برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش دیجی‌کالا و کتاب منتشر شد؛ یک بازار ۱۵۰ میلیون دلاری

شرکت دیجی‌کالا در راستای انتشار داده‌های خود، گزارش تازه‌ای با عنوان «گزارش دیجی‌کالا و کتاب» را منتشر کرد. به گفته دیجی‌کالا این اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب در این فروشگاه اینترنتی است، که با رویکردی داده محور و آماری به بررسی جایگاه کتاب در میان مخاطبان، وضعیت فروش آنلاین کتاب و رفتار و عادت‌های کتاب‌خوانی مخاطبان پرداخته است. این گزارش سعی دارد تا تصویری از موقعیت و جایگاه دیجی‌کالا در بازار کتاب ایران و تاثیر مارکت‌پِلِیس دیجی‌کالا بر این بازار ارایه کند.

 

این گزارش، خرید و فروش آنلاین کتاب در دیجی‌کالا را از ابتدای سال ۱۳۹۹ و شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ بررسی کرده است.

 

در ابتدای گزارش همچون آن‌چه در تصویر زیر آمده، مروری بر وضعیت بازیگران اصلی فروش آنلاین و نیز تعداد عنوان کتاب بر بستر آن‌ها شده است. همچنین دیجی‌کالا در گزارش خود پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ جهان را آورده است.

 

براساس این گزارش در سال ۱۳۹۹، ۹۳ هزار عنوان و ۱۱۷ میلیون جلد کتاب در ایران چاپ شده است. سرانه مطالعه ایرانیان در هفته ۱۱۶ دقیقه بیان شده است. ارزش کل کتاب‌های منتشر شده کشور در سال گذشته، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده که این حوزه یک بازار حدودا ۱۵۰ میلیون دلاری را تشکیل داده است.

 

یکی از بخش‌های جالب گزارش دیجی‌کالا اسلاید زیر است که تعداد کتاب‌فروشی‌های فیزیکی کشور را به صورت گرافیکی به تصویر کشیده است. تعداد کل کتاب‌فروشی‌های فیزیکی بیش از ۸ هزار فروشگاه عنوان شده است. دیجی‌کالا همچنین تعداد کتاب‌فروشی‌های فیزیکی را براساس جمعیت هر استان بیان کرده که استان‌های سمنان، اصفهان، یزد و مازندران بیشترین فروشگاه کتاب به نسبت جمعیت‌شان را دارند.

 

دیجی‌کالا می‌گوید از سال ۹۳ فروش آنلاین کتاب را با ۳۷۷۰ عنوان کتاب آغاز کرده و اکنون بیش از ۱۸۹ هزار عنوان کتاب دارد که رشد تقریبا ۵۰ برابری داشته است. بنابر اعلام گزارش اکنون ۱۵۰۰ فروشنده کتاب در مارکت پلیس دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند.

 

بیش از یک میلیون نفر کتاب خریده‌اند

 

دیجی‌کالا در گزارش خود بیان می‌کند که دسترسی یکسان برای فروش کالاهای گوناگون و نیز کتاب را به اقصی نقاط ایران فراهم کرده است. بر این اساس تعداد شهرهای مقصد ارسال کتاب دیجی‌کالا ۱۸۴۲ بوده و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از این پلتفرم کتاب خریده‌اند.

 

حجم عمده کتاب‌های فروخته شده در دیجی‌کالا با رقم ۹۰ درصد، از طریق مارکت پلیس آن بوده و در حدود ۴ میلیون جلد کتاب در سال ۹۹ در دیجی‌کالا فروخته شده است. ماه‌های بهمن ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ پرفروش‌ترین ماه‌های کتاب دیجی‌کالا بوده است.

 

تهرانی‌ها، بیشترین خریدار آنلاین کتاب

 

گزارش دیجی‌کالا نشان می‌دهد ساکنان استان تهران بیشترین حجم خرید کتاب از این فروشگاه را در سبد خرید خود داشته‌اند. کمترین سهم به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. واژه «کتاب» در سال ۹۹ رتبه ۱۰ در میان پر جست‌وجوترین کالاها در دیجی‌کالا را داشته است. در تصویر زیر پرفروش‌ترین کتاب‌های دیجی‌کالا در سال ۹۹ و نیم‌سال ۱۴۰۰ آمده است. کتاب «تختخوابت را مرتب کن» و «۱۹۸۴» رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. آقایان سهم بیشتری را در خرید کتاب به خود اختصاص داده‌اند.

 

تصویری از نرخ مطالعه ایرانیان

 

صفحه ۳۵ گزارش دیجی‌کالا اطلاعات قابل توجهی را بیان می‌کند که طبیعتا یک کسب‌وکار داده‌محور چنین دیتایی را در اختیار دارد. این صفحه از این نظر مهم است که میزان مطالعه کتاب ایرانیان را نمایش می‌دهد و داده‌های مفیدی برای فعالان این صنعت است. دیجی‌کالا می‌گوید تابستان ۱۴۰۰ پیمایشی از کاربران خود که حداقل یک جلد کتاب از دیجی‌کالا خریده‌اند، انجام داده است. بر این اساس ۵۲ درصد افراد جامعه آماری دیجی‌کالا حداقل ۳ ساعت در هفته مطالعه غیردرسی دارند؛ آقایان مطالعه بیشتری در طول هفته دارند و افراد با تحصیلات بیش از مقطع کارشناسی کتاب‌خوان‌تر هستند. ۴۳ درصد مطالعه کتاب مربوط به شب و ۲۹ درصد در عصر است. روانشناسی محبوب‌ترین موضوع مورد مطالعه خریداران کتاب از دیجی‌کالا بوده است؛ ۸۵ درصد افراد مطالعه کتاب چاپی را به الکترونیک وصوتی ترجیح می‌دهند و ۱۷ درصد افراد با هدف هدیه دادن کتاب می‌خرند.

 

برای دانلود نسخه PDF گزارش دیجی‌کالا اینجا کلیک کنید.

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی