برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش سالانه ۹۹ پینکت از بازار کالاهای تند مصرف منتشر شد

گزارش پلتفرم پینکت بر اساس قیمت‌های واقعی کالاهای ثبت شده از  گران شدن ۴۷ درصدی قیمت سبد کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی در سال گذشته خبر می‌دهد

 

پینکت  به عنوان پلتفرم فروش آنلاین کالاهای تندمصرف(FMCG) اولین گزارش سالانه خود را درباره نوسانات واقعی قیمت در این بازار طی سال گذشته منتشر کرده است. انتشار این گزارش بر اساس آمار و ارقام واقعی قیمت‌ها در کشور بی‌سابقه بوده و برای اولین بار است که می‌تواند سنجشی عملیاتی درباره افزایش قیمت‌ها به صورت کلی و نمادی از میزان تورم در کشور و بالتبع آن افزایش هزینه‌های ضروری خانوارها باشد.

 

این گزارش داده‌محورِ تصویری بر اساس قیمت روز فروشگاه‌های تحت پوشش پینکت و میادین میوه و تره‌بار تهیه شده  و تغییرات قیمتها را بین بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به یک سال گذشته نشان می‌دهد. تیم پینکت برای تهیه این گزارش از ثبت، مقایسه و تحلیل روزانه قیمت کالاهای موجود در قفسه فروشگاه‌ها مانند آنچه مردم عادی با آن روبرو هستند استفاده کرده است و به همین خاطر این گزارش می‌تواند بسیار واقعی‌تر از گزارش نهادهای دیگر وضعیت قیمت‌ها را به صورت عملی در کشور نشان دهد.

پادکست زوم: گفتگو با مدیرعامل استارتاپ پینکت

بر اساس این گزارش در سال گذشته قیمت سبد کالاهای اساسی خانواده‌های ایرانی(بر اساس تعریف گزارش) حداقل به صورت میانگین ۴۷ درصد رشد قیمت  داشته است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این گرانی حدود ۵۰ درصدی باعث شده تا سبد کالاهای ضروری خانوار ایرانی نسبت به سال گذشته کوچکتر شود.

 

بر اساس گزارش پلتفرم پینکت قیمت محصولات پروتئینی که شامل گوشت و مرغ هم می‌شود در سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته است. در این گروه تخم‌مرغ با افزایش قیمت ۸۱ درصدی پیشتاز به حساب می‌آید.

 

قیمت خواروبار ضروری سبد خانوار هم افزایش قیمتی ۴۳ درصدی داشته است. در این گروه قند و شکر با افزایش قیمت ۷۸ درصدی سرگروه گرانی است.  بر اساس هرم غذایی مورد نیاز یک خانواده هم قیمت میوه ۸۴ درصد،سبزیجات ۶۷ درصد، گوشت  ۶۲ درصد،حبوبات ۹۸ درصد،نان و غلات ۶۲ درصد و سطح آخر هرم غذایی ۵۶ درصد رشد قیمت را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. در میان میوه‌ها پرتقال و موز با افزایش قیمت ۱۷۹ و ۱۱۲ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

 

در این گزارش به عنوان نمونه تخمین زده شده است که  سفره ساده صبحانه یک خانواده ایرانی  ۵۰ درصد گران‌‌تر از سال قبل شده است.

 

در تهیه این گزارش برای محاسبه تغییرات قیمت هر گروه غذایی، قیمت کالایی به عنوان نماینده آن محصول در نظر گرفته شده و قیمت فروش آن کالا بر اساس اطلاعات پلتفرم پینکت مابین دی‌ماه سال ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۳۹۹ تحلیل و مقایسه شده است. به عنوان مثال در گروه لبنیات پرمصرف‌ترین کالاهای سبد خانوار ماست،شیر،کشک،کره،پنیر و دوغ بوده است و برای تهیه گزارش  قیمت پرفروش‌ترین برندها از هر محصول به صورت روزانه و ماهانه تحلیل شده و در نهایت نرخ رشد سالیانه بر اساس نمونه در نظر گرفته شده محاسبه شده است. نرخ رشد هر گروه کالایی هم با میانگین گرفتن نرخ رشد کل کالاهای در آن دسته به دست آمده است.

 

پینکت امیدوار است انتشار این گزارش به شناخت بیشتر حوزه کالاهای تندمصرف کمک کرده و همچنین کمکی برای تصمیم‌گیری‌های درست و به موقع در این حوزه باشد. همچنین این گزارش می‌تواند فتح‌بابی برای سایر کسب و کارهای بزرگ و کوچک کشور باشد تا با کمک اطلاعات و دیتاهای خود و شفافیت در این رابطه گامی برای بهبود شرایط کشور بردارند.

 

گزارش سالانه ۹۹ پینکت را از اینجا دانلود کنید

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی