برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

درآمد ۱۵۰هزار فروشنده در دیجی ‌کالا چقدر است؟

شرکت دیجی‌کالا چند سالی است که مارکت‌پِلیس را به فروشگاه خود اضافه کرده است. اگر خاطرتان باشد در ابتدای آغاز کار دیجی‌کالا، تمامی کالاها از سوی خود این فروشگاه برای مشتریان ارسال می‌شد، اما در مارکت‌پلیس تولیدکنندگان و فروشندگان بسیاری در اقصی نقاط ایران می‌توانند کالا و محصولات‌شان را روی دیجی‌کالا برای فروش بگذارند. دیجی‌کالا در مهر ماه ۹۹ قابلیت جدید دیگری را نیز به مارکت‌پلیس با عنوان «شیپ بای سلر» به معنای “ارسال توسط فروشنده”، اضافه کرد که تامین‌کنندگان و فروشندگان شخص ثالث کالا روی این پلتفرم می‌توانند کالای مشتری را به‌طور مستقیم برای وی ارسال کنند.

 

نکته جالب در این است که بر اساس گزارش سالانه ۹۹ دیجی‌کالا، اکنون ۱۵۰ هزار کسب‌وکار کوچک و بزرگ، روستایی یا در شهرهای دورافتاده و محروم ایران و از نوع کارگاهی، مشاغل خانگی و هنرمندان با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند و به‌طور متوسط ماهانه ۵۱ میلیون تومان از طریق دیجی‌کالا درآمد دارند. حتی دیجی‌کالا در گزارش خود می‌گوید یکی از فروشندگان مارکت‌پلیس موفق شده تنها در مهرماه ۹۹ رقمی بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان کالا بفروشد و رکورد فروش مارکت‌پلیس دیجی‌کالا را از آن خود کند. دیجی‌کالا در سال ۹۸ در حدود ۶۱ هزار فروشنده فعال در مارکت‌پلیس خود داشت، اما طی یک سال این رقم به ۱۵۰ هزار رسیده و تقریبا ۲.۵ برابر شده است؛ ده‌ها هزار کسب‌وکاری که بدون وجود بستر فروش آنلاین دیجی‌کالا شاید اکنون تعطیل شده بودند.

 

 

این موارد به معنای فرصت برابر برای افراد و کسب‌وکارهای گوناگون در گوشه و کنار کشور برای دسترسی به یک بازار بزرگ و کسب سود چندبرابری با استفاده از ظرفیت فروش آنلاین است.

 

اما بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه به همین نکات بسنده نکرده و قابلیتی را پیاده‌سازی کرده تا به ایجاد یک فضای رقابتی سالم بین فروشندگان کمک کند. دیجی‌کالا در گزارش خود می‌گوید ویژگی «جعبه خرید» آن که در صفحه هر محصول دیده می‌شود، لیستی از فروشندگان مختلف برای هر نوع کالا را در بر گرفته و بهترین قیمت و امتیاز خریداران را به کاربر پیشنهاد می‌دهد تا فروشندگان به قیمت‌گذاری عادلانه تشویق شوند. به گفته دیجی‌کالا در سال ۹۹ به طور متوسط روزانه ۱۷۵ هزار کاربر به‌منظور انتخاب آگاهانه‌تر به لیست سایر فروشندگان مختلف کالا رجوع کرده‌اند. این رقم به این معناست که کاربران به هنگام خرید همچون گشت‌وگذار در یک پاساژ، در جستجوی بهترین قیمت برای خرید خود هستند و این امکان را دیجی‌کالا در اختیارشان قرار داده است.

 

بر اساس آنچه در گزارش دیجی‌کالا مشاهده می‌شود، در حدود ۱۴ هزار فروشنده از امکان ارسال مستقیم استفاده می‌کنند (یعنی خودشان کالا را برای مشتری ارسال می‌کنند و به انبارهای دیجی‌کالا نمی‌سپارند) و این حرکت موجب صرفه‌جویی ۹۴ میلیارد ریالی در واحد عملیات دیجی‌کالا شده و سود بیشتر را برای فروشندگان مارکت‌پلیس رقم زده است.

 

دیجی کالا در سال ۹۹ به مشتریانی که تحت تاثیر خطای فروشندگان مارکت‌پِلیس، کالای غیراصل دریافت کردند و یا با عدم تامین کالا روبرو بودند، ۹۰ میلیارد ریال کد هدیه برای دلجویی تقدیم کرده است.

 

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی