رضایت ۸۱درصد مردم از بازگشت قیمت خودرو و مسکن به سایت‌ها

۸۵ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند عقیده داشته‌اند بازگشت قیمت‌ها سبب آسان‌تر شدن و سریع‌تر شدن انجام معامله شده است و به اعتقاد ۷۲ درصد کاربران، بازگشت قیمت‌ها موجب افزایش شفافیت در بازار و اعتماد به فروشنده شده است.

 

موضوع شفافیت یکی از مهم‌ترین مسایل مورد مناقشه و مورد انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره تصمیم حذف قیمت‌ها بود. چند تن از نمایندگان بر این باور بودند که حذف قیمت‌ها مانند پاک کردن صورت مساله است و فربد زاوه، یکی از منتقدان جدی حذف دستوری قیمت خودرو از پلتفرم‌ها، نمایش قیمت‌ها را به دماسنجی تشبیه کرده بود که وضعیت بازار را نمایش می‌دهد؛ با شکستن دماسنج وضعیت بازار تغییری نمی‌کند و فقط شفافیت از بازار حذف می‌شود که این خود زمینه‌ساز انواع فساد است.

 

در پی بازگشت قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم های آگهی آنلاین موجی از واکنش‌های متناقض ایجاد شد. برخی مسئولان دولتی مثل وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور در مقابل آن موضع گرفتند، اما به نظر می‌رسد هم عموم مردم و هم نمایندگان مجلس از بازگشت قیمت‌ به این پلتفرم‌ها حمایت می‌کنند. بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن و خودرو نیز درباره این موضوع اظهارنظر کردند و عموماً بر این عقیده بودند که حذف قیمت‌ها از ابتدا تصمیمی اشتباه و غیرکارشناسی بوده که تاثیری هم در کنترل قیمت‌ها نداشته است. آمار و ارقامی که وب‌سایت دیوار منتشر کرد هم نشان می‌داد که طی هشت ماهی که قیمت‌ها از پلتفرم‌ها حذف شده بودند، روند صعودی قیمت خودرو و مسکن حتی با شدت بیشتر ادامه داشته است. همین وب‌سایت دو هفته پس از بازگشت قیمت‌ها آمار دیگری ارائه داد که نشان می‌داد با بازگشت قیمت‌ها تعداد تماس‌های تلفنی کاهش معنی‌داری داشته و چقدر در وقت و هزینه کاربران صرفه‌جویی شده است.

 

اما فارغ از این که بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها پس از هشت ماه تا چه حد تصمیم درست یا غلطی بوده، مهم است بدانیم عموم کاربران درباره این تصمیم چه نظری دارند. پیش‌تر یک نظرسنجی تلفنی توسط مرکز افکارسنجی سپنتا انجام شده بود که نشان می‌داد بیش از ۸۰ درصد کاربران موافق بازگشت قیمت‌ها هستند و چند نظرسنجی تلگرامی در کانال خبرگزاری‌ها هم نتایج مشابهی داشت. حالا با گذشت بیش از ۴۰ روز از بازگشت قیمت خودرو و مسکن به پلتفرم‌ها، نظرسنجی تلفنی دیگری انجام شده که مجری آن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بوده است. در این نظرسنجی که هفته گذشته در سطح شهر تهران انجام شده، از ۵۰۰ مصاحبه‌شونده تعدادی سوال پرسیده شده که در ادامه می‌توانید نتایج آن را مشاهده کنید.

 

نتایج نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد درباره بازگشت قیمت‌ها

بر اساس نتایج نظرسنجی‌ای که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام داده است، ۷۳ درصد از کاربران اظهار کرده‌اند در سه ماه اخیر به‌مقدار زیاد یا خیلی زیاد از پلتفرم‌های آنلاین مانند دیوار، شیپور و باما برای خرید و فروش مسکن و خودرو استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جامعه، معاملات خود را از طریق این پلتفرم‌ها انجام می‌دهند. همچنین ۷۰ درصد کاربران معتقد بودند بازگشت قیمت به آگهی‌های فروش مسکن و خودرو در این پلتفرم‌ها به ایجاد آرامش در این بازارها کمک کرده است.

۸۵ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، عقیده داشته‌اند بازگشت قیمت‌ها سبب آسان‌تر شدن و سریع‌تر شدن انجام معامله شده است و به اعتقاد ۷۲ درصد کاربران، بازگشت قیمت‌ها موجب افزایش شفافیت در بازار و اعتماد به فروشنده شده است. موضوع شفافیت یکی از مهم‌ترین مسایل مورد مناقشه و مورد انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره تصمیم حذف قیمت‌ها بود. چند تن از نمایندگان بر این باور بودند که حذف قیمت‌ها مانند پاک کردن صورت مساله است و فربد زاوه، یکی از منتقدان جدی حذف دستوری قیمت خودرو از پلتفرم‌ها، نمایش قیمت‌ها را به دماسنجی تشبیه کرده بود که وضعیت بازار را نمایش می‌دهد؛ با شکستن دماسنج وضعیت بازار تغییری نمی‌کند و فقط شفافیت از بازار حذف می‌شود که این خود زمینه‌ساز انواع فساد است.

آخرین پرسش نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد احتمالاً مهم‌ترین آن باشد که نتیجه‌اش نشان می‌دهد ۸۱ درصد از کاربران در مجموع از بازگشت قیمت به آگهی‌های فروش مسکن و خودرو در پلتفرم‌های آگهی آنلاین ابراز رضایت کرده‌اند. این رضایت از دو فاکتور مهم «بازگشت شفافیت به بازار» و «صرفه‌جویی در وقت و هزینه» نشات می‌گیرد که تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربر می‌گذارد.

با این اوصاف باید پرسید که با این حجم از رضایت عمومی نسبت به بازگشت قیمت‌ها، نظر مثبت قریب به اتفاق کارشناسان و حمایت مجلس از بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها، چه توجیهی برای مخالفت با این موضوع و تلاش برای حذف دستوری قیمت‌ها وجود دارد؟ چه کسانی از بازار غیرشفاف و تحمیل هزینه به مردم سود می‌برند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

فناپ

اسمایلینو گزارش «هوش مصنوعی زاینده برای مدیران عامل» را با حمایت فناپ منتشر کرد

اسمایلینو آموزش و ترویج علم را مأموریت اصلی مسئولیت اجتماعی خود قرار داده و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. ازجمله این فعالیت‌ها تدوین و تهیه گزارش “هوش…

رونمایی دیجی‌پی از سرویس‌های جدید مالی در همایش بانکداری نوین

دیجی‌پی، بزرگترین بستر هوشمند خدمات پرداخت و اعتبار در ایران، با حضور در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، از سرویس‌های جدید این سوپراپلیکیشن مالی رونمایی می‌کند. 

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم