برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا

مراسم رونمایی از گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا برگزار شد

عصر چهارشنبه مراسم رونمایی از گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا به صورت آنلاین و از طریق پخش در آپارات و اینستاگرام برگزار شد. در این مراسم موسسان، مدیر منابع انسانی و مدیران ارشد دیجی‌کالا حاضر شدند و در مورد این گزارش توضیحاتی را ارایه دادند.

 

به گفته مسوول راهبری این گزارش، در حدود ۳ هزار نفر ساعت صرف گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا شده است.

 

حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا در مراسم رونمایی گزارش گفت هفت مورد از ۸ شرکت اول و برتر با ارزش دنیا شرکت‌های تکنولوژی هستند. به گفته محمدی این شرکت‌ها محصول افراد و تیم‌های آن سازمان است و آدم‌های این سازمان‌ها باید پرورش داده شوند. محمدی گفت در شرکت‌های تکنولوژی بی‌شمار فرصت برای رشد استعدادها وجود دارد.

 

«زمان اینکه یک شرکت روی دوش یک فاندر یا رهبر پیش برود گذشته است.» محمدی با بیان این گزاره گفت نقش آدم‌های بزرگ همچون ایلان ماسک در سازمان الهام بخش است. «ما شرکت شخص محور نیستیم و تیم‌ها هستند که کارهای بزرگ انجام می‌دهند.»

 

سعید محمدی، هم‌موسس و رییس هیات مدیره دیجی‌کالا گفت آن دوران گذشته که یک فرد بزرگ بتواند در شرکت‌ها به تنهایی محصول فوق‌العاده خلق کند. بلکه کار تیمی و یک سیستم، محصول بزرگ خلق می‌کند.

 

حمید محمدی در پاسخ به این پرسش که چقدر سازوکار دیجی‌کالا شبیه به شرکت‌های کشورهای جهان اول است گفت: «کمی شبیه است. برای انجام کارهای بزرگ باید سعی کرد مدتی از بهترین‌های دنیا الگو گرفت. امروز شرکت‌های موفق کره جنوبی و چین الگو هستند و سال‌ها از غرب الگو گرفته‌اند.» به گفته محمدی این مهم است که شرکت بتواند کار کند و و بتواند مثل آهن‌ربا استعدادها را جذب کند.

 

سعید محمدی در رابطه با فعالیت دیجی‌کالا خارج از مرزهای ایران گفت چشم‌انداز توسعه دیجی‌کالا به خارج از مرزهای ایران در دستور کار است، اما شرایط سیاسی و اقتصادی کشور مقداری برنامه ما را با تاخیر مواجه کرد، اما جلوی آن را نخواهد گرفت.

 

در ادامه مراسم محسن مکرمی، معاون منابع انسانی دیجی‌کالا گفت این شرکت سالانه ۱۵۰ درصد رشد دارد. به گفته او دیجی‌کالا از سال ۹۶ تاکنون ۱۱.۶ برابر رشد NMV داشته در حالی که تعداد همکاران دیجی‌کالا طی همین زمان ۱.۷ برابر شده است که نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری نیروهای سازمان است.

 

شفاف سازی میزان حقوق‌ها

 

مکرمی در مورد شفاف‌سازی برای میزان حقوق پرسنل در دیجی‌کالا گفت: «بیش از ۴۰۰ عنوان شغلی در این شرکت وجود دارد که کماکان به این تصمیم نرسیدیم که حقوق‌ها را افشا کنیم. دیجی‌کالا پراکندگی گسترده‌ای دارد و این موضوع پیچیدگی ایجاد می‌کند. ممکن است دادن داده‌های بیشتر در این مورد شرایط را پیچیده‌تر کند.»

 

سعید محمدی در این باره گفت در حقیقت هنوز راه حلی پیدا نکردیم که این موضوع را به درستی مدیریت کنیم.

 

حمید محمدی درباره تنوع افراد در دیجی‌کالا گفت، آمارهایی که ما در این گزارش دادیم چندان درخشان نیست و باید تنوع بیشتری در جغرافیا و سن افراد داشته باشیم.

 

موضوع اخلاقی خط قرمز ماست

 

مدیر منابع انسانی دیجی‌کالا در مورد اتفاقاتی که ماه‌های پیش در مورد بحث تجاوز در توییتر مطرح شد گفت: موضوع اخلاقی خط قرمز ماست. به گفته مکرمی این موضوع سه زاویه دارد؛ یکی افراد شروع کننده، دیگری افراد مورد آزار قرار گرفته و در نهایت افراد راوی این موضوع. «برای ما مهمترین چیزی که می‌توانست آن را بهبود دهد آموزش بود که چه رفتارهایی مصداق تجاوز است و کسانی که با آن روبرو می‌شوند چطور می‌توانند آن را مدیریت کنند. این آموزش برای هر سه طیف لازم است. سامانه سوت زنی ما از سال ۹۷ راه‌اندازی شد.»

 

مکرمی گفت غیر از سامانه سوت زنی که سرویس گزارش‌دهی بدون نام در دیجی‌کالا است، یک کمیته هم خارج از منابع انسانی تشکیل شد که مستقیما به هیات مدیره گزارش می‌دهد. به گفته او فضای کاری همچون خانواده است و باید فضا حرفه‌ای باشد.

 

حمید محمدی در ادامه بحث تجاوز در محیط کار گفت: «موضوع آزار کلامی خیلی مهم است و خیلی افراد دوست ندارند آن را مطرح کنند. از سویی هم تعریف کاملا مشخص ندارد. در فرهنگ‌ها و آدم‌های مختلف و استانداردهای تربیتی این موضوع متفاوت است. بنظرم تعریف بی پرده و آموزش در این میان بسیار موثر است و همه سازمان‌ها به این موضوع نیاز دارند. تا جایی که ما می‌دانیم اکثر سازمان‌ها در این مورد کوتاهی می‌کنند.»

 

سعید محمدی گفت: «هم‌اکنون آموزش‌های زیادی در این مورد تدارک دیده‌ایم و اینکه من به عنوان آقا حق دارم چه موضوعاتی به همکاری خانم ام بگویم. آموزش این موضوع در مدارس و دانشگاه‌های ما هم وجود ندارد.»

 

برای دریافت گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا اینجا کلیک کنید

پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی