و خدمات ابر آروان رونمایی شد:

  • محصول سرور ابری؛ مشارکت در ساخت بزرگ‌ترین دیتاسنتر ابری خاورمیانه، افزایش منابع سخت‌افزاری دیتاسنتر هرمان در هلند و اضافه‌شدن یک دیتاسنتر دیگر در اروپا، اضافه شدن قابلیت دانلود BackUp و انتقال آن به فضای ابری آروان یا S3 آمازون و Space دیجیتال اوشن، ارایه‌ی Cloud Dedicated Server و ارایه‌ی سرویس بوم در آینده‌ی نزدیک برای ترسیم و پیاده‌سازی ساده‌تر توپولوژی زیرساخت ابری
  • شبکه‌ توزیع محتوا؛ ارایه‌ی نسل جدید Load Balancer آروان، قابلیت Active Health Check، ارایه‌ی نسخه جدید امنیت ابری، اضافه شدن TCP Proxy، ارتقای قابلیت ارسال لاگ، گذار به IPv6و استفاده از تکنولوژی Edge Computing در آینده نزدیک
  • عملیات؛ ۲۴ ساعته‌ شدن مرکز تماس ابر آروان برای پاسخ‌گویی بهتر به مشتریان و ارایه‌ی راهکارهای سازمانی به مشتریان سازمانی بزرگ

پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22)، یک‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ با حضور ۸،۴۸۳ تماشاگر آنلاین و ۲،۲۰۰ مهمان حضوری از میان مشتریان و علاقه‌مندان حوزه‌ی فناوری و با همکاری بانک پاسارگاد، هلدینگ فناپ، اپلیکیشن پی‌پاد و شبکه‌ی تلویزیونی آرپا، در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

 

گذر از مباحث شبه‌فنی درباره‌ی سرویس‌های ابری

پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) با سخنان پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و ناخدای اجرایی ابر آروان آغاز شد. او با اشاره به مقاومت‌های تاریخی در برابر واکسن و خرافات وجود شیطان در جریان الکتریسیته در زمان ورود این فناوری به ایران، به سراغ زیرساخت‌های ابری رفت و به تهمت‌ها و دروغ‌هایی که درباره‌ی سرویس‌های ابری و ابر آروان گفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: «برای من خیلی روشن است که ما را به عنوان گروگان روبه‌روی مردم قرار داده‌اند، تا سیبل خیلی از ناکارآمدی‌ها و تصمیم‌های غلط همه‌ی این سال‌ها باشیم.»

ناخدای اجرایی ابر آروان، با بیان این‌که اینترنت ایران و اتصالش به خارج از کشور در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است، به طرح صیانت که آن را تاسف‌برانگیز خواند اشاره کرد و گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت را بین اپراتورهای موبایل و  FCPها توزیع می‌کند تا اینترنت از این طریق بین مردم و دیتاسنترها توزیع شود. سرویس‌های ابری در لایه‌ی بعد از دیتاسنترها قرار دارند، بنابراین از نظر فنی نمی‌توانند هیچ ارتباطی با قطع‌ووصل و محدودسازی اینترنت داشته باشند.»

 

 

او در ادامه و در توضیح استدلال ارتباط غیرمستقیم و کاهش هزینه‌های اجتماعی قطع اینترنت پس از قدرت گرفتن زیرساخت‌های ابری گفت: «این هم یک دروغ بزرگ است. در Gateway‌ها یا همان دروازه‌های ورود اینترنت به کشور ، تجهیزاتی از جمله Routerها و فایروال‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند چه ترافیکی ارسال شود یا نشود. به زبان ساده این درگاه‌ها در همین لحظه هم به آسانی قابل کنترل و تنظیم هستند. به‌راحتی می‌توان لیستی از سایت‌های مهم تهیه و مشخص کرد در زمان قطع اینترنت کدام سایت دردسترس باشد یا نباشد، یا حتی می‌توان مشخص کرد ترافیک کدام سایت ارزان و نیم‌بها یا گران باشد، کدام سایت‌ها با اختلال و کند Load شوند و کدام سایت‌ها محدودیت نداشته باشند.

او با ذکر نمونه توضیح داد: «می‌توان اینترنت را قطع کرد، اما اجازه داد سرویس‌هایی مثل اسنپ و تپسی دردسترس باشند، بدون این‌که اهمیتی داشته باشد، این سرویس‌ها خارج از کشور میزبانی می‌شوند یا در داخل کشور، در یک دیتاسنتر اختصاصی یا یک سرویس ابری قرار دارند.»

ابر آروان و تمام شرکت‌های ابری، به وجود آمدند تا به کسب‌وکارها و مردم کمک کنند تا در دنیای آزاد اینترنت، زندگی بهتری داشته باشند.

 

 

سازگاری ابر آروان با قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه اروپا؛ GDPR

پس از این مقدمه، ناخدای اجرایی ابر آروان با بیان این‌که کسب‌وکارهای جهانی همواره تلاش می‌کنند با رعایت قوانین و پروتکل‌های جهانی در نقطه‌ی بهینه‌ی محرمانگی اطلاعات و امنیت قرار بگیرند، گفت: «در این ‌راستا ابر آروان از زمستان ۹۹ و به‌عنوان اولین شرکت ایرانی و همگام با بزرگ‌ترین شرکت‌های ابری جهانی به‌شکل فصلی شروع به انتشار گزارش شفافیت کرد؛ در این گزارش‌ها اعلام می‌شود چه درخواست هایی از نهادهای قانونی داخلی و بین‌المللی به دست ما رسیده است و بر چه اساس، با چه درخواست‌هایی موافقت و با چه مواردی مخالفت می‌شود.»

پیرحسینلو از انطباق ابر آروان با ساختارها و قوانین GDPR، قوانین حفاظت اطلاعات اتحادیه‌ی اروپا خبر داد و گفت‌: «این قدم بزرگ دیگری در مسیر حراست از حریم خصوصی کاربران خواهد بود.» هم‌چنین پیرحسینلو اعلام کرد که ضوابط GDPR از این پس برای تمام کاربران ابر آروان، از جمله کاربران ایرانی نیز رعایت خواهد شد.

شروع خدمات‌دهی ابر آروان به اروپا و آمریکا‌ی شمالی

به‌گفته‌ی پیرحسینلو، پیش از این تمرکز ابر آروان، بر سرویس‌دهی به کشورهای در حال توسعه بود. از امروز و با سازگاری ابر آروان با GDPR، اروپا و آمریکای شمالی هم به کشورهای تحت پوشش ابر آروان اضافه می‌شوند و آروان با داشتن ده‌ها پاپ‌سایت در نقاط مختلف جهان، وب‌سایتی به ۸ زبان مختلف و سازگاری با قوانین بین‌المللی، پرقدرت‌تر به فعالیت جهانی خود ادامه می‌دهد.

ابر آروان با ۵ محصول اصلی و بیش از ۱۰۰ فیچر محصولی مرتبط یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هر کسب‌وکار است.

پیرحسینلو در ادامه به بارزترین ویژگی‌های محصولات ابر آروان پرداخت؛ او درباره‌ی Object Storage ابر آروان، توضیح داد:‌ «محصول فضای ابری آروان یکی از اقتصادی‌ترین محصولات جهان در این بخش است. آروان ۳۰درصد از دیجیتال اوشن و ۷۹درصد از  aws‌ارزان‌تر است. در آینده امکان هیجان‌انگیز Multi Site Replication به این محصول اضافه خواهد شد.»

به گفته‌ی پیرحسینلو پلتفرم ویدیو ابر آروان شامل ۵ محصول اصلی استریم و تصویر است. اگرچه Public Platformها مانند یوتیوب بیش‌ترین سهم را از بازار جهانی دارند، برای  کسب‌وکارهایی که به‌دنبال امکانات حرفه‌ای یا استفاده از برند اختصاصی خودشان هستند، ابر آروان یکی از بهترین انتخاب‌هاست. پلتفرم ویدیو آروان با امکانات بیش‌تر، حداقل ۸۰درصد از Cloudflare اقتصادی‌تر قیمت‌گذاری شده است. به‌علاوه محصول کانتینر ابری آروان با بیش از ۷ امکان جدید به‌عنوان یکی از کامل‌ترین کانتینرهای ابری دنیا با ۴۰درصد امکانات بیش‌تر از هیروکو، کم‌تر از نصف آن قیمت‌گذاری شده است.

پیرحسینلو درباره‌ی محصول سرور ابری آروان (Cloud Server)، گفت‌: «به‌دلیل حضور گسترده غو‌ل‌های ابری جهان در این قسمت از بازار در بخش‌هایی با بهترین‌های جهان فاصله داریم، اما از نظر تنوع سخت‌افزاری، امکانات گسترده و متنوع، قیمت اقتصادی و البته پایداری، سرور ابری آروان بهترین انتخاب برای تمام کسب‌وکارهای ایرانی و بسیاری از کسب‌وکارهای جهانی است.»

ناخدای اجرای ابر آروان در مورد شبکه ‌توزیع محتوا ابر آروان (CDN)، که از آن به عنوان محصول پرچم‌دار فناوری آروان یاد کرد، گفت:‌ «با افتخار باید بگویم آروان در بیش‌تر شاخص‌ها[i] جزو ده CDN برتر دنیاست؛ هشتمین CDN بزرگ دنیا، جزو سه CDN های‌تک دنیا و بالاخره اقتصادی‌ترین CDN دنیا با ترافیک رایگان در تمام نقاط جهان. محصولی که بهترین انتخاب برای هر کسب‌وکاری در تمام نقاط جهان است.»

به گفته‌ی او شبکه توزیع محتوا ابر آروان، در بسته‌های رایگان و رشد، نسبت به کلادفلر، با ۳۰درصد هزینه و Latency کم‌تر  و ۳۰درصد امکانات بیش‌تر به مشتریان ارایه می‌شود.

 

رونمایی از نسل جدید محصول سرور ابری آروان

محمدعرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان در سخنرانی خود به معرفی نسل جدید این محصول پرداخت که به گفته‌ی او پایداری بیش‌تری دارد و خیال مشتریان سازمانی را راحت می‌کند.

امکان دانلود BackUp یا انتقال آن به فضای ابری

به گفته‌ی شمسی، نسل جدید سرور ابری آروان، در کنار کمک به مشتریان در گرفتن یک BackUp فوری یا زمان‌بندی شده، دانلود BackUp را هم ممکن می‌کند. از این مهم‌تر، ابر آروان امکانی را فراهم کرده است تا BackUp به‌شکل مستقیم به Object Storage ابر آروان، S3 آمازون و Space دیجیتال اوشن منتقل شود.

محمدعرفان شمسی گفت:‌ «در نسل جدید سرور ابری، مشتریان می‌توانند علاوه‌بر ابرک‌ها از Diskهای ابری خود نیز SnapShot بگیرند یا اگر نیاز به دیسک‌های بسیار پرسرعت دارند ابرک‌هایی با دیسک Local بسازند.»

[i] https://w3techs.com/technologies/history_overview/proxy/

 

 

شمسی از ارایه‌ی Dedicated Server Cloud خبر داد و گفت: «ابر آروان برای پاسخ به نیاز مشتریان به سرور اختصاصی،Dedicated Server Cloud را ارایه می‌کند تا مشتریان بتوانند از مزایای سرور اختصاصی در فضای ابری استفاده کنند.»

او از آچاره به‌عنوان یکی از مشتریانی نام برد که با استفاده از بیش‌تر این امکانات و به کمک بیش از ۵۰هزار نیروی متخصص به ۲ میلیون مشترک خود سرویس‌دهی می‌کند.

شمسی هم‌چنین از اضافه شدن امکان‌های جدیدی مانند Shutdown Watchdog، Startup Script، تگ زدن، افزایش تنوع بسته‌های ساخت ابرک و بازطراحی پنل و بهبود کنسول ابرک‌ها خبر داد.

ترسیم و پیاده‌سازی ساده‌تر توپولوژی زیرساخت ابری؛ سرویس Cloud canvas

محصول‌بان سرور ابری آروان از ارایه‌ی سرویس جدید محصول سرور ابری آروان در آینده برای تسهیل و سرعت‌بخشی به Deploy زیرساخت خبر داد. با اضافه شدن این امکان مشتریان می‌توانند توپولوژی زیرساخت خود را روی یک بوم ترسیم کنند و زیرساخت نهایی را تحویل بگیرند. به گفته‌ی او مشتریان هم‌چنین می‌توانند با پاسخ به چند پرسش به یک معماری کامل از زیرساخت مورد نظر خود برسند و در همان لحظه آن را در بستر ابر آروان اجرا کنند.

 

تازه‌های CDN ابر آروان؛ Geo Load Balancer، Active Health Check، اضافه شدن TCP Proxy و ارتقای قابلیت ارسال لاگ

صابر مسگری، محصول‌بان شبکه توزیع محتوا (CDN) ابر آروان، با صحبت از نسل جدید Load Balancer، سخنرانی خود را آغاز کرد: «فرض کنید بخواهیم ترافیک بازدیدکننده‌ها از دو کشور مختلف را به‌سمت دو دیتاسنتر متفاوت بفرستیم. به‌کمک Geo Load Balancer  جدید آروان مشتریان می‌توانند تعیین کنند درخواست‌های کاربران هر منطقه‌ی جغرافیایی به کدام دیتاسنتر ارسال شود. این لود بالانسر جدید با ظرفیت پاسخ‌گویی بسیار بالا، می‌تواند بهینه‌ترین وضعیت توزیع بار را فراهم کند.»

 

 

قابلیت Active Health Check 

به‌گفته‌ی مسگری، با قابلیت جدید Health Check ابر آروان مشتریان به هنگام از دسترس خارج شدن یک یا چند سرورشان، در کسری از ثانیه، از این موضوع آگاه می‌شوند. توسعه‌دهنده به‌سرعت متوجه می‌شود مشکل دقیق کجاست و به‌کمک این قابلیت و به‌شکل خودکار، ترافیک ورودی بازدیدکننده‌ها بین سرورهای سالم توزیع می‌شود.

او با بیان این که با ترکیب Geo Load Balancer و  Active Health Check مشتریان می‌توانند سرویسی Geo Replicated و High  Available  داشته باشند، گفت:‌ «با ترکیب این امکانات می‌توان از Object Storage یا سرور ابری آروان به‌شکل Multi Zone استفاده کرد.»

 

حرکت  شبکه توزیع محتوا ابر آروان به‌سمت IPv6

مسگری با اشاره به تمام شدن IPv4 گفت: «با همکاری با بعضی پرووایدرهای اینترنتی توانستیم پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی IPv6 داشته باشیم. در‌حال حاضر سرویس DNS آروان علاوه‌بر IPv4 می‌تواند دامنه‌ها را روی IPv6 هم Resolve کند. قدم بعدی ارسال ترافیک برای سرورها بر اساس IPv6 است که در حال کار کردن روی آن هستیم.»

 

 

ارتقای قابلیت ارسال لاگ

به گفته‌ی مسگری از امروز با کمک نسخه‌ی جدید ارسال لاگ آروان مشتریان می‌توانند علاوه‌بر لاگ درخواست HTTP و ایونت‌هایWAF، لاگDNS  و Firewall  را هم در کنار Syslog Server به Object Storage آروان، استوریج آمازون، علی بابا، سرویس‌های مدیریت لاگ مانند datadog، loggly و حتا به سرویس‌های پردازش استریمی مانند کافکا ارسال کنند. مشتریان هم‌چنین می‌توانند یک لاگ را هم‌زمان به چند مقصد مختلف بفرستند.»

امکانات شبکه توزیع محتوا ابر آروان برای SaaS Providerها

مسگری با اشاره به نیاز ارایه‌دهندگان سرویس‌های SaaS، برای ارایه‌ی سرویس‌ خود روی زیردامنه‌ی مشتریان‌شان، از قابلیت جدید CDN‌ابر آروان در پاسخ به این نیاز گفت:‌ «اینSaaS Providerها  گاهی باید صدها و هزاران زیردامنه‌ی کاربران خود را مدیریت کنند و برای آن‌ها گواهینامه‌ی HTTPS بگیرند. به‌کمک قابلیت CNAME SETUP این دسته از ارایه‌دهنده‌ها می‌توانند زیردامنه‌های مشتریان خود را با اجازه‌ی آنان روی CDN آروان مدیریت کنند و فقط برای همان زیردامنه گواهینامه‌ی معتبر HTTPS دریافت کنند.»

نسخه‌ی جدید امنیت ابری

مسگری درباره‌ی نسخه‌ی جدید فایروال ابر آروان توضیح داد: «فایروال جدید آروان با امکان نوشتن قوانین پیچیده براساس تمام پارامترهای درخواست‌های HTTP  اکنون به پنل کاربری اضافه شده است. این فایروال با پشتیبانی از Regex امکانات بالقوه‌ی بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آنان را از لایسنس‌های سخت‌افزاری بی‌نیاز می‌کند.»

رونمایی از TCP Load Balancer

مسگری از امکان محافظت از تمام انواع ترافیک TCP و Load Balance کردن آن، به‌عنوان امکان بسیار مهم دیگری یاد کرد که به شبکه توزیع محتوا ابر آروان اضافه شده است: «با TCP Load Balancer جدید از هر پروتکل دل‌خواهی پشتیبانی می‌کنیم، ترافیکش را پروکسی و بین سرورهای مختلف با الگوریتم‌های متنوع Load Balance می‌کنیم. به‌علاوه روی این محصول هم فایروال و هم Rate Limit و Health check در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به‌کمک این محصول جدید خیال مشتریان از بابت افشای IP سرورهای اصلی راحت می‌شود و یک فایروال-لودبالانسر ابری با پشتیبانی از ترافیک بسیار بالا در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.»

تکنولوژی Edge Computing به‌زودی به CDN آروان اضافه می‌شود

به‌گفته‌ی مسگری، با افزایش سرعت اینترنت و ظهور تکنولوژی‌هایی مانند 5G بار پردازشی بالایی به سرورهای Backend وارد می‌شود.

او تکنولوژی Edge Computing را راه‌حل این چالش معرفی کرد: «به‌کمک این قابلیت می‌توان پردازش‌های منفرد را روی سرورهای بی‌شماری در نزدیک‌ترین فاصله از کاربر اجرا کرد. نسخه‌ی اول Edge Compute با پشتیبانی از زبان JavaScript و با قابلیت اجرا روی تمام پاپ‌سایت های CDN به‌زودی در پنل کاربری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.»

 

سازمان‌های بزرگ نیاز به راهکارهای سازمانی دارند

پس از ارایه‌ی مسگری، حالا نوبت به محمود باقری،‌ محصول‌بان میان‌افزار آروان رسید تا سخنرانی خود در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) را با محوریت‌ راهکارهای سازمانی ابر آروان آغاز کند.

 

 

به گفته‌ی باقری، ابر آروان به‌عنوان یک ارایه‌دهنده بزرگ زیرساخت ابری این امکان را برای کاربران سازمانی ایجاد کرده است تا بتوانند دسترسی‌ها را در سازمان خود مدیریت کنند. منابع یک میزکار در یک گروه دسته‌بندی می‌شود و هر فرد می‌تواند به یک یا چند گروه‌ دسترسی داشته باشد.

باقری، اسنپ را به‌عنوان یک مشتری سازمانی بزرگ ابر آروان مثال زد: «اسنپ بزرگ‌ترین Ridesharing خاورمیانه و سومین Ridesharing بزرگ دنیاست که ۲.۵ میلیون Ride روزانه دارد. فرض کنید اسنپ علاوه‌بر دسترسی خود نیاز داشته باشد روی زیرساخت ابر آروان به سایر شرکت‌ها و دپارتمان‌های دیگر خود مانند اسنپ‌فود، اسنپ‌مارکت و اسنپ دکتر دسترسی دهد. قابلیت مدیریت میز کار به سازمان بزرگی مانند اسنپ امکان می‌دهد برای هر دپارتمان میز کار اختصاصی بسازد.»

افتتاح مرکز تماس ۲۴ ساعته‌ی ابر آروان

راه‌اندازی مرکز تماس ۲۴ساعته‌ی ابر آروان، فراهم کردن بسته‌های رایگان در ۴ محصول و مجموعه خدمات مهاجرت از زیرساخت‌های سنتی به ابر، محورهای سخنرانی معمار عملیات ابر آروان در پنجمین رویداد سوار ابرها (RTC 22) بود.

یزدان یزدی‌زاده با بیان این‌که آروان برای سرویس‌دهی به طیف گسترده‌تری از کاربران اقدام به تعریف بسته‌های رایگان در ۴ محصول ابر آروان کرده است، گفت:‌ «۹۴درصد مشتریان به‌شکل رایگان از محصولات آروان استفاده می‌کنند. آروان هم‌چنین چهار امکان پرکاربردCDN Lib، رادار ابر آروان، Player و دسترسی به محبوب‌ترین Repositoryها روی زیرساخت آروان را به‌شکل رایگان در اختیار اکوسیستم  بین‌المللی قرار داده است.»

 

 

مهاجرت از زیرساخت‌های سنتی به ابر

معمار عملیات ابر آروان درباره‌ی فراهم کردن تیم‌های تخصصی برای مهاجرت صحیح از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت ابری، گفت:‌ «ابر آروان بابهره‌گیری از تخصص ابریاران کوچ ابری در مراحل مشاوره، طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی، مشتریان را همراهی می‌کند تا مهاجرتی کامل و بدون دغدغه به ابر را تجربه کنند.»

یزدی‌زاده با بیان این‌که امکان تماس تلفنی کاربران که پیش از این فقط برای کابران دارای بسته‌ی پشتیبانی وجود داشت، از تابستان ۱۴۰۰ برای تمام کاربران به‌شکل رایگان فعال شده بود و در سال ۱۴۰۱ برای پاسخ‌دهی سریع به تمام کاربران و بهبود کیفیت خدمات پشتیبانی مشتریان سازمانی، فعالیت مرکز تماس ابر آروان شبانه‌روزی شده است.

 

بهره‌برداری از بامداد؛ اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان

در این بخش از پنجمین رویداد سوابرها، محمد عرفان شمسی، محصول‌بان سرور ابری آروان بار دیگر به صحنه بازگشت تا از یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ابر آروان بگوید:

«دیتاسنتر بامداد، اولین دیتاسنتر اختصاصی ابر آروان در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پیام و به‌کمک نتیکس، از پارتنرهای ابر آروان، به‌ بهره‌برداری رسید. از امروز می توانید اولین ابرک خود را روی دیتاسنتر بامداد ایجاد کنید. »

او درباره‌ی خدماتی که در این دیتاسنتر ارایه می‌شود، گفت: «ابر آروان در دیتاسنتر بامداد علاوه‌بر این که سخت‌افزارهای نسل دو و سه را عرضه می‌کند، سرور یا همان ابرک‌های CPU Optimize وMemory Optimize  هم ارایه می‌کند. هم‌چنین در کنار Network Storage، سرویس Local Storage هم برای ابرک‌های این دیتاسنتر ایجاد شده است. فضای ذخیره‌سازی Network Storage آروان در بامداد تا ۱۲هزار IOPS و با Latency کم‌تر از 5ms عرضه می‌شود. به‌علاوه امکان ارایه‌ی Local storage با تاخیر کم‌تر از 1ms و تا ۳۰هزار IOPS هم در این دیتاسنتر وجود دارد.»

 

 

ویژگی‌های فنی دیتاسنتر بامداد

شایان رضایی، راهبر دیتاسنتر در این قسمت‌ به محصول‌بان سرور ابری آروان پیوست و درباره‌ی ویژگی‌های فنی دیتاسنتر بامداد توضیح داد: «ساخت این دیتاسنتر براساس استانداردهای پیش‌ساخته و با استفاده از کانتینرهای ۴۰ فوت و با در نظر گرفتن Modularity انجام شده است.»

محمد عرفان شمسی، به صحبت‌های شایان ادامه داد: «امروز AZ1 بامداد افتتاح شده است و در آینده AZ2 هم در این دیتاسنتر افتتاح می‌شود تا کسب‌وکارها بتوانند سناریوهای Multi AZ را راحت‌تر پیاده‌سازی کنند.»

راهبر دیتاسنتر ابر آروان با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های بسیار مهم بامداد پایداری ارتباطات است، گفت:‌ «دیتاسنتر بامداد از سه مسیر با دو مرکز شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط است تا پایداری اینترنت بامداد به بهترین شکل حفظ شود. طراحی ژنراتورها با سه Source متفاوت انجام شده که هنگام اختلال برق در هر Source، وجود لایه‌های دیگر فعالیت مستمر بامداد را پوشش می‌دهد. Coolingهای نصب شده در دیتاسنتر  بامداد ۱۲۰ تُن  (۱،۴۴۰،۰۰۰btu  در ساعت) ظرفیت دارند که همانند رک‌ها از سه Source متفاوت تامین می‌شوند.»

پس از دیتاسنترهای فروغ، سیمین، شهریار و بامداد، دیتاسنتر سهراب در اصفهان، در راه است

محصول‌بان سرور ابری آروان درباره‌ بهره‌برداری از نسل جدید دیتاسنترهای ابر آروان در ایران و اروپا، گفت:‌ «از مهر سال گذشته فروغ را در تهران راه‌اندازی کردیم. سپس از ابتدای دی ۱۴۰۰، شهریار در تبریز به زیرساخت ابری آروان اضافه شد. از امروز هم علاوه‌بر بامداد، سیمین در تهران دردسترس است. علاوه بر آن امسال سهراب را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و در سال ۱۴۰۲ هم سراغ سعدی در شیراز می‌رویم.»

محمدعرفان شمسی هم‌چنین از افزایش منابع سخت‌افزاری دیتاسنتر هرمان در هلند و اضافه‌شدن یک‌ دیتاسنتر جدید در اروپا به زیرساخت بین‌الملل سرور ابری آروان در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

 

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ ایران در حوزه‌ی دیتاسنتر ابری

پس از این، کیوان جامه‌بزرگ، ناخدای راهبردی و رییس هییت‌مدیره ابر آروان روی صحنه‌ی سوار ابرها آمد و از طرح‌های توسعه‌ای ابر آروان خبر داد. جامه‌بزرگ از تصویب آخرین مرحله‌ی افزایش سرمایه‌ی آروان در هییت‌مدیره‌ی شرکت و ارزش‌گذاری ۱،۵۰۰ میلیارد تومانی ابر آروان در پروسه‌ی جذب سرمایه‌ گفت:

«گروه فناپ در این مرحله از افزایش سرمایه، ۵۰۰ میلیارد تومان به‌شکل مستقیم برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای داخلی و بین‌المللی آروان سرمایه‌گذاری می‌کند. هم‌چنین جدا از بحث افزایش سرمایه، فناپ در نقش شریک استراتژیک ابر آروان ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات سخت‌افزاری در اختیار آروان قرار میدهد تا یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ابری خاورمیانه را به بهره‌برداری رساند.»

به‌گفته‌ی کیوان جامه‌بزرگ، دیتاسنتر نیما در پارک فناوری پردیس، با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری و ظرفیت ۵۴۴ رک راه‌اندازی خواهد شد. دیتاسنتر نیما، مجهز به دو ماژول ۲۰۰ رکی برای خدمات Public Cloud و ۶ ماژول ۲۴ رکی برای خدمات Private Cloud خواهد بود. این دیتاسنتر  با زیربنای ۶هزار و هشتصد متر مربع، با ۴.۵ مگاوات برق، ۳ هزار تن ظرفیت Cooling و براساس استانداردهای Tier3 و BICSI 002 طراحی و در حال اجراست.»

 

 

او با بیان اینکه آروان وارد سطح تازه‌ای از بلوغ شده است، گفت: «در مرحله‌ای هستیم که با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های دیگر تلاش می‌کنیم زنجیره‌‌ی محصولات و فناوری خود را با سرعت بالاتری تقویت کنیم. اسپارا اولین سرمایه‌گذاری آروان در این مسیر بود. جایی که آروان در کنار ۵ شرکت دیگر گروه فناپ کمک کردند تا یک شرکت امنیتی بزرگ و قدرتمند شکل گیرد.»

جامه‌بزرگ، گام بعدی سرمایه‌گذاری آروان را خرید ۱۰۰ درصد سهام و آغاز فرآیند Merge and Acquisition یک شرکت DBaaS برای کاهش time to market آروان در گسترش زنجیره محصولاتش اعلام کرد.

او در جمع بندی صحبت‌هایش با انتقاد از طرح صیانت و مسوولیت آروان در کنار سایر شرکت‌های گروه فناپ در کمک به صنعت در فرآیند Digital Transformation و آغاز فرآیند انقلاب صنعتی چهارم گفت: «امروز و در این وانفسای تحریم خارجی و خود تحریمی داخلی، سیل مهاجرت نخبگان و زوال سرمایه اجتماعی، گروه فناپ رسالت خودش رو در سه کلمه تعریف کرده است؛ این‌که: سکوی خلق آینده باشد.»

 

ابر آروان حامی پروژه‌های متن‌باز مطرح دنیا

ایلیا وکیلی، مرشد ابر آروان صحبت‌هایش را با بررسی سرعت و عملکرد محصول پرچم‌دار آروان یعنی CDN‌ شروع کرد.

به گفته‌ی وکیلی، مخاطب با هر محتوایی که روی CDN آروان است، تنها ۳۰ میلی‌ثانیه فاصله دارد، از این‌رو آروان جزو ۱۰ شبکه توزیع محتوای برتر دنیا قرار گرفته است.»

 

 

وکیلی بیان کرد: «آروان در این لحظه در ۶ قاره دنیا، بیش از ۳۰ کشور و بیش از ۴۰ شهر مهم پاپ‌سایت دارد و متعهد است که در IXP کشورهای در حال توسعه باز هم پاپ‌سایت قرار دهد.»

ابر آروان حامی پروژه‌های متن‌‌باز و سفیر Ceph در خاورمیانه

به‌گفته‌ی وکیلی، آروان در ۵ محصول بزرگ متن‌باز Nginx،Openresty ، Let’s Encrypt Certbot،Openstack  و Ceph به‌عنوان Contributor فعالیت می‌کند و محصول مهم DNS آروان را به‌شکل متن‌باز ارایه کرده است. علاوه‌بر این، آروان از سال ۲۰۲۲ اقدام به حمایت از بزرگ‌ترین پروژه‌های متن‌باز ابری کرده است.

وکیلی ادامه داد: «باید با افتخار اعلام کنم که هم‌اکنون اسپانسر یا پارتنر Linux Foundation، OpenInfra، OpenStack، Canonical، Suse، Manjaro، jsDelivr و OpenSource.org هستیم. هم‌چنین در پروژه Ceph هم به عنوان بزرگ‌ترین پروژه متن‌باز زیرساخت ذخیره‌سازی ابری Global contributor، سفیر خاورمیانه و اسپانسر هستیم.»

 

معماری ابری برای اتکاپذیری بیش‌تر

مریم همایونی، کدپیشه‌ی سرور ابری آروان با استناد به گزارش گارتنر گفت: «تا سه سال آینده بیش از ۸۵درصد سازمان‌های دیجیتال روی معماری ابری مستقر می‌شوند؛ عددی که در سال گذشته فقط ۳۰درصد بوده است.»

او درباره‌ی شاخصه‌های یک معماری مطلوب توضیح داد که مصداق‌های اتکاپذیری، تامین امنیت و ابرزی شدن در آن در نظر گرفته شده باشد.

 

 

مریم همایونی عنوان کرد: «اگر معماری فنی یک کسب‌وکار پیچیدگی‌ها و هزینه‌های مختلفی داشته است، فناوری ابری به این کسب‌وکارها کمک می‌کند این معماری‌ها به‌شکل اقتصادی‌تر و پایدارتری پیاده‌سازی شوند.»

کدپیشه‌ی سرور ابری آروان توضیح داد که در پیاده‌سازی معماری فنی چه مواردی باید در نظر گرفته شود که بالاترین ضریب اطمینان به وجود بیاید و در هنگام  به مشکل خوردن هر یک از اجزا، کسب‌وکار بتواند بدون مشکل به‌روند خود ادامه دهد.

 

پایین‌تر از نوک کوه یخ؛ پاسخ‌دهی به چالش‌های فنی معماری CDN و SDN آروان

احمدرضا ملاپور، ناخدای فنی ابر آروان صحبت‌هایش را درباره‌ی زیرساخت یکپارچه ابری آغاز کرد و سازوکار زیرساخت بزرگ ابری را شرح داد. در ادامه، او و پارسا یوسفی، استواردار ابر آروان با تمثیل کوه یخ، درباره اعماق این زیرساخت صحبت کردند.

ناخدای فنی ابر آروان تشریح کرد که چه‌طور ابر آروان ده‌ها میلیون Packet را در لایه‌های مختلف به‌ویژه قسمت SDN رایانش ابری مدیریت می‌کند.

 

 

ملاپور درباره‌ی چالش سرویس‌دهی در لایه‌ی SDN توضیح داد: «به‌طور میانگین ۱۰ میلیون بسته‌ توسط هزاران هزار ابرک با ده‌ها هزار Rule فایروال و QoS Policyهای مختلف در ده‌ها هزار شبکه‌ی خصوصی و با وجود هزاران Router و IP شناور به‌شکل دقیق و با‌ کم‌ترین Latency تبادل ‌‌می‌شود.»

او هم‌چنین، معماری ابر آروان برای پشتیبانی از این حجم از کاربر و تنظیمات آن‌ها را شرح داد.

 

 

پارسا یوسفی، استواردار ابر آروان صحبت‌های این بخش را با صحبت از چالش‌های فنی معماری CDN آروان در رابطه با مدیریت ریکویست‌های DDoS ادامه داد.

«در محصول CDN آروان در ثانیه چند صد هزار  Request را  که متعلق به چند ده هزار دامنه هستند، پردازش می‌کنیم.»

او توضیح داد معماری فنی آروان برای مقابله با حملات DDoS  گسترده چه‌طور طراحی شده، در لایه‌های درونی چه اتفاقاتی می‌افتد و در ادامه‌ی ارایه‌ی خود، چند مساله‌ی فنی را بیان و پاسخ‌های آن را با توجه به معماری ابری تشریح کرد.

 

عرضه‌ی 5G Cloud با همکاری استراتژیک آروان و زیتل

در این بخش حمید رستمی، معمار کسب‌وکار ابر آروان به صحنه‌ی سوار ابرها آمد و از شبکه‌ی شرکای آروان گفت که سرویس‌های ابری به‌کمک آن‌ها آماده‌ی بهره‌برداری در صنایع مختلف می‌شوند.

میلاد  اصانلو، معاون تجاری زیتل به حمید رستمی اضافه شد تا همراه هم از همکاری استراتژیک ابر آروان و زیتل خبر دهند.

به‌گفته‌ی رستمی در این پارتنرشیپ، شبکه 5G زیتل و زیرساخت ابری  آروان در کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند. این همکاری یک مسیر R&D و اجرایی ۵ ساله دارد و بخش بزرگی از فناوری آینده را خواهد ساخت.

 

 

میلاد اصانلو، معاون تجاری زیتل بیان کرد: «ما می‌خواهیم به کمک ابر آروان بستری بسازیم که  IOT، بازی‌های آنلاین، Industry4 و چیزهایی که تا به امروز شبیه رویا بودند، در عمل اجرایی شوند.»

رستمی از یکپارچگی کیف پول پی‌پاد و ابر آروان به‌عنوان نمونه‌ی دیگری از شبکه‌ی شرکای آروان نام برد و گفت: «مشتریان می‌توانند از درگاه داخلی پاد و کیف پول پی‌پاد برای خرید محصولات ابر آروان استفاده کنند.»

همکاری آروان و آوین در توسعه‌ی پلتفرم IPTV ابری

حمید رستمی از پیاده‌سازی یک پلتفرم IPTV با همکاری شرکت «آوین انس» به‌عنوان یک همکاری تجاری موفق دیگر یاد کرد. به‌گفته‌ی او ۵ شرکت ارایه‌ی خدمات ویدیویی از جمله‌ تلوزیون اینترنتی AIO از این پلتفرم استفاده می‌کنند. شبکه آیو اسپرت در این تلویزیون اینترنتی در ماه اول مهاجرت به ابر یک ترافیک 183gb/s رو تجربه کند که این عدد حدود ۱۸ برابر ظرفیت قابل ارایه در دیتاسنتر قبلی است.»

 

طرح مسوولیت اجتماعی ابر آروان؛ توانمندسازی آموزشی ۹۹ نوجوان و جوان کم‌برخوردار

هستی شهریزفر، قصه‌گوی ابر آروان در این بخش درباره‌ی طرح مسوولیت‌ اجتماعی ابر آروان سخن گفت: «ما از سال گذشته با ‌کمک حامیان اجتماعی، آموزشی و مالی، در قالب طرح «بچه‌های آروان»، تلاش کردیم زمینه‌ی توانمندسازی آموزشی ۹۹ نوجوان و جوان کم‌برخوردار ایرانی و مهاجر افغانستانی را فراهم کنیم تا با فراگیری رشته‌های حوزه‌ی آی‌تی و دیجیتال در ورود به بازار کار به فرصت‌های اجتماعی برابرتری دسترسی داشته باشند.» این دانش‌پذیران از مناطقه حاشیه‌ای شهر تهران تا روستاها و شهرهای دورتر از گرگان تا سیستان و بلوچستان، از کرمان تا کرمانشاه به این طرح پیوسته‌اند.

به گفته‌ی شهریزفر، آموزش این نوجوانان با هم‌راهی ارزشمند ۱۹ منتور از اکوسیستم فناوری ایران و  ۲۱ مددکار بومی در این شهرها و روستاها میسر شده است و آروان در تلاش است با همکاری اکوسیستم فناوری، زمینه‌ی اشتغال این دانش‌پذیران را نیز فراهم کند.

 

 

قصه‌گوی ابر آروان در ادامه طرح‌های مسوولیت اجتماعی ابر آروان را معرفی کرد:

  • آموزش عمومی و تخصصی ۹۹ نوجوان در طرح «بچه‌های آروان»
  • حمایت از ۴۱۰ استارت‌‌آپ نوپا با ارایه‌ی زیرساخت رایگان در دو سال سخت کرونا
  • ارایه‌ی زیرساخت رایگان به بیش از ۱۴۵۰ دانش‌جوی علوم کامپیوتر از ۳۱ استان کشور
  • حمایت مالی ‌و آموزشی نمایندگان مسابقات کشوری و جهانی WorldSkills 2022 شانگهای

 

هستی شهریزفر در پایان از آرزوی بزرگ آروان برای راه‌اندازی مدارس تخصصی آنلاین و آفلاین در نقاط پراکنده‌ی ایران برای ارایه‌‌ی آموزش متمرکز و کیفی‌تر به عنوان چشم‌انداز مسوولیت اجتماعی ابر آروان گفت.

 

سال سخت فرهنگ؛ از سایبربولی تا مهاجرت گسترده

به‌گفته‌ی ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ ابر آروان با وجود تمام ناملایمت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ متوجه ابر آروان و تیم آن بود، ۹۷۱۴ نفر برای استخدام به ابر آروان رزومه ارسال کردند که سه برابر سال قبل بود و  آروان در این سال موفق به جذب ۹۰ همکار شد.

معمار فرهنگ ابر آروان با اشاره به هجمه‌ها و سایبربولی سال گذشته نسبت به آروانی‌ها، با دردناک خواندن این حوادث، گفت: «به‌دلیل همدلی آروانی‌ها با یک‌دیگر، هیچ‌کدام از همکاران ما در ابر آروان به واسطه‌ی این هجمه‌ها از شرکت جدا نشدند. البته ۶۸درصد خروج از ابر آروان در سال ۱۴۰۰ به دلیل مهاجرت از شرکت رفتند که این نشان از چالش مهاجرت در حوزه‌ی نیروی انسانی دارد. درد اصلی ما در این سال ناامیدی این آدم‌هاست.»

 

 

به باور معمار فرهنگ ابر آروان در سال گذشته آن‌قدر صدای جعل واقعیت بلند بود که ابر آروان را به سکوت واداشت. زاهدانی در این مورد گفت: «ما اولین شرکتی که آماج تهمت‌ها شد، نبودیم و آخرین هم نخواهیم بود. من فکر می‌کنم برای ادامه‌ی حیات، شاید برای داشتن ذره‌ای توان برای ادامه دادن، لازم است به خودمان فراتر از یک فرد یا شرکت نگاه کنیم. لازم است خودمان را جزیی از اکوسیستم ببینیم که شاید در کنارهم بودن‌مان باعث شود بستری برای رشد شکل بگیرد. بستری که بیش از پیش ما را به دنیا وصل می‌کند.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

فلای‌تودی

استقبال گسترده از سفرکارت فلای‌تودی؛ فروش ۲۰۰ میلیارد تومانی در نیمه اول سال

فلای‌تودی اعلام کرد که به عنوان اولین ارائه‌دهنده سفرکارت در ایران، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ توانسته ۱۰۰ هزار سفرکارت به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان به فروش برساند. این…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم