گزارش ابر دراک؛ رشد استفاده از VPN در بازدید از سایت‌های ایرانی

نتایج تحلیل‌های یک شرکت فناوری ابری درباره اختلالات اینترنت نشان دهنده این است که بخش قابل توجهی از کاربران حتی برای بازدید از سایتهای ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند. 

 

بنا بر گزارشی که « ابر دراک » از ۱۷ روز اختلال اینترنت منتشر کرده تعداد کاربران غیر ایرانی از وب سایت‌هایی که روی این سرویس ابری قرار داشته‌اند ۳۰ درصد نسبت به قبل از این بازه افزایش داشته است. به گزارش این سرویس دهنده ابری این افراد اغلب کسانی هستند که برای بازدید از وب سایت‌ها و یا پلتفرمهای فیلتر شده از VPN استفاده می‌کنند در زمان بازدید از وب سایت‌های ایرانی هم از VPN استفاده کرده‌اند. 

 

بنابر گزارش‌هایی که پیش از این در منابع خارجی منتشر شده بود رشد استفاده از VPN در ایران بعد از اختلالات اخیر بالغ بر ۳۰۰۰ درصد بوده است با این حال شواهد حاکی است که با توجه به مسدود کردن بسیاری از فیلترشکن‌ها توسط وزارت ارتباطات هنوز بخش عمده‌ای از کاربران قادر به استفاده از اینترنت بین‌الملل نیستند. 

 

روز گذشته در جریان برگزاری جلسه تاثیر اختلالات اینترنت بر کسب و کارها در اتاق بازرگانی رشد استفاده از وی پی ان ناشی از قطع و محدود کردن اینترنت مورد انتقاد زیادی قرار گرفت و برخی سخنرانان نسبت به پیامدهای امنیتی و اقتصادی وسیع این موضوع هشدار دادند. 

 

تحلیل اختلالات اینترنت در ایران

 

استفاده از روش سیاه‌چاله در اختلالات اخیر

 

بنا بر گزارش ابر دراک در ایران روشهای محدودیتی که به طور معمول استفاده می‌شود شامل مسمومیت دی ان اس ( DNS Spoofing ) و یا قطع دسترسی از طریق قطع یا کند کردن پروتکل‌های امن مانند TLS است اما به نظر می‌رسد در مورد سرویس‌هایی که در چند هفته گذشته از دسترس خارج شده‌اند روش سیاه چاله (Blackhole) مورد استفاده قرار گرفته که این روش خود ایجاد مشکل برای کاربران سایر سرویس‌ها به صورت مقطعی نیز شده است. 

 

در همین حال بر اساس این گزارش الگوی مصرف کاربران ایرانی از اینترنت در طول ۲۴ ساعت تغییر کرده است. به طوری که تحلیل الگوی مصرف با سال گذشته نشان می‌دهد است میزان استفاده کاربران در ساعات پایانی روز به طور واضحی کاهش پیدا کرده است. 

 

منبع: فردای اقتصاد

link

مطالب مرتبط

خبرها

همکاری بانی مد و ازکی‌وام، یک راهکار آسان برای سهولت خرید شما

بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در حوزه مد و پوشاک آغاز کرد. این مرکز خرید آنلاین اخیرا فروش کالای دیجیتال
بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از…
خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
فناپ

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها توسط فناپ‌تلکام در اهواز اجرا می‌شود

فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر اهواز اجرا می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فناپ‌تلکام،
فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم