برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

زمان ورود شرکت‌های بزرگ اینترنتی به بورس فرا رسیده است

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه: شرکتی که به سود عملیاتی بالای ۱۰ میلیارد تومان در سال دست یابد، به بلوغ کافی برای ورود به بورس رسیده است

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است شرکت‌های استارتاپی که به فروش بالای یک صد میلیارد تومان و کسب سود ۱۰ میلیارد تومانی در سال رسیده‌اند، دیگر استارتاپ نیستند و می‌توان آنها را در میان هفتاد درصد از شرکت‌های دارای سهام ممتاز بورس ایران برشمرد.

 

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه اینترنتی بورسی «سوت پایان» با موضوع ورود شرکت‌های فناوری محور به بورس، در پاسخ به این سوال که آیا ورود استارتاپ‌ها به بورس باعث بروز مشکل در بازار سرمایه کشور خواهد شد، گفت: «بازار سرمایه کشور نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و اکنون شرکت‌های متنوعی از صنایع گوناگون در آن حضور دارند. ابتدا تنها شرکت‌های نساجی حضور داشتند، اما به مرور شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سیمانی، بانک‌ها، فولادی‌ها و حتی شرکت‌های هتل‌داری و تولید محصولات غذایی نیز به این بازار وارد شدند. شرکت‌هایی که هم‌اکنون به آنها استارتاپ می‌گویند بخشی از اقتصاد کشورمان هستند و جای آنها در تالار شیشه‌ای خالیست.»

 

این کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد از میان ۹۱۱ شرکت حاضر در بورس و فرابورس ایران، بیش از هفتاد درصد آنها فروشی کمتر از صد میلیارد تومان و سود عملیاتی کمتر از ده میلیارد تومان در سال دارند. توکلی کاشی افزود: اگر فروش یک شرکت به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در سال برسد، معمولا سود عملیاتی آن از ۱۰ میلیارد تومان بالاتر است. «در واقع می‌توان گفت چنین شرکتی در میان هفتاد درصد از شرکت‌های دارای سهام ممتاز بورس ایران قرار دارد.» به اعتقاد توکلی کاشی شرکت استارتاپی که چنین شرایطی را داشته باشد، دیگر استارتاپ نیست و به بلوغ کافی برای ورود به بازار سرمایه رسیده‌ است.

 

توکلی کاشی در خصوص اینکه گفته می‌شود شرکت‌های استارتاپی برای بازار سرمایه ناشناخته هستند، گفت: «شرکت‌هایی همچون اسنپ، ایرانسل، دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار و امثال آن‌ها با سابقه حداقل پنج تا پانزده سال، برای عموم مردم شناخته شده هستند و به درآمدهای بالایی دست یافته‌اند که به راحتی به نقطه شکست نخواهند رسید. اکنون زمان آن است که بازار سرمایه بر روی این شرکت‌ها کار کند و پذیرای ورود آنها باشد.»

 

توکلی کاشی افزود: «بازار سرمایه آینه اقتصاد کشور است. اکنون که شرکت‌هایی نظیر تپسی، اسنپ، دیجی‌کالا و برخی دیگر بخشی از اقتصاد کشور را به دست گرفته‌اند، باید نمایندگانی هم در بورس داشته باشند.» به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه بروز این اتفاق سبب می‌شود تا بازار بورس کشور تنوع پیدا کند و نیز صاحبان سرمایه علاقه‌مندِ سرمایه‌گذاری در این حوزه، در عوض سرمایه‌گذاری مستقیم در آن شرکت، از طریق بورس این کار را انجام دهند.

پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی