گزارش عملکرد یک ساله وزارت ارتباطات؛ به نام مردم به کام دولت

وزارت ارتباطات گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد؛ گزارشی که با عنوان “چکیده گزارش” منتشر شده و مشخص نیست آیا گزارش مفصل‌تری بعدتر بیرون می‌آید یا خیر.

بخشی از گزارش به تشریح عملکرد وزارتخانه در راستای وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور پرداخته است و عناوین مختلفی بیان شده است.

در ابتدا به پنجره واحد خدمات هوشمند اشاره شده است. در گزارش ذکر شده کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده‌اند که تا پایان شهریور ۱۴۰۱ اقدام به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود کنند و حداقل سی درصد از خدمات پرکاربرد خود را به صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارایه دهند.

وزارت ارتباطات مکلف شده است که تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ با تجمیع پنجره‌های دستگاهی، اقدام به راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نماید. ظاهرا هم اکنون نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در آدرس my.gov.ir راه اندازی شده است که مردم می‌توانند با یک بار احراز هویت به تمام خدمات ۲۰ دستگاه ملی که به این پنجره متصل شده‌اند دسترسی پیدا کنند.

در گزارش آمده تا پایان شهریور ماه طبق قانون، کلیه دستگاه‌ها به این درگاه متصل خواهند شد.

بهبود کیفیت اینترنت؟!

در بخش دیگری از گزارش با استناد به آمارهای مراجع جهانی از جمله سایت Speedtest عنوان شده در ۹ ماه گذشته، سرعت اینترنت ثابت و همراه در ایران بهبود داشته است. در گزارش آمده میانه‌ سرعت اینترنت همراه از ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه در شهریور ۱۴۰۰ با افزایش حدود ۲۲ درصدی به ۲۷ مگابیت بر ثانیه در تیر ماه ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین میانه‌ سرعت اینترنت ثابت از ۹.۲۸ مگابیت بر ثانیه در شهریور ماه ۱۴۰۰ به ۱۰.۲ در تیر ماه ۱۴۰۱ رسیده است که نشان دهنده افزایش حدود ده درصدی است.

با توجه به آنچه وزارت ارتباطات در مورد افزایش سرعت اینترنت بیان کرده، گزارش‌هایی مبنی بر کاهش سرعت نیز منتشر شده و البته اختلال‌هایی که طی ماه‌های پیش شاهد آن بوده‌ایم و اخیرا نیز شدت گرفته است. برای نمونه گزارش رادار شرکت ابرآروان که دو هفته پیش منتشر شد، بیان می‌کرد اینترنت دیتاسنترهای کشور در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵ ساعت کامل قطع بوده است و در بیشتر موارد نیز با اختلال مواجه بوده است. در گزارش وزارتخانه از افزایش سرعت اینترنت و سرعت‌های گیگابیتی پروژه فیبر نوری کشور صحبت به میان آمده، اما اشاره‌ای به اختلال‌ها یا کیفیت دسترسی به خدمات آنلاین نشده است.

گزارش رادار ابرآروان که مرداد ۱۴۰۱ منتشر شد

کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال

در گزارش وزارت ارتباطات به تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال اشاره شده و گفته شده که هیات دولت در تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۰  طی مصوبه شماره  ۵۹۳۶۹/۱۲۳۳۱۳ با تشکیل «کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال» با مسئولیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضویت ۸ نفر از اعضای دولت و با اختیارات اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی موافقت کرد. این کارگروه با ده کمیته تخصصی تاکنون ده‌ها جلسه اصلی و کمیته‌های تخصصی داشته است. از دستاوردهای مهم این کارگروه در گزارش به مصوبه “هوشمندسازی فرآیند صدور مجوز برای کسب و کارها” اشاره شده است. همچنین هدف گذاری این کارگروه برنامه ریزی برای دستیابی سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی تا پایان دولت سیزدهم است.

با توجه به نقش این کارگروه در اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم استارتاپی کشور که پیشتر توسط عیسی زارع پور وزیر ارتباطات به آن اشاره شد کماکان مشخص نیست این کمیته تاکنون چه دستاوردهایی داشته است. برای نمونه تپسی توانست اخیرا از سد بورس عبور کند و استارتاپ‌های دیگری هنوز در صف هستند. با این حال شرکت‌های بزرگ همچون دیجی‌کالا، اسنپ، بازار و بخش بزرگی از بدنه اکوسیستم استارتاپی کشور روزانه با چالش‌های مختلفی روبرو هستند. اخیرا بیمه مرکزی با راه‌اندازی سوییچ آمیتیس و رگولاتوری همزمان، ادامه حیات استارتاپ‌های بیمه‌ای را به خطر انقراض کشانده است. ای کاش نقش کارگروه ICT در چالش‌های ناامیدکننده اکوسیستم به شکل واضح‌تری بیان می‌شد.

دستاوردی از جنس سالم‌سازی فضای مجازی!

در بخش انتهایی این گزارش به راه اندازی زیرساخت اینترنت ایمن برای کودکان و نوجوانان اشاره شده و همچنین از لفط “سالم سازی” خروجی موتورهای جستجوی خارجی در کشور استفاده شده است. اتفاقی موسوم به Safe Search که کمی پیش به ناگهان توسط اپراتورهای اینترنتی کشور برای تمامی کاربران اینترنت در ایران فعال شد و امکان غیرفعال‌سازی آن وجود ندارد!

برای مطالعه کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.

link

مطالب مرتبط

خبرها

مشتریان منحصر بفرد سینماتیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید

سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب منحصر به فرد رسیده است. این پلتفرم از ابتدای فروردین ۱۴۰۳، ۸۷۰ هزار بلیت به
سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب…
تخفیفان

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان نیز سرمایه‌گذاری کند. نازنین دانشور، هم‌موسس و مدیرعامل اسبق تخفیفان در
نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان…
ایرانسل

آغاز فاز دوم عملیات توسعه فیبر نوری ایرانسل در قائم‌شهر

با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و فرمانداری و شهرداری شهرستان قائمشهر، فاز دوم عملیات اجرایی شبکه
با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و…
کافه بازار

سرویس پرداخت مستقیم «بازارپی» به تپسی اضافه شد

سرویس پرداخت بازارپی به تازگی روی تپسی پیاده‌سازی شده و از این پس، کاربران با به‌روز‌رسانی نسخۀ جدید تپسی، می‌توانند از این سرویس استفاده نمایند. با پیاده‌سازی
سرویس پرداخت بازارپی به تازگی روی تپسی پیاده‌سازی شده و از این پس، کاربران با به‌روز‌رسانی…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم