استارتاپ صنعت بازیافت «تفکیکان» موفق به جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی شد

شتابدهنده تازه تاسیس رادمان‌کیش ۵۰۰ میلیون تومان در استارتاپ تفکیکان سرمایه‌گذاری کرد. تفکیکان در صنعت بازیافت فعالیت می‌کند و محصول آن وب‌اپلیکیشن فروش آنلاین ضایعات است. شتابدهنده رادمان کیش در حوزه های تخصصی شهر هوشمند و تجارت الکترونیک و در مراحل پیش بذری و بذری سرمایه‌گذاری می‌کند.  

 

تفکیکان در پاییز ۱۳۹۷ و در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا شروع به فعالیت کرد، اما در ادامه مسیر توسعه خود موانعی از جمله خلا قانونگذاری در حوزه پسماند و نبود نمونه‌های موفق خارجی موجب شد که در مدل کسب و کار خود چرخش استراتژیک (pivot) انجام دهد و از ابتدای تابستان سال جاری با مدل پلتفرمی به راه خود ادامه می‌دهد.

 

چالش های بازار ضایعات

براساس اعلام تفکیکان نیاز اصلی که این استارتاپ با تحقیقات بازار شناسایی و برای آن راه حل خود را توسعه داده، نبود مرجع معتمد برای خرید و فروش اقلام ضایعاتی، دورریختنی و اسقاطی است. به دلیل ذات بازار این نوع کالاها که مکانیزم مشخصی برای ارزش‌گذاری آنها وجود ندارد موجب شده که همواره اختلاف قیمتی بین فروشنگان ضایعات و خریداران آن وجود داشته باشد.

 

راه حل تفکیکان برای رفع این چالش، کارشناسی و ارزش‌گذاری کالاها است. کارشناسان تفکیکان آگهی‌های فروش را بررسی کرده و با توجه به خصوصیات سفارشات شامل وزن، جنس، عکس و توضیحات، ارزش حدودی و به روز را به فروشندگان اعلام می‌کنند تا آنها از ارزش بار خود مطلع و قیمت عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

 

همچنین معضل بعدی که در این بازار وجود دارد، ایجاد آلودگی صوتی توسط خریداران سیار ضایعات (به اصطلاح دوره گرد) است. این افراد برای پیدا‌کردن سفارش و خرید بار در معابر و کوچه‌های شهرها به طور غیر بهینه در تردد هستند و ضمن افزایش آلودگی هوا و استهلاک خودرو نسبت به تولید صداهای آزاردهنده اقدام می‌کنند. تعداد این افراد قابل توجه بوده و در برخی از محلات به ازای هر ۱۰ دقیقه یک خریدار دوره گرد تردد می‌کند.

 

بازار ضایعات و مخاطبان سایت تفکیکان

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۱% از تولید ناخالص داخلی کشور از صنعت بازیافت و بازار خرید و فروش ضایعات تشکیل می‌شود و برای سال ۱۳۹۹ اندازه کل این بازار بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. اما این درحالی است که در کشور آلمان بین ۲ تا ۳ درصد و در آمریکا بیش از ۴% از تولید ناخالص داخلی را صنایع تبدیلی و تکمیلی بازیافت تشکیل می‌دهد و دلیل بالا بودن این عدد استفاده آنها از تکنولوژی های جدید در بازیافت پسماندهایی هستند که در ایران امکان بازیافت آنها مانند فیلتر سیگار، پاکت چیپس و پفک و ضایعات چوب وجود ندارد.

 

استارتاپ تفکیکان در حال حاضر در ۶ دسته ضایعات کارتن، فلزات، پلاستیک، لوازم خانه، چوب و تخریب‌وبازسازی سرویس می‌دهد و پیمانکاران، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و کسانی که در انبار منازل خود این دسته ضایعات را داشته باشند می‌توانند از طریق نسخه موبایل آگهی فروش آنها را ثبت و به قیمت کارشناسی شده به خریداران معتمد بفروشند.

link

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم