لوگوی کافه‌بازار پس از ۱۰ سال تغییر کرد

ساعت صفر روز دوشنبه ۲۶ آبان ۹۹ ‌بازار پس از حدود ۱۰ سال نشان خود را تغییر داد و از لوگوی جدید رونمایی کرد. در این تغییر نشان بازار عوض شد و لوگوتایپ بازار هم تغییر جزئی کرد. بازار از این اقدام با عنوان “برند ریفرش” یا تازه سازی نشان در عوض ری‌برندینگ یاد می‌کند، زیرا تغییر در حد بهبود عناصر بصری اتفاق افتاده و با تغییر زیربنایی استراتژیک همراه نیست.

در این رابطه حمید حبیب الله، استراتژیست برند کافه‌بازار که مسوولیت این تغییر نشان را بر عهده داشته است به استارتاپ۳۶۰ می‌گوید از چند سال پیش این موضوع مطرح شده بود و افراد مختلف برای آن تلاش‌هایی کرده بودند، اما اقدامی برای تغییر صورت نگرفت؛ «معتقد بودیم این تغییر باید با یک تغییر معنی‌دار استراتژیک یا محصولی همراه باشد..»

«از دو سال پیش که تغییر محصول جدی در بازار شروع شد، موضوع تغییر لوگو هم دوباره مطرح شد. بازار بعد از سالها فعالیت به عنوان فروشگاه برنامه‌های اندرویدی، بخش ویدیو را راه‌اندازی کرده بود. با راه‌اندازی سپر امنیت، روی موضوع امنیت پلتفرم تمرکز کرده بودیم. تغییر معنی‌دار اتفاق افتاده بود. فکر کردیم تازه شدن نشان برند کمک می‌کند کاربر هم این تازه شدن و تغییر محصولی را بهتر درک کند.»

حبیب الله در پاسخ به این سوال که چرا پس از این زمان طولانی ده ساله در عوض ری‌برندینگ به تغییر لوگو بسنده کرده‌اند می‌گوید: «ری‌برندینگ زمانی اتفاق میفتد که شرکت بخواهد تغییرات کلان در استراتژی یا گروه مخاطب ایجاد کند. تغییر و تحولات بازار از این جنس نبود. ما محصول بازار را با حفظ هویت همیشگی بهبود داده بودیم و باید در مورد لوگو هم همین رویکرد را ادامه می‌دادیم. به همین دلیل برای‌مان منطقی نبود که تغییر رادیکالی در لوگو بدهیم. »

مسوول پروژه تازه‌سازی برند بازار در مورد عدم تطابق سبد حصیری قدیمی بازار با هویت مدرن سرویس این شرکت می‌گوید سبد قبلی بازار با ویژگی‌های ظاهری‌اش، تداعی‌هایی برای کاربر ایجاد می‌کرد که مناسب یک محصول دیجیتال نبود. «سبد به عنوان نماد خرید و تداعی‌گر بازار، همچنان برای محصول ما معنی‌دار است. از طرف دیگر این سبد جایگاه مهمی در هویت بصری بازار دارد و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ما، بازار را با تصویر سبد می‌شناسند.»

حمید درباره واکنش و نظر افراد مختلف به لوگوی جدید می‌گوید در بازار این رویکرد وجود دارد که ما تصمیم‌ها را بدون ارزیابی جنبه‌های مختلف نمی‌گیریم. در این مورد هم چندین مرحله تست گرفتیم تا مطمئن شویم کاربران ارتباط هویتی لوگوی جدید با بازار را درک می‌کنند و آن را به عنوان لوگوی جدید بازار می‌پذیرند. «چندین گزینه برای تغییر  لوگو داشتیم، اما این لوگو انتخاب شد، چون هم ارتباط مفهومی‌اش با بازار درک شد و هم کاربرها دوستش داشتند. در موارد این چنینی معمولا کسانی که بیشتر به برند تعلق خاطر دارند، سخت‌تر با تغییر کنار می‌آیند. طبیعی است که در تیم بازار هم به دلیل همین تعلق خاطر مخالفت‌هایی وجود داشت. اما در نهایت با هم به این تصمیم رسیدیم.» حمید حبیب الله می‌گوید پیش‌بینی‌شان این است که کاربران‌شان طی زمان به لوگوی جدید عادت می‌کنند. بازار هم با این تغییر، تصویر بیرونی‌اش را با هویت درونی محصولش همراه‌تر می‌کند.

پادکست گفت‌وگو با حمید حبیب الله، استراتژیست برند کافه‌بازار درباره تغییر لوگو

 

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…
دیوار

پاسخ دیوار به وزارت راه و شهرسازی: به جای تهدید به تعهدات‌تان عمل کنید

مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور»،‌ با اشاره به سابقه این ماجرا گفت: دیوار از ۱۸
مدیرعامل دیوار در واکنش به انتشار خبری با عنوان «هشدار وزارت راه و شهرسازی مبنی بر…
دیوار

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور» توسط وزارت راه

ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور تا هفته آینده در صورت عدم فراهم آوردن احراز هویت مالک و
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «بخش املاک سکوهای…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم