گزارش دیجی‌کالا و کتاب منتشر شد؛ یک بازار ۱۵۰ میلیون دلاری

شرکت دیجی‌کالا در راستای انتشار داده‌های خود، گزارش تازه‌ای با عنوان «گزارش دیجی‌کالا و کتاب» را منتشر کرد. به گفته دیجی‌کالا این اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب در این فروشگاه اینترنتی است، که با رویکردی داده محور و آماری به بررسی جایگاه کتاب در میان مخاطبان، وضعیت فروش آنلاین کتاب و رفتار و عادت‌های کتاب‌خوانی مخاطبان پرداخته است. این گزارش سعی دارد تا تصویری از موقعیت و جایگاه دیجی‌کالا در بازار کتاب ایران و تاثیر مارکت‌پِلِیس دیجی‌کالا بر این بازار ارایه کند.

این گزارش، خرید و فروش آنلاین کتاب در دیجی‌کالا را از ابتدای سال ۱۳۹۹ و شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ بررسی کرده است.

در ابتدای گزارش همچون آن‌چه در تصویر زیر آمده، مروری بر وضعیت بازیگران اصلی فروش آنلاین و نیز تعداد عنوان کتاب بر بستر آن‌ها شده است. همچنین دیجی‌کالا در گزارش خود پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۲۰ جهان را آورده است.

براساس این گزارش در سال ۱۳۹۹، ۹۳ هزار عنوان و ۱۱۷ میلیون جلد کتاب در ایران چاپ شده است. سرانه مطالعه ایرانیان در هفته ۱۱۶ دقیقه بیان شده است. ارزش کل کتاب‌های منتشر شده کشور در سال گذشته، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده که این حوزه یک بازار حدودا ۱۵۰ میلیون دلاری را تشکیل داده است.

یکی از بخش‌های جالب گزارش دیجی‌کالا اسلاید زیر است که تعداد کتاب‌فروشی‌های فیزیکی کشور را به صورت گرافیکی به تصویر کشیده است. تعداد کل کتاب‌فروشی‌های فیزیکی بیش از ۸ هزار فروشگاه عنوان شده است. دیجی‌کالا همچنین تعداد کتاب‌فروشی‌های فیزیکی را براساس جمعیت هر استان بیان کرده که استان‌های سمنان، اصفهان، یزد و مازندران بیشترین فروشگاه کتاب به نسبت جمعیت‌شان را دارند.

دیجی‌کالا می‌گوید از سال ۹۳ فروش آنلاین کتاب را با ۳۷۷۰ عنوان کتاب آغاز کرده و اکنون بیش از ۱۸۹ هزار عنوان کتاب دارد که رشد تقریبا ۵۰ برابری داشته است. بنابر اعلام گزارش اکنون ۱۵۰۰ فروشنده کتاب در مارکت پلیس دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند.

بیش از یک میلیون نفر کتاب خریده‌اند

دیجی‌کالا در گزارش خود بیان می‌کند که دسترسی یکسان برای فروش کالاهای گوناگون و نیز کتاب را به اقصی نقاط ایران فراهم کرده است. بر این اساس تعداد شهرهای مقصد ارسال کتاب دیجی‌کالا ۱۸۴۲ بوده و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از این پلتفرم کتاب خریده‌اند.

حجم عمده کتاب‌های فروخته شده در دیجی‌کالا با رقم ۹۰ درصد، از طریق مارکت پلیس آن بوده و در حدود ۴ میلیون جلد کتاب در سال ۹۹ در دیجی‌کالا فروخته شده است. ماه‌های بهمن ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ پرفروش‌ترین ماه‌های کتاب دیجی‌کالا بوده است.

تهرانی‌ها، بیشترین خریدار آنلاین کتاب

گزارش دیجی‌کالا نشان می‌دهد ساکنان استان تهران بیشترین حجم خرید کتاب از این فروشگاه را در سبد خرید خود داشته‌اند. کمترین سهم به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد. واژه «کتاب» در سال ۹۹ رتبه ۱۰ در میان پر جست‌وجوترین کالاها در دیجی‌کالا را داشته است. در تصویر زیر پرفروش‌ترین کتاب‌های دیجی‌کالا در سال ۹۹ و نیم‌سال ۱۴۰۰ آمده است. کتاب «تختخوابت را مرتب کن» و «۱۹۸۴» رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. آقایان سهم بیشتری را در خرید کتاب به خود اختصاص داده‌اند.

تصویری از نرخ مطالعه ایرانیان

صفحه ۳۵ گزارش دیجی‌کالا اطلاعات قابل توجهی را بیان می‌کند که طبیعتا یک کسب‌وکار داده‌محور چنین دیتایی را در اختیار دارد. این صفحه از این نظر مهم است که میزان مطالعه کتاب ایرانیان را نمایش می‌دهد و داده‌های مفیدی برای فعالان این صنعت است. دیجی‌کالا می‌گوید تابستان ۱۴۰۰ پیمایشی از کاربران خود که حداقل یک جلد کتاب از دیجی‌کالا خریده‌اند، انجام داده است. بر این اساس ۵۲ درصد افراد جامعه آماری دیجی‌کالا حداقل ۳ ساعت در هفته مطالعه غیردرسی دارند؛ آقایان مطالعه بیشتری در طول هفته دارند و افراد با تحصیلات بیش از مقطع کارشناسی کتاب‌خوان‌تر هستند. ۴۳ درصد مطالعه کتاب مربوط به شب و ۲۹ درصد در عصر است. روانشناسی محبوب‌ترین موضوع مورد مطالعه خریداران کتاب از دیجی‌کالا بوده است؛ ۸۵ درصد افراد مطالعه کتاب چاپی را به الکترونیک وصوتی ترجیح می‌دهند و ۱۷ درصد افراد با هدف هدیه دادن کتاب می‌خرند.

برای دانلود نسخه PDF گزارش دیجی‌کالا اینجا کلیک کنید.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پرشیافاند از ترکیب سهام‌داران استارتاپ شگرفیست خارج شد

شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و ۳۰ درصد سهام خود را به سرمایه‌گذاران جدید واگذار کرد. شگرفیست در
شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «پرشیافاند» پس از ۳ سال از ترکیب سهامداری استارتاپ «شگرفیست» خارج شد و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آغاز خرید با تلفن‌همراه و بدون کارت در ۶ بانک

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با دستگاه پوز و بدون نیاز به کارت بانکی را میسر می‌کند، توسط ۶ بانک میسر شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی پروژه‌ی «کهربا» که امکان خرید با گوشی بدون تماس با…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای همراه‌اول و دیجی‌کالا تا گلرنگ و تخفیفان

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۹ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم