ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به این اندازه سوپرمارکت و خردهفروشی مایحتاج روزانه به فاصلهای اندک از هم در خیابانهای شهرهای مختلف آن وجود دارد. دلیل این پدیده که قطعا ریشه در اقتصاد کشور دارد، هر آنچه باشد سالهاست به بقای خود ادامه داده و این “بقالیها” یا به اصطلاح امروزیتر سوپرمارکتها حجم عمدهای از نیاز خانوار ایرانی را روزانه تامین میکنند و گردش مالی بالایی در این بخش اتفاق میافتد. مدیر مارکتینگ اکالا پیشتر به استارتاپ۳۶۰ گفت اندازه کل بازار FMCG در ایران سالانه در حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
ماجرا برای افراد شاغل در این بخش خوب پیش میرفت تا اینکه شرکتهای بزرگ به این حوزه ورود کردند و از این بازار سهمخواهی کردند. اکنون در کنار بقالی محله، سوپرمارکتهای نسبتا بزرگی وجود دارند که ساعت کاری طولانیتری دارند، تنوع اجناسشان بیشتر است و از همه مهمتر تخفیفهایی روی کالا اعمال میکنند که بازیگران سنتی از اعمال آن عاجزند.
در کنار همه بازیگران این بخش از کسبوکار، شرکتهای بزرگ اینترنتی نیز چند سالی است که به دایره اقتصاد شکل گرفته بر پایه خدمات این حوزه وارد شدند. اسنپ، دیجیکالا و اکالا سه رقیب بزرگ هستند که در زمینه فروش کالاهای سوپرمارکتی یا به اصطلاح FMCG این روزها در محلات مختلف تهران و نیز شهرستانها با یکدیگر رقابت میکنند. وجود این همه رقیب آفلاین و آنلاین با تعاریف مدرن سبب ایجاد رقابت، از بین رفتن انحصار و در نهایت افزایش سطح رفاه در جامعه به نفع مصرفکننده در این بخش شده است.
ورود دیجیکالا به بازار تندمصرف
تابستان ۱۳۹۷ بود که دیجیکالا خبر خرید فروشگاه آنلاین محصولات سوپرمارکتی «روکولند» را اعلام کرد. از آن زمان به بعد دیجیکالا کوشید تا با افزودن محصولات تندمصرف به سبد کالایی خود نیاز مشتریان در این زمینه را نیز مرتفع کند. نیازی که با آغاز شیوع کرونا در سال گذشته باعث شد تا مردم بیشتر در خانه بمانند و به خرید اینترنتی روی بیاورند.
دیجیکالا پس از چهار سال فعالیت در این حوزه و تامین کالا از دل انبارهای خود به خانه مشتریان، بتازگی سرویس جدیدی بنام «جت» را راهاندازی کرده است. مدلی که دیجیکالا برای فعالیت جت در نظر گرفته، مدل on-demand و پلتفرمی است که محصولات FMCG را از سوپرمارکتهای نزدیک به مشتری در کوتاهترین زمان به در خانه میرساند. دیجیکالا پیشتر با راهاندازی خط فروش سوپرمارکتی بازههای زمانی ارسال کالایش را کاهش داد و امکان ارسال در همان روز خرید را ارایه داد. اما دیجیکالا جت هدفش سرعت بیشتر است؛ کمتر از ۳۰ دقیقه!
دیجیکالا جت؛ واقعا کمتر از ۳۰ دقیقه؟
برای استفاده از دیجیکالا جت باید وارد این لینک شوید، زیرا دیجیکالا سایت مجزایی برای آن تعبیه کرده است. همانطور که گفتیم، تفاوت دیجیکالا جت با بخش سوپرمارکتی که روی سایت خود دیجیکالا وجود دارد در این است که محصولات را از سوپرمارکتهای محله و بسیار سریع به دستتان میرساند. هزینه پیک نیز از آغاز کار این سرویس و کماکان رایگان است.
با ورود به سایت دیجیکالا جت روی مرورگر تلفن همراه، سرویس به کمک گوشی نخست مکان کاربر را تشخیص داده و سوپرمارکتهای اطراف را همچون تصویر زیر نشان میدهد. پس از انتخاب هر کدام از سوپرمارکتها، زمان تقریبی تحویل، امتیاز و اطلاعات آن نمایش داده میشود. تقریبا عمده محصولات حاضر در سوپرمارکت، در دیجیکالا جت موجود است، اما در تجربه خرید ما برخی محصولات پرطرفدار وجود نداشت که احتمالا به زودی تعداد کالاها افزایش خواهد یافت. کالاها در دستهبندیهای گوناگون چیده شدهاند و همچنین امکان جستجو نیز وجود دارد.
فرآیند جستجو و اضافه کردن محصولات به سبد خرید و نیز افزودن به تعداد هر کالا به سهولت انجام میپذیرد و نکته جالب و کاربردی که دیجیکالا آن را به خوبی پیادهسازی کرده در این است که اگر با همان شمارهای که در سایت دیجیکالا حساب کاربری دارید به جت وارد شوید، آدرسهای منتخبتان در حساب دیجیکالا و نیز موجودی کیف پولتان در دیجیپی در “دیجیکالا جت” نیز نمایش داده میشود و نیازی به دوباره وارد کردن اطلاعات نیست.
پس از ثبت و پرداخت سفارش، زمان تقریبی ارسال نمایش داده میشود و همچنین میتوان روی نقشه به صورت زنده موقعیت مکانی پیک را مشاهده کرد. یکی از قابلیتهای مفید دیجیکالا جت در این است که نام و شماره تماس پیک موتوری را نمایش میدهد که امکان پیگیری را سهلتر میکند. در بررسی خرید ما از دیجیکالا جت، سفارشها دقیقا راس ۳۰ دقیقه، همانطور که در تبلیغات این سرویس اعلام میشود، به دستمان رسید.
برخلاف سرویس نیازمندیهای آنلاین «پیندو» که اواخر سال گذشته دیجیکالا آن را به عنوان یکی از خدمات خانواده خود معرفی کرد، به نظر میرسد جت تا به امروز بیشتر مورد توجه دیجیکالا واقع شده و تبلیغات بیشتری بهمنظور استفاده از آن از سوی این شرکت انجام میشود. شاید دیجیکالا جت استراتژیکتر و نزدیکتر به حوزه کاری دیجیکالاست که بیش از یک دهه در آن سابقه فعالیت دارد. از سویی رقبایی همچون اسنپ و اکالا نیز با سابقه بیشتری نسبت به جت در حال فعالیت در این بازار هستند. اسنپ از سوپرمارکتهای هایپراستار و نیز سوپرهای محلی به عنوان منبع تامین اجناس خود بهره میبرد و همچنین اکالا نیز به هزاران شعبه فیزیکی خود در سراسر کشور تکیه کرده است.
دیجیکالا جت در حال حاضر در تهران، کرج و مشهد آغاز به کار کرده و گفته میشود تا پایان امسال تمام شهرهای بزرگ ایران را پوشش میدهد. باید دید در آینده نزدیک کدام یک از بازیگران آنلاین این حوزه سهم بیشتری به دست خواهند آورد.