برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

دیوار

دیوارِ فروشگاه‌ها؛ بازتعریف صنعت تجارت الکترونیک ایران؟!

کمتر از ۲۴ ساعت گذشته دیوار پیامکی برای برخی کاربران خود با این عنوان فرستاد: “۳۰ میلیون خریدار در «دیوار» منتظر شما هستند.” این پیامک حاوی لینکی است به نشانی marketplace.divar.ir که با کلیک روی آن صفحه لندینگ زیر نمایان می‌شود.

 


بر اساس اطلاعات موجود در این صفحه، فروشگاه‌ها می‌توانند رایگان تا تیرماه اطلاعات خود را در دیوار ثبت کنند و یک صفحه اختصاصی برای فروش اقلام خود از این پلتفرم دریافت کنند که می‌گوید پتانسیل بیش از ۳۰ میلیون مشتری برای فروشنده‌ها وجود دارد.

 

هنوز اطلاعات دقیق‌تری از اینکه فروشنده‌ها چگونه دسته‌بندی شده و با چه الگوریتمی به کاربر نمایش داده می‌شوند در دست نیست، اما این اقدام آرام دیوار بیانگر تشخیص این پلتفرم و احتمالا ورود جدی به بخش بکری از صنعت تجارت الکترونیک ایران است که تاکنون دست نخورده باقی مانده و به مانند یک اقیانوس آبی بدون تلاطم است که انتظار کشتی‌های تنومند را می‌کشد.

 

بخشی که دیوار به آن ورود کرده ماهیت C2C – تعامل بین کاربران – را در دل خود نهفته دارد که مختص SMEها و کسب‌وکارهای کوچک است و از نگاه بازیگران دیگر تاکنون مغفول مانده.

 

مارکت‌پلیس جدید دیوار احتمالا بخشی را هدف گرفته که در دنیا به عنوان پلتفرم بازارهای انبوه شناخته می‌شود و بهترین مدل آن «Taobao» چینی بوده که متعلق به علی‌بابا است و اکونومیست آن را بزرگترین پلتفرم مارکت‌پلیس چین می‌خواند. تائوبائو در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد و در ابتدا همچون دیوار ثبت رایگان آگهی، قابلیت چت و امکانات پرداخت را به کسب‌وکارها ارایه می‌داد. بعدتر از دل تائوبائو پلتفرم B2C «تی مال» خلق شد که ورتیکال برندها و محصولات است و از پرطرفدارترین سایت‌های چین به حساب می‌آید.

 

تا پیش از این شاهد انبوهی از آگهی‌های ارایه خدمات و یا فروش کالا توسط افراد یا کسب‌وکارهای کوچک بودیم که بر بستر دیوار پدیدار شده بود، اما سازوکار منسجم و سازمان‌دهی شده نداشت. این حجم از آگهی فروش کالا در دیوار یا شبکه‌های اجتماعی، نشانگر نیاز شدیدی است که در این حوزه وجود دارد و هنوز پلتفرمی به صورت جدی در ایران وارد آن نشده تا سکان آن را به دست بگیرد.

 

اکنون باید دید ورود دیوار به این حوزه بکر به عنوان یکی از پرنصب‌ترین اپلیکیشن‌های فارسی با بیش از ۳۰ میلیون کاربر، بازتعریفی در صنعت تجارت الکترونیک ایران خلق خواهد کرد؟ آیا دیوار می‌تواند از این فرصت طلایی به نفع خود استفاده کند؟

 

بحث لجستیک و پرداخت دو فرصت دیگر در این بازار نوظهور است که مشخص نیست آیا دیوار در بلندمدت برنامه‌ای برای آن دارد یا خیر.

چین

چین و صنعت چیپ ست

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی