برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش سال ۹۹ دیجی‌کالا؛ اشتغالزایی برای ۸۲۰۰ نفر و مارکت پلیسی برای ۱۵۰ هزار کسب‌وکار

شرکت دیجی‌کالا در ادامه انتشار گزارش‌های متنوع از کسب‌وکار خود (همچون گزارش سال ۹۸ یا گزارش منابع انسانی)، نسخه جدید گزارش سالانه‌اش را منتشر کرد. با توجه به آنکه دیجی‌کالا یک شرکت فناوری‌محور و استارتاپی است، گزارش‌اش از آن دست محتواهایی است که در ظاهر به درد شرکت‌‌های استارتاپی می‌خورد، اما در عمل این گزارش برای بسیاری از برندها و صنایع فعال در کشور کاربردی و سودمند است.

 

دیجی‌کالا با انتشار این گزارش‌ها استاندارد جدیدی را در اکوسیستم استارتاپی ایران و همچنین در میان شرکت‌های سنتی کشور تعریف کرد. دیجی‌کالا در گزارش سالانه‌اش داده‌هایی را از دل کسب‌وکار خود با جامعه مخاطبان به اشتراک گذاشت که به نوعی سنت‌شکنی در شرکت‌های ایرانی به حساب می‌آید و حتی عده‌ای نگران رقبا هستند. برای مثال دیجی‌کالا در این گزارش میزان رشد سالانه‌اش، تعداد بازدیدها از سایت آن یا اطلاعاتی همچون پرفروش‌ترین کالاها در دسته‌های مختلف را منتشر کرده است. در ادامه با بخش‌های مختلف این گزارش همراه باشید. فایل پی‌دی‌اف گزارش سال ۱۳۹۹ دیجی‌کالا را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

 

با ورق زدن گزارش در همان ابتدای آن مشخص است که گروه دیجی‌کالا اکنون گسترده‌تر شده و برندهای بیشتری را زیر سقف خود جا داده است. نام‌هایی همچون اسمارتک، پیندو و جت. اسمارتک برند حوزه تبلیغات دیجیتال و همکاری در فروش دیجی‌کالا است و پیندو، پلتفرم نیازمندی‌های آنلاین گروه است که انتهای سال ۹۹ رونمایی شد و به عنوان رقیبی برای دیوار و “دیوار فروشگاه‌ها” شناخته می‌شود.

 

 

مرور سریع صفحات ابتدایی گزارش دیجی‌کالا نشان می‌دهد بیش از ۲۳۰۰ برند در دیجی‌استایل، ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در فیدیبو و ۳ میلیون کالا در کمدا وجود دارد. در سال ۹۹ مبلغی بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دیجی‌پی به کاربران دیجی‌کالا پرداخت شده است. دیجی‌نکست، مرکز نوآوری دیجی‌کالا در کارخانه نوآوری آزادی تاکنون روی ۱۴ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

 

گزارش دیجی‌کالا می‌گوید این فروشگاه آنلاین اکنون ماهانه بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده یکتا دارد، ۱۵۰ هزار کسب‌وکار کوچک و بزرگ ایرانی در بستر مارکت‌پلیس آن حضور دارند، تنوع کالایی در دیجی‌کالا به بیش از ۴.۵ میلیون کالا می‌رسد و این شرکت برای بیش از ۸۲۰۰ نفر (به طور مستقیم) اشتغالزایی کرده است.

 

 

همچون دو گزارش پیشین، دیجی‌کالا در یک صفحه وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در دنیا را به تصویر کشیده است. کشورهای پیشتاز در این عرصه چین، آمریکا و بریتانیا هستند که حجم گسترده‌ای از بازار خرده‌فروشی آنها آنلاین شده است. برای مثال در چین تقریبا نیمی از بازار خرده فروشی آنلاین است. اما سهم ایران با رقم ۳ درصد قابل توجه است و نشان می‌دهد اندازه بازار خرده‌فروشی تا چه میزان جای رشد دارد. گفتنی است این رقم ۳ درصد، به غیر از خود دیجی‌کالا، حدود ۵۰ هزار فروشگاه اینترنتی فعال در کشور و همچنین مجموع فروشندگان تلگرام و اینستاگرامی را نیز شامل می‌شود. گزارش دیجی‌کالا به طور غیرمستقیم نشان می‌دهد که این فروشگاه در حدود ۵۰ هزار رقیب کوچک و بزرگ دارد که بسیاری از آنها در ورتیکال‌های تخصصی عملکرد بهتری نسبت به دیجی‌کالا دارند.

 

 

 

دیجی‌کالا در بخشی از گزارش خود اعلام کرده که ارزش خالص کالای فروخته شده (NMV) در آن در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۵۱ درصدی یا به عبارتی ۲.۵ برابری داشته است. همچنین فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در ۸ سال گذشته به طور متوسط هر سال ۱۰۷ درصد رشد داشته است.

 

 

دیجی‌کالا می‌گوید تا پایان سال گذشته ۵۵ مرکز برای توزیع کالا و ۳۲ محل جمع‌آوری کالای فروشندگان را در سراسر ایران دارد.

 

پربازدیدترین ساعت‌ها از دیجی‌کالا از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ است و مشتریان این فروشگاه در سال ۹۹ در رتبه نخست گوشی موبایل، کفش و سپس ماسک تنفسی را جستجو کرده‌اند. بیشترین کاربران دیجی‌کالا افراد بین ۲۵ تا ۳۴ ساله هستند و کماکان آقایان با رقم ۶۸ درصد حجم بیشتری از کاربران این پلتفرم را به خود اختصاص داده‌اند. مردمان استان‌های تهران، البرز و قم به ترتیب بیشترین خرید را از دیجی‌کالا انجام داده‌اند. دیجی‌کالا در بخشی از گزارش خود آورده است که پرخریدترین مشتری آن در سال ۹۹ بیش از ۱۸ میلیارد تومان از دیجی‌کالا خرید کرده است!

 

 

براساس اعلام دیجی‌کالا در گزارش سالانه، مارکت‌پلیس دیجی‌کالا به طور متوسط ماهانه ۵۱ میلیون تومان برای کسب‌وکارهای فعال روی آن درآمد دارد. این نکته را در نظر بگیرید که ۱۵۰ هزار کسب‌وکار در گوشه و کنار ایران روی دیجی‌کالا کالا می‌فروشند. بیشترین فروشنده ۵۸ میلیارد تومان در یک ماه در دیجی‌کالا فروش داشته است.

 

 

برای دانلود گزارش دیجی‌کالا اینجا را کلیک کنید.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی