اقدامات و ظرفیت‌های دیجی‌کالا در پیک چهارم کرونا

شرکت دیجی‌کالا با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اقدامات خود در زمان کرونا را اعلام کرد. در بیانیه دیجی‌کالا آمده است:

 

با توجه به شروع پیک چهارم کرونا، ثبت سفارش‌های اینترنتی در کشور افزایش پیدا کرده است. در همین راستا دیجی‌کالا در تلاش است تا بتواند مانند موج‌های قبلی همه‌گیری، به تمامی هموطنان در سراسر ایران خدمات‌رسانی کند.

 

در زمان شروع همه‌‎گیری کرونا، ظرفیت پردازش روزانه ۳۰۰ هزار کالا را داشتیم که با توسعه زیرساخت‌ها و استخدام ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی در بخش عملیات این ظرفیت را به بیش از ۶۰۰ هزار کالا رساندیم.

 

از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ به صورت میانگین حدود ۴۰۰ هزار کالا را پردازش و ارسال شده است و این موضوع نشان می‌دهد که ظرفیت ارسال سفارش‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

تعداد فروشنده ها پس از شیوع کرونا از ۷۰ هزار به بیش از ۱۶۰ هزار فروشنده رسیده است که این فروشنده‌ها ۹۰ درصد کالاهای موجود در دیجی‌کالا را تأمین می‌کنند و در همین راستا، برای تسهیل فرآیند تحویل سفارش‌ها ۳۱ باجه دریافت کالا در سراسر ایران آماده خدمت‌رسانی به فروشنده‌هاست.

 

همچنین دیجی‌کالا امکانی فراهم کرده تا مشتریان به بیشتر از ۴ میلیون کالا دسترسی داشته باشند که برای تسریع فرآیند ارسال بیش از ۵۰ مرکز توزیع (۲۳ شعبه شهرستان، ۱۹ نمایندگی ارسال، ۸ شعبه در تهران به‌علاوه ۳ مرکز تحویل و دریافت حضوری کالا در تهران) وظیفه‌ی ارسال سفارش‌ها را بر عهده دارند. علاوه بر این، از ظرفیت اختصاصی اداره پست و ارسال مستقیم سفارش توسط فروشنده‌ها برای ارسال کالاها استفاده می‌کنیم تا روزانه صدها هزار کالا را به دست مشتریان سراسر ایران، از شهرهای بزرگ تا دورترین روستاها برسانیم.

 

ارسال سفارش توسط فروشنده قابلیتی است که از مهرماه ۱۳۹۹ فراهم شده و در این روش فروشنده پس از دریافت سفارش از دیجی‌کالا، بدون نیاز به ارسال کالا به انبار می‌تواند به صورت مستقیم سفارش را برای مشتری ارسال کند. مشتریان هم می‌توانند در فهرست محصولات نشان «ارسال توسط فروشنده» را برای کالاهایی که این قابلیت را دارند، مشاهده کنند. ما در تلاش هستیم که برای تسهیل کار فروشندگان و رضایت بیشتر مشتریان، این امکان را توسعه دهیم تا درصد بیشتری از کاربران دیجی‌کالا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

یکی  دیگر از اقدامات دیجی‌کالا در موج اخیر شیوع ویروس کرونا، برقراری امکان ارسال رایگان سفارش‌ها برای مشتریان جدید است. با توجه به اینکه در شرایط کنونی، بیش از ۲۵۰ شهرستان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، خرید آنلاین یکی از بهترین راهکارها برای کاهش حضور در فضاهای عمومی و کاهش ریسک ابتلا به ویروس کروناست. دیجی‌کالا برای تمام کسانی که می‌خواهند برای اولین بار از سایت یا اپلیکیشن دیجی‌کالا خرید کنند امکان ارسال رایگان را برای تمامی سفارش‌ها شامل سوپرمارکتی و غیر سوپرمارکتی فراهم کرده است.

همکاری با داروخانه‌ها در راستای حفظ سلامتی هموطنان

استفاده از تمام ظرفیت‌های تجارت الکترونیک برای دسترسی به کالاهای سلامت محور (بدون نیاز به نسخه پزشک) که ارتباط مستقیم با سلامت مردم به ویژه در ایام کرونا دارند، امری ضروری است. موضوعی که پیش از این هم اغلب پلتفرم‌های مطرح خرده فروشی آنلاین در دنیا اقدام به عرضه کالاهای سلامت محور بدون نیاز به نسخه (OTC) کرده‌اند. حتی برخی از این فروشگاه‌ها مانند آمازون، با ارائه سرویس «داروخانه آمازون»، داروهایی را که به نسخه نیاز دارند، آنلاین به فروش می‌رسانند.

 

در همین راستا و در چارچوب قوانین موجود، از اواخر بهمن ۱۳۹۹ لیستی از داروخانه‌هایی را که مجوز فروش آنلاین دارند، اعلام کردیم تا در این زمینه هم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم و شرایط حذف ترددهای غیرضروری کاربران را فراهم کنیم.

پردازش ۶۰۰ هزار کالا به صورت روزانه

در حال حاضر دیجی‌کالا ظرفیت پردازش روزانه ۶۰۰ هزار کالا را دارا است که با توجه به افزایش تعداد سفارش‌های ثبت شده و تمایل مردم به خرید آنلاین در دوران قرنطینه، با دو چالش مهم رو‌به‌رو هستیم. ارسال سفارش‌ها به مشتریان در سراسر ایران و سلامتی همکاران در مجموعه دیجی‌کالا از جمله چالش‌هایی هستند که با آن مواجه هستیم.

 

همان‌طور که اشاره کردیم از اول فروردین سال جاری، روزانه به طور میانگین ۴۰۰ هزار کالا پردازش شده که با افزایش سفارش‌ها در پیک چهارم کرونا، ارسال سفارش‌ها با چالش هایی از جمله تأمین به موقع کالا از سمت فروشنده، ظرفیت پردازش و ارسال مواجه است.

محدویت سفارش کالا

به‌عنوان مثال ممکن است در یک سفارش کالایی باشد که در انبار دیجی‌کالا موجود است، اما بخش دیگر این سفارش باید توسط فروشنده تأمین شود. حالا اگر فروشنده در شهر دیگری باشد و برای انتقال کالا با چالش مواجه شود، فرآیند پردازش سفارش کاربر در دیجی‌کالا تکمیل نمی‌شود.

 

در میان ۱۶۰ هزار کسب ‌وکاری که در دیجی‌کالا حضور دارند، ممکن است یک فروشنده در شهری باشد که راه‌های ارتباطی‌اش برای ارسال کالا با محدودیت روبه‌رو است که این موضوع پیچیدگی‌های عملیاتی و لجستیکی به همراه دارد. در واقع محدودیت‌های ایجاد شده در تردد باعث شده تا ارسال کالای برخی از فروشندگان با اختلال همراه شود؛ از طرفی هم محل سکونت مشتری عامل تأثیرگذاری در ارسال سفارشات است، چون ممکن است مراکز شرق تهران ظرفیت خالی برای ارسال داشته باشد اما در غرب تهران چنین امکانی فراهم نباشد.

 

همچنین همکاران ما در دیجی‌کالا به صورت شبانه‌روزی در مراکز پردازش و بخش‌های عملیاتی فعالیت دارند و افراد خط مقدم در این شرایط هستند.

 

در این مدت با افزایش سفارش‌ها تعداد کل نیروهای دیجی‌کالا از ۴۵۰۰ نفر به ۸۲۰۰ نفر رسیده و در واقع پشت صحنه ثبت یک سفارش بیش از ۸ هزار نیروی انسانی‌ است که نزدیک به ۸۰ درصد این افراد در بخش توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا فعالیت دارند.

 

در این میان خرید سفارش‌های ضروری، امکان ثبت سفارش را برای تعداد بیشتری از مشتریان در سراسر ایران فراهم می‌کند و ما با تمام دشواری‌ها و شرایط به وجود آمده در پیک چهارم کرونا، با تمام توان در تلاشیم تا خدمات خود را به سراسر ایران ارائه دهیم.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم