شکایت از کسب‌وکار اینترنتی رایگان است

مدیر واحد شکایات نماد اعتماد الکترونیکی با بیان اینکه تدوین الگوی داوری در دعاوی تجارت الکترونیکی پس از چند سال در دولت سیزدهم اجرایی شد، گفت: ثبت شکایت در این سامانه رایگان است، اما کاربران در صورت تمایل به داوری تخصصی باید مبلغی را پرداخت کنند. در رونمایی از سامانه یکپارچه ثبت شکایت، امکان تازه‌ای تعبیه شده که به‌واسطه آن افراد می‌توانند در صورت تمایل برای خریدی که انجام داده، متضرر شده و نسبت به آن شکایت دارند، مبلغی را پرداخت کنند تا اختلاف موجود به صورت تخصصی داوری شود. ‌

 

نسیم صالحی‌، مدیر واحد شکایات نماد اعتماد الکترونیکی درباره فرآیندی که در «سامانه یکپارچه ثبت شکایت» طی می‌شود، گفت: فرآیند سامانه جدید به این صورت است که پس از احراز هویت مصرف‌کننده و ثبت و احراز اطلاعات معامله بر اساس استعلام سیستمی تراکنش پرداخت از بانک مرکزی، شکایت به کسب‌وکار طرف شکایت ارجاع شده و کسب‌وکار موظف است طی یک بازه زمانی محدود نسبت به پاسخگویی مناسب و رفع شکایت اقدام کنند. وی درباره امکان تازه برای داوری تخصصی در این سامانه، افزود: در صورت عدم پاسخگویی مناسب توسط کسب‌وکار، علاوه بر امکان ارجاع شکایت به مراجع رسیدگی‌کننده اداری شامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اتحادیه صنفی (طبق روال قبل و به‌صورت رایگان)، شیوه جدیدی نیز جهت احقاق حقوق مصرف‌کننده در سامانه تعبیه شده که امکان درخواست ارجاع به داوری است.

تسریع در زمان رسیدگی

مدیر واحد شکایات نماد اعتماد الکترونیکی با بیان اینکه از مزایای ارجاع به داوری، می‌توان به تسریع در زمان رسیدگی و صدور آرای منصفانه و تخصصی اشاره کرد، گفت: رای داوری ظرف حداکثر سه هفته توسط هیات داوری متشکل از اعضای کمیسیون داوری کانون عالی کارفرمایان صادر و در صورت صدور رأی به نفع مصرف‌کننده، کسب‌وکار موظف به اجرای آن ظرف حداکثر یک هفته خواهد بود. در غیر این صورت طبق تعهدات کسب‌وکار، اینماد وی تعلیق خواهد شد.  وی خاطرنشان کرد: همچنین رأی داوری علاوه بر ضمانت اجرایی اداری، ضمانت اجرایی قضایی نیز خواهد داشت و پس از گذشت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ در صورت عدم اجرا توسط کسب‌وکار، امکان اجرا از طریق قوه‌قضائیه هم وجود دارد؛ بنابراین تمامی فرآیند ثبت شکایت و رسیدگی کمافی‌السابق رایگان بوده و تنها در صورت انتخاب درخواست داوری توسط مصرف‌کننده، مبلغی به عنوان تعرفه داوری باید پرداخت شود. صالحی درباره مبلغی که بابت این کار باید پرداخت شود، گفت: تعرفه داوری متغیر و بر اساس نوع اختلاف، درصدی از مبلغ تراکنش ثبت‌شده را شامل می‌شود.

فعالیت بیش از ۳۰ داور برای رسیدگی به پرونده‌ها

وی در پاسخ به اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نظارت بر امور کسب‌وکارهای اینترنتی را برعهده دارد و رگولاتور این حوزه است، دریافت مبلغ برای رسیدگی به شکایات مردمی به چه علت است، تاکید کرد: همان‌طور که گفتم، تمامی فرآیند ثبت شکایت و رسیدگی مانند گذشته رایگان است و تنها در صورت انتخاب درخواست داوری توسط مصرف‌کننده‌(که یک گزینه اختیاری است)، مبلغ تعرفه داوری باید پرداخت شود.

مدیر واحد شکایات نماد اعتماد الکترونیکی افزود: هر پرونده توسط یک سرداور و چند داور متخصص از اعضای کمیسیون داوری کانون عالی کارفرمایان، بررسی می‌‌شود و در حال حاضر بیش از ۳۰ داور در هیات داوری منتخب کمیسیون داوری کانون عالی کارفرمایان جهت رسیدگی به پرونده‌های سامانه فعالیت می‌کنند و با افزایش تعداد پرونده‌ها جهت تسریع در رسیدگی باید به تعداد داوران عضو اضافه شود، به همین دلیل تعرفه داوری جهت پرداخت حق‌الزحمه داوران است.

صالحی درباره اینکه آیا این مساله باعث نمی‌شود افراد از ثبت شکایت برای مبالغ اندک صرف‌نظر کنند و به این شکل تخلف کسب‌وکارها افزایش پیدا کند، افزود: برای ثبت شکایت وجهی از مصرف‌کننده دریافت نمی‌شود و رایگان است و در صورت عدم پاسخگویی مناسب توسط کسب‌وکار، مصرف‌کننده می‌تواند طبق روال قبل، شکایت را به‌صورت رایگان به مراجع رسیدگی‌کننده اداری ارجاع کند.

حل بیش از نیمی از شکایات در مراحل ابتدایی مذاکره

مدیر واحد شکایات نماد اعتماد الکترونیکی تصریح کرد: جهت جلوگیری از افزایش تخلف کسب‌وکار، تعداد شکایات بدون پاسخ و تاخیر در پاسخگویی در شناسنامه اینماد کسب‌وکار نمایش داده شده و با متخلفان مطابق با «دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب‌وکارهای الکترونیکی» برخورد خواهد شد. همچنین در بازه زمانی چهارماهه از تاریخ رونمایی سامانه، با توجه به سازوکارهای خودکنترل طراحی‌شده، بیش از نیمی از شکایات در مرحله ابتدایی مذاکره بین مصرف‌کننده و کسب‌وکار از طریق این سامانه حل شده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

link

مطالب مرتبط

بلوبانکرمزارزها و فین‌تک

در آخرین روزهای کتاب و کتاب‌خوانی اردیبهشت ماه هدیه‌ی نقدی بلوجونیور را از دست ندهید

بلوجونیور، در اردیبهشت کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌ی جدیدی برای کودکان و  نوجوانان ۷ تا ۱۴ ساله دارد. بر این اساس، اگر فرزند شما هنگام باز کردن حساب بلوجونیور، کد
بلوجونیور، در اردیبهشت کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌ی جدیدی برای کودکان و  نوجوانان ۷ تا ۱۴ ساله…
فناپ

کابل نوری فناپ‌تلکام به «خمام» رسید

عملیات اجرایی کابل نوری فناپ‌تلکام در شهرستان خمام استان گیلان رسما آغاز شد.  به گزارش روابط‌عمومی فناپ‌تلکام، عملیات اجرایی کابل نوری فناپ‌تلکام در شهرستان
عملیات اجرایی کابل نوری فناپ‌تلکام در شهرستان خمام استان گیلان رسما آغاز شد.  به گزارش روابط‌عمومی…
دیجی‌کالا

فروشگاه حضوری دیجی‌کالا افتتاح شد؛ یک قدم نزدیک‌تر به شما

فروشگاه حضوری دیجی‌کالا در مرکز خرید رویال افتتاح شد. در مراسم افتتاح این فروشگاه که از بزرگترین مراکز خرید حضوری کالای دیجیتال در کشور بوده و قصد دارد یک فروشگاه
فروشگاه حضوری دیجی‌کالا در مرکز خرید رویال افتتاح شد. در مراسم افتتاح این فروشگاه که از…
خبرها

داستان شکل گیری «اپلیکیشن کابینت» در مرکز نوآوری آو

مرکز نوآوری آو در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان بازوی هلدینگ dnaunion راه‌اندازی شد و مسئولیت آن توسعه تکنولوژی‎‌های مورد نیاز شرکت‌های گروه بود. با توجه به فعالیت شرکت‌های
مرکز نوآوری آو در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان بازوی هلدینگ dnaunion راه‌اندازی شد و مسئولیت آن توسعه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم