مراسم رونمایی از گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا برگزار شد

عصر چهارشنبه مراسم رونمایی از گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا به صورت آنلاین و از طریق پخش در آپارات و اینستاگرام برگزار شد. در این مراسم موسسان، مدیر منابع انسانی و مدیران ارشد دیجی‌کالا حاضر شدند و در مورد این گزارش توضیحاتی را ارایه دادند.

به گفته مسوول راهبری این گزارش، در حدود ۳ هزار نفر ساعت صرف گزارش منابع انسانی دیجی‌کالا شده است.

حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا در مراسم رونمایی گزارش گفت هفت مورد از ۸ شرکت اول و برتر با ارزش دنیا شرکت‌های تکنولوژی هستند. به گفته محمدی این شرکت‌ها محصول افراد و تیم‌های آن سازمان است و آدم‌های این سازمان‌ها باید پرورش داده شوند. محمدی گفت در شرکت‌های تکنولوژی بی‌شمار فرصت برای رشد استعدادها وجود دارد.

«زمان اینکه یک شرکت روی دوش یک فاندر یا رهبر پیش برود گذشته است.» محمدی با بیان این گزاره گفت نقش آدم‌های بزرگ همچون ایلان ماسک در سازمان الهام بخش است. «ما شرکت شخص محور نیستیم و تیم‌ها هستند که کارهای بزرگ انجام می‌دهند.»

سعید محمدی، هم‌موسس و رییس هیات مدیره دیجی‌کالا گفت آن دوران گذشته که یک فرد بزرگ بتواند در شرکت‌ها به تنهایی محصول فوق‌العاده خلق کند. بلکه کار تیمی و یک سیستم، محصول بزرگ خلق می‌کند.

حمید محمدی در پاسخ به این پرسش که چقدر سازوکار دیجی‌کالا شبیه به شرکت‌های کشورهای جهان اول است گفت: «کمی شبیه است. برای انجام کارهای بزرگ باید سعی کرد مدتی از بهترین‌های دنیا الگو گرفت. امروز شرکت‌های موفق کره جنوبی و چین الگو هستند و سال‌ها از غرب الگو گرفته‌اند.» به گفته محمدی این مهم است که شرکت بتواند کار کند و و بتواند مثل آهن‌ربا استعدادها را جذب کند.

سعید محمدی در رابطه با فعالیت دیجی‌کالا خارج از مرزهای ایران گفت چشم‌انداز توسعه دیجی‌کالا به خارج از مرزهای ایران در دستور کار است، اما شرایط سیاسی و اقتصادی کشور مقداری برنامه ما را با تاخیر مواجه کرد، اما جلوی آن را نخواهد گرفت.

در ادامه مراسم محسن مکرمی، معاون منابع انسانی دیجی‌کالا گفت این شرکت سالانه ۱۵۰ درصد رشد دارد. به گفته او دیجی‌کالا از سال ۹۶ تاکنون ۱۱.۶ برابر رشد NMV داشته در حالی که تعداد همکاران دیجی‌کالا طی همین زمان ۱.۷ برابر شده است که نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری نیروهای سازمان است.

شفاف سازی میزان حقوق‌ها

مکرمی در مورد شفاف‌سازی برای میزان حقوق پرسنل در دیجی‌کالا گفت: «بیش از ۴۰۰ عنوان شغلی در این شرکت وجود دارد که کماکان به این تصمیم نرسیدیم که حقوق‌ها را افشا کنیم. دیجی‌کالا پراکندگی گسترده‌ای دارد و این موضوع پیچیدگی ایجاد می‌کند. ممکن است دادن داده‌های بیشتر در این مورد شرایط را پیچیده‌تر کند.»

سعید محمدی در این باره گفت در حقیقت هنوز راه حلی پیدا نکردیم که این موضوع را به درستی مدیریت کنیم.

حمید محمدی درباره تنوع افراد در دیجی‌کالا گفت، آمارهایی که ما در این گزارش دادیم چندان درخشان نیست و باید تنوع بیشتری در جغرافیا و سن افراد داشته باشیم.

موضوع اخلاقی خط قرمز ماست

مدیر منابع انسانی دیجی‌کالا در مورد اتفاقاتی که ماه‌های پیش در مورد بحث تجاوز در توییتر مطرح شد گفت: موضوع اخلاقی خط قرمز ماست. به گفته مکرمی این موضوع سه زاویه دارد؛ یکی افراد شروع کننده، دیگری افراد مورد آزار قرار گرفته و در نهایت افراد راوی این موضوع. «برای ما مهمترین چیزی که می‌توانست آن را بهبود دهد آموزش بود که چه رفتارهایی مصداق تجاوز است و کسانی که با آن روبرو می‌شوند چطور می‌توانند آن را مدیریت کنند. این آموزش برای هر سه طیف لازم است. سامانه سوت زنی ما از سال ۹۷ راه‌اندازی شد.»

مکرمی گفت غیر از سامانه سوت زنی که سرویس گزارش‌دهی بدون نام در دیجی‌کالا است، یک کمیته هم خارج از منابع انسانی تشکیل شد که مستقیما به هیات مدیره گزارش می‌دهد. به گفته او فضای کاری همچون خانواده است و باید فضا حرفه‌ای باشد.

حمید محمدی در ادامه بحث تجاوز در محیط کار گفت: «موضوع آزار کلامی خیلی مهم است و خیلی افراد دوست ندارند آن را مطرح کنند. از سویی هم تعریف کاملا مشخص ندارد. در فرهنگ‌ها و آدم‌های مختلف و استانداردهای تربیتی این موضوع متفاوت است. بنظرم تعریف بی پرده و آموزش در این میان بسیار موثر است و همه سازمان‌ها به این موضوع نیاز دارند. تا جایی که ما می‌دانیم اکثر سازمان‌ها در این مورد کوتاهی می‌کنند.»

سعید محمدی گفت: «هم‌اکنون آموزش‌های زیادی در این مورد تدارک دیده‌ایم و اینکه من به عنوان آقا حق دارم چه موضوعاتی به همکاری خانم ام بگویم. آموزش این موضوع در مدارس و دانشگاه‌های ما هم وجود ندارد.»

برای دریافت گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا اینجا کلیک کنید

link

مطالب مرتبط

خبرها

آغاز رسمی فروش اینترنتی دارو از یک ماه آینده

رییس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: فروش و توزیع دارو از طریق سکوهای اینترنتی به طور رسمی از یک ماه آینده باید آغاز شود. امیر سیاح در گفت‌وگو با
رییس مرکز ملی بهبود و محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: فروش و توزیع دارو…
اسنپ

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اسنپ با هدف تسهیل حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌های مؤسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد، برای این مؤسسات ۲۰ درصد تخفیف ویژه در نظر گرفته است. این تخفیف تا انتهای سال
اسنپ با هدف تسهیل حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌های مؤسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد، برای این مؤسسات…
دیجی‌کالا

حراج سر ماه دیجی‌کالا به قیمت پارسال

در حراج سر ماه دیجی‌کالا با قیمت پارسال می‌توانید خرید کنید. این حراج از اول اردیبهشت آغاز شده و تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد و در آن کالاهای مختلف با تخفیف‌های ویژه ۵
در حراج سر ماه دیجی‌کالا با قیمت پارسال می‌توانید خرید کنید. این حراج از اول اردیبهشت…
تپسی

کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی

شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله درخواست خودرو رونمایی کرد. براساس این به‌روزرسانی، موقعیت مکانی کاربر با مجوزی که برای دسترسی به
شرکت تپسی در اولین اقدام خود در سال ۱۴۰۳ از قابلیت جدیدی در مرحله درخواست خودرو…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم