گزارش نشست نقد و بررسی گزارش ارزش‌گذاری سهام تپسی

نشست تخصصی نقد و بررسی گزارش ارزش‌گذاری سهام شرکت تپسی توسط مرکز مالی ایران با همکاری فرابورس ایران برگزار شد. قرار است سهام تپسی ۲۴ خرداد سه‌شنبه همین هفته در بورس عرضه اولیه شود.

در این جلسه عده‌ای از کارشناسان بازار سرمایه، نقدهای خود را به گزارش ارزش‌گذاری تپسی که توسط شرکت تامین سرمایه کاردان تهیه شده بیان کردند و به گفت‌وگو در این باره پرداختند. در ادامه با گزارش این نشست همراه باشید.

در ابتدای این مراسم مهدی طحانی، مجری جلسه گفت: ممکن است وزیر و معاون اول رییس جمهور در روز عرضه اولیه تپسی حضور پیدا کنند.

سجاد موحد، رییس مرکز مالی ایران بیان کرد: ما بحث ارزش‌گذاری شرکت‌های فناوری را شروع کردیم. اولین آن آسیاتک بود و دومی تپسی. یک کمیته‌ای را به‌منظور ارزش‌گذاری تشکیل داده‌ایم. دوره “کارشناس خبره” ارزش‌گذاری را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم. از تمامی فعالان دعوت می‌کنیم در این دوره شرکت کنند.

احمد پویانفر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان در این جلسه گفت: به‌نظرم گزارش تامین سرمایه کاردان در برابر گزارش رسمی دادگستری، گزارش قابل اتکاتری است. انتقادهای بنده به گزارش کاردان به این شرح است: در ارزش‌گذاری ۷۰ تا ۸۰ درصد ارزش، نتورک افکت است. برای مثال تپسی می‌تواند خیلی زود یک سرویسی لانچ کند که نیاز به سرمایه‌گذاری خیلی زیاد ندارد. اینها ارزش است که در گزارش کاردان لحاظ نشده است. معمولا بهترین روش free cash flow است که لحاظ نشده در گزارش. باید ۳۰ درصد دیسکانت در ارزش برای عرضه لحاظ می‌شده که انجام نشده در گزارش. دارایی مشهود و نامشهود ثابت پیش‌بینی شده‌اند. مقایسه این شرکت با همکاران سیستم یا توسن صحیح نیست چون آنها نرم افزار می‌فروشند اما تپسی خدمت ارایه می‌دهد. اگر وجه نقد را در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بیاورید ارزش شرکت بدون هیچ کاری ۷۰۰ میلیارد تومان هم‌اکنون افزایش می‌یابد.

در ادامه علی نوروزی، مدیرعامل شرکت نوآوران امین به بیان نظارت خود پرداخت. او تصریح کرد: من فکر می‌کنم اینکه در گزارش تپسی گفته شده در سال ۱۴۰۱ به عددهای سفر سال ۹۸ می‌رسند دور از ذهن است. فرض این است اندازه این بازار طی سه سال ۳ برابر شود، با نرخ رشد ۴۵ درصدی. من معتقدم به افرادی که می‌خواهند سهم بخرند بگوییم مفروضات را برای ۶ سال صبر در نظر بگیرند در عوض ۳ سال. من معتقدم برای مالیات هم استعلام گرفته شود. هدف از اینکه پول تازه به شرکت بیاید چیست؟ به نظرم نرخ تنزیل ۴۱ درصد را می‌توان بالاتر در نظر گرفت در این گزارش. من نسبت P/E را بیشتر می‌پسندم. و به رقم ۷، ۷.۵ رسیدم.

مهدی طحانی، مجری این نشست نقد و بررسی اعلام کرد احتمالا قیمت عرضه اولیه تپسی ۱۱۰۰ تومان خواهد بود، مارکت کپ ۱۳۰۰ میلیارد تومان برابر ۴۳ میلیون دلار با دلار ۳۰ تومان. به گفته او هفته گذشته حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار خارج شده. تقریبا سه برابر ارزش تپسی. که یک رکورد است. اوبر هم در سال ۲۰۲۰ عملکردش ضعیف بود اما براساس گزارش‌های حال حاضر اوبر، الان وضعش خوب شده که پس پیش‌بینی تپسی دور از ذهن نیست. حقیقت این است که افزایش آینده نرخ بنزین در ایران باعث می‌شود مردم کمتر از تاکسی اینترنتی استفاده کنند. این را سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند.

احسان مرادی، مدیرعامل کاردان در پاسخ به نقدها گفت: خیلی خوشحالم چون این گزارش تپسی جز معدود گزارش‌هایی است که به جز ارزش‌گذار، دیگران هم آن را خوانده‌اند. تقریبا قیمت سهم پایه عرضه ۹۴۰ تومان است. پس از عرضه اولیه یکی دو ماه نماد آن متوقف می‌شود. کش اوتی به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد. ما امروز اگر دوباره می‌خواستیم این گزارش را تهیه کنیم، شاید به روش و مدل دیگری انجام می‌دادیم. حاضریم فایل اکسل گزارش که تکنولوژی شرکت ما است را در اختیار فرابورس و دیگر فعالان قرار دهیم. در انتهای گزارش ما یک شبیه‌سازی مونته کارلو هم آورده‌ایم. یک نکته در مورد تپسی این است که دو سال است تپسی هر ماه منتظر ورود به بورس بوده که باعث شده سهم بازارش را از دست بدهد. در صورتی که رقیبش اسنپ در چنین شرایطی نبوده است.

مجید امروی، مشاور راهبردی مرکز مالی ایران بیان کرد: ما اینجا با دو طیف ارزش‌گذاری مواجه‌ایم؛ یکی جریان مالی و طیف دیگری کارشناس رسمی. من فکر می‌کنم گزارش کارشناس رسمی دارد خدشه وارد می‌کند چون وزن بیشتری به NAV داده است. گزارش کاردان خیلی خوب است؛ به نظرم اختلاف نظرها در مفروضات گزارش است. ۶۶ درصد درآمد شرکت در گزارش از تهران است. سوال من این است طی چند سال آینده تهران مگر چقدر می‌خواهد بزرگ شود که درآمد شرکت انقدر با رشد پیش بینی شده؟

سعید باجلان، عضو گروه مالی هیات علمی دانشگاه تهران در این جلسه بیان کرد: به‌نظرم گزارش کاردان یکی از بهترین گزارش‌های ارزش‌گذاری است. در گزارش کاردان از مدل DCF و مالتیپل‌ها استفاده شده است. سهم بازار ۱۹ درصدی تپسی توسط گزارش کارشناس رسمی و کاردان به نظرم کمی بالاست. به‌نظرم مقایسه تپسی با اوبر و لیفت دقیق نیست. عمده درآمد اوبر از دلیوری است که تپسی به آن وارد نشده است. افزایش کمیسیون ۱۵ درصدی تپسی به ۲۰ درصد مشخص نیست که شدنی باشد یا خیر. اگر شرکت به عدد ۸۰۰ هزار سفر روزانه نرسد ریسک آن بالا می‌رود برای سرمایه‌گذاران.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نیز گفت:  به نظرم ما مسوولیت زیادی را بر دوش شرکت ارزش‌گذار گذاشته‌ایم. کاردان یک گزارشی را تهیه کرده است. به نظرم چون بازار پذیرش این نوع شرکت‌ها را نداشته ارزش‌گذاری مجبور بوده سودی را در انتها نشان دهد تا سازمان بورس راضی شود. در این گزارش مشخص است که تپسی سهم بازارش را از دست داده است. به نظر من هم تغییر قیمت بنزین ریسک بالایی برای این شرکت خواهد داشت.  به‌نظرم نیاز است توضیح داده شود که این نرخ رشد‌ها از کجا آمده و ابهام دارد.

گلناز شانه‌بند، کارشناس ارزش‌گذاری شرکت کاردان با بیان اینکه ما هم قبول داریم که خیلی از این مفروضات ما در گزارش جای اصلاح دارند، گفت: شرکت‌های صنعت که برای مالتیپل در نظر گرفتیم به صورت جنرال و average ساده در نظر گرفتیم.

link

مطالب مرتبط

اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…
خبرها

همکاری بانی مد و ازکی‌وام، یک راهکار آسان برای سهولت خرید شما

بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در حوزه مد و پوشاک آغاز کرد. این مرکز خرید آنلاین اخیرا فروش کالای دیجیتال
بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از…
خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم