برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

چرا استارت‌آپ‌ها بورسی نشدند؟

مردادماه سال گذشته، بازار سرمایه در حالی منتظر خوش‌آمدگویی به پیش‌قراولانی از اکوسیستم استارت‌آپی ایران بود که پس از گذشت بیش از یک‌سال، پنج استارت‌آپ منتخب همچنان پشت دیوارهای بورس مانده‌اند.

بیش از یک‌سال از آنچه با عنوان آمادگی پنج استارت‌آپ بزرگ برای عرضه اولیه سهام در بورس مطرح شده بود، می‌گذرد اما همچنان این استارت‌آپ‌های پیش‌قراول پشت درهای بسته بازار سرمایه مانده‌اند. مردادماه سال گذشته، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد دولت دوازدهم درحالی از تلاش‌ها برای ورود پنج استارت‌آپ پیش‌قراول به بازار سرمایه خبر داد که به دستور او، قرار بود در هفته اول مردادماه ۹۹، سهام اولین شرکت بزرگ اینترنتی در بازار سرمایه عرضه شود و تا پایان شهریور ماه نیز نماد پنجمین استارت‌آپ به روی تابلو بورس برود. دیجی‌کالا، کافه‌بازار، تپ‌سی، فیلیمو و شیپور، پنج استارت‌آپی هستند که قرار بود راه ورود شرکت‌های نوپا و اینترنتی به بازار سرمایه را باز کنند اما خود همچنان پشت دیوار بلند بورس تهران مانده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این تعلل در شرایطی برای اکوسیستم نوآوری ایران به یک ناکامی بدل شده‌است که به گفته علیرضا توکلی‌کاشی، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، به‌رغم آنکه تعدادی از این پنج استارت‌آپ پیش‌قراول، کل فرآیند پذیرش در بورس را طی کرده‌ و تمامی مستندات و مدارک مورد درخواست بورس و فرابورس را نیز تحویل داده‌اند، اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخی مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش در بازار دریافت نکرده‌اند و بورس همچنان در برابر مطالبه این شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه، سکوت پیشه کرده‌ است.

توکلی‌کاشی با این توضیح که میان استارت‌آپ و شرکت فناوری‌محور باید تمایز قائل شد، به مطالعه و بررسی که از سوی وی صورت گرفته اشاره کرد و افزود: بررسی ۹۱۱ نماد در بورس و فرابورس نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، فروشی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان دارند، بنابراین اگر فروش یک شرکت به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده باشد، این شرکت در زمره ۷۰ درصد سهام بزرگ بورس ایران قرار دارد.

وی با یادآوری اینکه، درآمد سال گذشته برخی از شرکت‌های استارت‌آپی که نامزد ورود به بورس شده‌اند، رقمی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد، افزود: از این رو، این دست از بنگاه‌ها را نباید در زمره شرکت‌‌های کوچک یا نوپا قلمداد کرد.

 توکلی‌کاشی با بیان اینکه دارایی اصلی این شرکت‌ها، که همگی فناوری‌محور هستند، دارایی نامشهود است، افزود: این شرکت‌ها ساختمان و ملک و سوله و کارخانه ندارند و فعالیت آنها مبتنی بر دانش است. امروز همگی باید قبول کنیم که با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه بین‌المللی انجام شده، دارایی اصلی، دانش است. با نگاهی به فهرست ۱۰ شرکت بزرگ دنیا خواهیم دید که بیشتر آنها شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور هستند که ارزش دارایی فیزیکی آنها در مقابل ارزش روز سهام آنها بسیار پایین است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سایر شرکت‌های فناوری‌محور که متقاضی ورود به بورس هستند، نیز باید با کمک حسابرسان معتمد بورس، صورت‌های مالی خود را تهیه کرده و بعد خود را برای ورود به بازار سرمایه آماده کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با این توضیح که برخی از شرکت‌های استارت‌آپی در چارچوب استاندارد ورود به بورس جای می‌گیرند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم دو استارت‌آپ از پنج استارت‌آپ پیش‌قراول ورود به بورس، شرایط پذیرش در بازار سرمایه را دارند، اما بورس و فرابورس به‌رغم گذشت بیش از یک سال از درخواست پذیرش این شرکت‌ها، سکوت کرده است. قاعدتا انتظار می‌‌رفت که بورس‌ها بر اساس قانون عمل کرده، و پس از پایان بررسی‌ها، پذیرش یا عدم پذیرش آنها را به همراه علل عدم پذیرش آنها اعلام کنند.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی