یاندکس؛ چرا این پلتفرم روسی مقبول وزارت ارتباطات است؟

خبرآنلاین: حمله تند وزارت ارتباطات به گوگل پس از اعمال محدودیت برای روبیکا و همزمان فیلترینگ قابلیت هایی چون گوگل مپ و گوگل پلی و گوگل میت ، نشان از این دارد که وزارت ارتباطات در ادامه مسیر اعمال محدودیت برای نرم افزارهای پر کاربرد آمریکایی و اروپایی به گزینه گوگل رسیده است.

 

تقریبا ده روز پس از اعلام پایان محدودیت ها برای پلتفرم های خارجی محدود شده در مهرماه به دلایل مسائل امنیتی ، این بار موج جدیدی از محدودیت ها علیه گوگل در کشور ایجاد شده است. قابلیت هایی که پیشتر هم برای مدتی دچار محدودیت شده بودند. مشکل اما این بار یک دعوای سیاسی امنیتی میان گوگل و روبیکاست. گوگل آپدیت جدید روبیکا را بدون ارائه توضیحات فنی از گوگل پلی حذف کرده است.

 

البته آنها مشکلی با ورژن قدیم این اپلیکیشن ندارند اما به نظر می رسد ویراست جدید روبیکا از نظر این پلتفرم مشکلاتی داشته چون ورژن قدیمی روبیکا که در کافه بازار عرضه شده مشکلی ندارد. با این وجود رسانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت ارتباطات اقدام گوگل را یک حرکت سیاسی در تداوم سیاست تحریم های آمریکایی علیه ایران دانستند و از حمایت قاطع از پلتفرم های ایرانی گفتند. این توضیحات و البته توضیحات صریح رئیس پدافند غیرعامل در روز گذشته حکایت از تداوم محدودیت های ایجاد شده برای قابلیت های گوگل دارد . محدودیت هایی که در شرایطی که هنوز یک جانشین ایرانی مناسب یا نمونه بهتر خارجی برای عرضه وجود ندارد ، مشکلاتی را برای کاربران ایرانی گوگل ایجاد خواهد کرد.

 

رقیب روسی وارد می شود؟

 

در میان موتور های معروف جستجو که بر اساس سیاست همکاری مشترک وزارت ارتباطات با پلتفرم های خارجی مستقل منطقه ای ، در دسترس هستند ، موتور چستجو و سوپر اپلیکیشن یاندکس روسی است. هشتمین موتور جستجوی جهان که از سال ۱۳۹۴ با تشخیص کمیته فیلترینگ بدون اعلام دلیلش در ایران فیلتر بود تا مردادماه گذشته که عیسی زارعپور برای پرتاب ماهواره خیام به روسیه سفر کرد و از مرکز ارتباطات روسیه بازدید داشت. در مردادماه یکباره فیلترینگ این پلتفرم حذف شد و حالا از آن به عنوان جدی ترین رقیب در ایران برای جایگزینی گوگل نام برده می شود.

 

در سال ۹۴ وقتی این پر بازدید ترین سایت روسی فیلتر شد ، مدیرش گفته بود بازار ایران برای آنها اهمیتی ندارد. اگرچه روس ها که یاندکس را با حمایت شرکتی هلندی نوشته و توسعه داده اند در سال های اخیر با ثبت دامنه www.yandex.com طرج جهانی سازی این پلتفرم را استارت زدند. هرچند هنوز مهمترین مشتریان این سرویس همان کشورهای مستقل مشترک المنافع هستند. احتمالا ایران می تواند جدیدترین مشتری این بازار روسی در شبکه های اجتماعی باشد . در دو ماه گذشته تعداد از صفحات ایرانی در یاندکس ایندکس شدند و حالا توسعه زبان فارسی این سرویس ها می تواند همان گفته راستینه درباره خرید یک پلتفرم خوب خارجی یا گفته های معاون توسعه فناوری های نوین وزارت ارتباطات درباره همکاری با پلتفرم های خارجی مستقل را تداعی کند.

 

یاندکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

یاندکس بر اساس آمار هشتمین موتور جستجوی جهان است که با سرمایه گذاری روسی و هلندی از سال ۱۹۹۷ استارت خورده است. آنها حالا بیشترین سهم از بازار روسیه را در اختیار دارند هرچند در همان روسیه هم به رغم قابلیت زبان روسی با گوگل شانه به شانه پیش می روند و گوگل در این کشور فیلتر نیست.

 

یاندکس که خود یک ورژن روسی ساز شده از گوگل است و تقریبا تمام قابلیت های این پلتفرم را بومی سازی و کپی کرده است در خود این کشور به عنوان مرجع اصلی مسیریابی و تاکسی انیترنتی شهرت دارد. بسیاری از طرفداران ایرانی فوتبال که در سال ۲۰۱۸ برای جام جهانی به این کشور سفر کرده بودند ، با این مسیریاب و سرویس تاکسی اینترنتی که در مقایسه با رقیب معروفش اوبر هم خدمات بهتری داشت و هم ارزان تر بود آشنا هستند اما برای موتور جستجو و دیگر قابلیت هایش از شبکه اجتماعی تا بازار خرید نرم افزار و فروشگاه های اینترنتی با قابلیت نقل و انتقال تجربه ای از این پلتفرم روسی ندارند.

 

چرا پلتفرم روسی مقبول وزارت ارتباطات است؟

 

در شرایطی که هر روز حجم اختلافات میان وزارت ارتباطات و پلتفرم های بین المللی بیشتر می شود ، در شرایط روابط خوب اقتصادی ، سیاسی با روسیه و اعلام همکاری های بانکی مشترک بدون استفاده از دلار ، این اطمینان را برای وزارت ارتباطات ایجاد می کند که بتواند سرویس های پر شمار یاندکس را در اختیار مخاطبان ایرانی قرار دهد. قابلیت هایی که قابل مقایسه با پلتفرم های ایرانی نیستند . از بعد امنیتی هم روابط خوب دو کشور این امکان را فراهم می کند تا دسترسی به پروتکل های امنیتی مورد نظر به سادگی اتفاق بیفتد.

 

اما مشکل همچنان این است که آیا با اعمال محدودیت ها و فیلترینگ ، باز هم انتخاب مردم استفاده از این گزینه ها خواهد بود؟

 

منبع: خبرآنلاین

link

مطالب مرتبط

خبرها

کمپین محیطی متفاوت دکتردکتر؛ مروری بر اولین قدم‌های بلند یک برند فعال در حوزه سلامت

از جاده قدیم نرو! احتمالا شما هم بنرهای جدید دکتردکتر را که با روبان از آیینه بغل خودرویتان وصل شده را به‌تازگی دیده‌اید؛ پیامی از یکی برندهای فعال در صنعت پزشکی که
از جاده قدیم نرو! احتمالا شما هم بنرهای جدید دکتردکتر را که با روبان از آیینه…
دیجی‌کالا

دیجی‌کالا از امکان خرید چکی خبر داد

امکان خرید از طریق چک در دیجی‌کالا فراهم شد. کاربران دیجی‌کالا از سراسر ایران در این کمپین جدید، از طریق دیجی‌پی اعتبار کسب کرده و با استفاده از آن خرید می‌کنند.
امکان خرید از طریق چک در دیجی‌کالا فراهم شد. کاربران دیجی‌کالا از سراسر ایران در این…
ایرانسل

تندیس زرین ۶ ستاره روابط عمومی سرآمد به ایرانسل رسید

دهمین دوره «آیین تقدیر از سرآمدان روابط‌عمومی ایران»، نشان ویژه «مدیر ارشد تعالی‌گر ارتباطی» را به دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل اعطا کرد. ایرانسل در این
دهمین دوره «آیین تقدیر از سرآمدان روابط‌عمومی ایران»، نشان ویژه «مدیر ارشد تعالی‌گر ارتباطی» را به…
تپسی

معطل کردن راننده‌ها توسط مسافر، پرتکرارترین شکایت ثبت‌شده در مرکز تماس تپسی

با انتشار یک گزارش آماری، تپسی از چگونگی تعامل مسافران و راننده‌ها ذیل خدمات تاکسی اینترنتی پرده برداشت. شرکت تپسی با انتشار گزارشی به نام «رفتار سفر کاربران در
با انتشار یک گزارش آماری، تپسی از چگونگی تعامل مسافران و راننده‌ها ذیل خدمات تاکسی اینترنتی…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم