گزارش سرآوا از مدل‌های مختلف صنعت تجارت الکترونیک کالا

سرآوا اینسایت که به عنوان بازوی مطالعاتی و تحقیقاتی شرکت سرآوا فعالیت می‌کند به تازگی گزارشی با عنوان «مطالعه صنعت تجارت الکترونیک کالا» منتشر کرده است.

براساس آنچه در معرفی گزارش آمده، معمولا از صنعت تجارت الکترونیک کالا که صحبت به میان می‌آید، شرکت «آمازون» نامی است که به ذهن متبادر می‌شود. اما این شرکت تنها بخشی از این صنعت عظیم است و بازیگران دیگری با مدل‌های کسب‌وکار متفاوت در حال رشد و گرفتن سهم بازار هستند. سرآوا می‌گوید در این گزارش به معرفی مدل «فضاهای استراتژیک صنعت تجارت الکترونیک کالا» پرداخته است. در این گزارش به کمک مدل‌سازی با ۷ فضای استراتژیک صنعت تجارت الکترونیک آشنا می‌شویم.

در گزارش سرآوا آمده است که اندازه بازار جهانی تجارت الکترونیک کالا براساس گزارش Statista نزدیک به پنج هزار میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۱ رسید. تخمین زده می‌شود این بازار در سال‌های آتی نیز به رشد شتابان خود ادامه خواهد داد. چگونه می‌توان بازیگران و صنعت پشت چنین بازاری را تحلیل کرد؟ در واقع سوالاتی که به ذهن می‌رسند از جنس چنین سوالاتی هستند:

– چه میزان از این صنعت شناخت داریم؟

– چقدر با روندهایی که در سالیان اخیر در این صنعت اتفاق افتاده آشنا هستیم؟

– آیا مدل‌های کسب‌وکار جدیدی که در این صنعت به وجود آمده یا در حال به وجود آمدن هستند را می‌شناسیم؟

گزارش سرآوا تنها به بررسی ایکامرس کلاسیک، همچون آنچه از آمازون شناخت داریم بسنده نکرده و مدل‌های نوظهور دیگری که در نقاط دیگر دنیا به موفقیت رسیده‌اند را بررسی کرده است. گزارش سرآوا می‌گوید در ایران به‌منظور خرید و فروش یک کالا بر بستر اینترنت شیوه‌های متنوعی وجود دارد و نام دسته‌بندی‌هایی را می‌شنویم که همه پلتفرم‌ها را پوشش نمی‌دهد. پلتفرم‌هایی همچون B2C، C2C و سوشال، مثال‌هایی هستند که نام آنها زیاد دیده می‌شود، اما تمام این صنعت را پوشش نمی‌دهند.

گزارش سرآوا بیان می‌کند که نسبت خرده فروشی آنلاین به کل خرده فروشی در ایران در مقایسه با دنیا و چین بیانگر پتانسیل نهفته صنعت تجارت الکترونیک کالا در ایران است که هنوز شناسایی نشده.

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

گزارش سرآوا می‌گوید ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت آنها نشان ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای آن ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮزﺑﻨﺪی نسبتا دﻗﯿﻘﯽ از فضاهای ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﮐﺎﻻ ﺑﺮﺳﯿﻢ، ﮐﺎﻓﯽ اﺳﺖ از ﻣﯿﺎن دهﻫﺎ ﻓﺎﮐﺘﻮر ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺻﻨﻌﺖ، ﺑﺮ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮐﻨﯿﻢ: ماهیت پلتفرم (Platform Identity)، تنوع محصول (Assortment) و نوع فروشنده (Seller’s Type).

گزارش سرآوا مدل تجارت الکترونیک کالا در دنیا را با معرفی هفت فضای استراتژیک به شکل زیر تقسیم‌بندی کرده است. برای هر مدل مثال آن نیز ذکر شده است. در واقع این مرزبندی‌ها نشان می‌دهد تمامی بازیگران تجارت الکترونیک جهان در یک چارچوب و استراتژی فعالیت نمی‌کنند.

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

گزارش سرآوا مدل‌های مختلف تجارت الکترونیک کالا را براساس فاکتورهای گوناگون مورد بررسی قرار داده است. پلتفرم‌های کلاسیک عمومی (آمازون)، بازارهای انبوه (تائوبائو) و نیازمندی‌های کالا (کرگزلیست) ارزش‌های زیر را دارا هستند:

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

گزارش سرآوا پس از مدل‌سازی و بررسی فاکتورها و ارزش‌های بازیگران صنعت تجارت الکترونیک دنیا، به بررسی بازار تجارت الکترونیک ایران نیز پرداخته است و بازیگران اصلی آن در فضای مدل‌های گزارش را به تصویر کشیده است:

گزارش سرآوا از صنعت تجارت الکترونیک کالا

فایل کامل گزارش «مطالعه صنعت تجارت الکترونیک کالا» سرآوا را از اینجا دریافت کنید.

link

مطالب مرتبط

فیلیمو

بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه رای دادند

دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ ارسالی، به پایان رسید. جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و
دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ…
اسنپ

تعرفه اسنپ و تپسی گران می‌شود؟

نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده با امضای بیش از ۳۰ نماینده و ارجاع آن
نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت…
دیوار

۳۹۵ میلیون بار جستجو برای کار در دیوار

کاربران دیوار طی سال گذشته در دسته‌های «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیش از ۷۱۰ میلیون بار به جستجوی نیازمندی‌هایشان پرداخته‌اند. دسته‌های «خدمات» و «استخدام و
کاربران دیوار طی سال گذشته در دسته‌های «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیش از ۷۱۰ میلیون…
دیوار

بحث داغ کارشناسان و مردم درباره آگهی‌های آنلاین املاک

بحث مسدودسازی آگهی‌های بخش املاک دیوار و شیپور، اخیرا بسیار خبرساز شده است. در برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد، کارشناسان و مخاطبان به بحث راجع به این موضوع پرداختند.
بحث مسدودسازی آگهی‌های بخش املاک دیوار و شیپور، اخیرا بسیار خبرساز شده است. در برنامه «هشت…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم