دیوارِ فروشگاه‌ها؛ بازتعریف صنعت تجارت الکترونیک ایران؟!

کمتر از ۲۴ ساعت گذشته دیوار پیامکی برای برخی کاربران خود با این عنوان فرستاد: “۳۰ میلیون خریدار در «دیوار» منتظر شما هستند.” این پیامک حاوی لینکی است به نشانی marketplace.divar.ir که با کلیک روی آن صفحه لندینگ زیر نمایان می‌شود.


بر اساس اطلاعات موجود در این صفحه، فروشگاه‌ها می‌توانند رایگان تا تیرماه اطلاعات خود را در دیوار ثبت کنند و یک صفحه اختصاصی برای فروش اقلام خود از این پلتفرم دریافت کنند که می‌گوید پتانسیل بیش از ۳۰ میلیون مشتری برای فروشنده‌ها وجود دارد.

هنوز اطلاعات دقیق‌تری از اینکه فروشنده‌ها چگونه دسته‌بندی شده و با چه الگوریتمی به کاربر نمایش داده می‌شوند در دست نیست، اما این اقدام آرام دیوار بیانگر تشخیص این پلتفرم و احتمالا ورود جدی به بخش بکری از صنعت تجارت الکترونیک ایران است که تاکنون دست نخورده باقی مانده و به مانند یک اقیانوس آبی بدون تلاطم است که انتظار کشتی‌های تنومند را می‌کشد.

بخشی که دیوار به آن ورود کرده ماهیت C2C – تعامل بین کاربران – را در دل خود نهفته دارد که مختص SMEها و کسب‌وکارهای کوچک است و از نگاه بازیگران دیگر تاکنون مغفول مانده.

مارکت‌پلیس جدید دیوار احتمالا بخشی را هدف گرفته که در دنیا به عنوان پلتفرم بازارهای انبوه شناخته می‌شود و بهترین مدل آن «Taobao» چینی بوده که متعلق به علی‌بابا است و اکونومیست آن را بزرگترین پلتفرم مارکت‌پلیس چین می‌خواند. تائوبائو در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد و در ابتدا همچون دیوار ثبت رایگان آگهی، قابلیت چت و امکانات پرداخت را به کسب‌وکارها ارایه می‌داد. بعدتر از دل تائوبائو پلتفرم B2C «تی مال» خلق شد که ورتیکال برندها و محصولات است و از پرطرفدارترین سایت‌های چین به حساب می‌آید.

تا پیش از این شاهد انبوهی از آگهی‌های ارایه خدمات و یا فروش کالا توسط افراد یا کسب‌وکارهای کوچک بودیم که بر بستر دیوار پدیدار شده بود، اما سازوکار منسجم و سازمان‌دهی شده نداشت. این حجم از آگهی فروش کالا در دیوار یا شبکه‌های اجتماعی، نشانگر نیاز شدیدی است که در این حوزه وجود دارد و هنوز پلتفرمی به صورت جدی در ایران وارد آن نشده تا سکان آن را به دست بگیرد.

اکنون باید دید ورود دیوار به این حوزه بکر به عنوان یکی از پرنصب‌ترین اپلیکیشن‌های فارسی با بیش از ۳۰ میلیون کاربر، بازتعریفی در صنعت تجارت الکترونیک ایران خلق خواهد کرد؟ آیا دیوار می‌تواند از این فرصت طلایی به نفع خود استفاده کند؟

بحث لجستیک و پرداخت دو فرصت دیگر در این بازار نوظهور است که مشخص نیست آیا دیوار در بلندمدت برنامه‌ای برای آن دارد یا خیر.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه.

  • منظورتون از دست نخورده چیه؟ یعنی تفاوتی که شما تو این کار با بامیلو ، دیجی کالای فعلی که عمدتا مارکت پلیس است، بازلیا و …دیدین چی بوده؟

    • بازاری که احتمالا دیوار هدف گرفته بازار بزرگ C2C هست که کلی فروشنده خرد و کوچک هستند که در حال خریدوفروش بر بستر خود دیوار یا شبکه‌های اجتماعی هستند و یک بستر سازمان یافته برای آن در ایران وجود ندارد. کمی در مورد تائوبائو بخوانید فکر میکنم منظور شفاف تر بشه. دیجی‌کالا یا بازلیا با بیزینس‌ها طرف هستند

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم