ساختار سهام‌داری دیجی‌کالا اعلام شد؛ سهام‌دار حاکمیتی نداریم

طی ۲۴ ساعت گذشته توییت‌ها و مطالب مختلفی درباره تحریم دیجی‌کالا، ساختار سهامداری آن و ارتباط این شرکت با دولت و حاکمیت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا با انتشار یک توییت به این موضوع واکنش نشان داده است. محمدی نوشت: «دیجی‌کالا هیچ سهام‌دار حاکمیتی نداره و کاملا خصوصی‌ست. ما حتی یک سهم به هیچ نهاد دولتی و حکومتی مستقیم یا غیرمستقیم واگذار نکردیم.»

توییت مدیرعامل دیجی‌کالا

 

به غیر از توییت مدیرعامل دیجی‌کالا، این شرکت مطلبی را نیز روی وبسایت خود منتشر کرده است که ساختار سهامداری دیجی‌کالا را به تفکیک بیان می‌کند.

 

دیجی‌کالا در این باره نوشت:

 

دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) در سال ۱۳۸۵ در قالب یک شرکت با مسئولیت محدود و به‌عنوان پلتفرم خرده فروشی آنلاین، با سرمایه بسیار محدود بنیان‌گذاران حمید محمدی و سعید محمدی، شروع به کار کرد. این شرکت به مدت ۶ سال، رشدهای چند صد درصدی را به صورت بوت استرپ (bootstrap) یعنی بدون جذب سرمایه تجربه کرد.

 

با توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا و لزوم جذب سرمایه، اولین مرحله سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۱ از طریق شرکت سرآوا پارس انجام شد. سرآوا یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ایرانی است که در کنار سرمایه‌گذاران داخلی دیگر، کارآفرینان جوان ایرانی را برای خلق ارزشی منحصر به فرد در راستای تحقق آرزوهایشان حمایت می‌کند.

 

پس از گذشت ۱۰ سال از شروع به کار دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه)، دومین مرحله جذب سرمایه در سال ۱۳۹۵ از سوی صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی IIIC صورت گرفت. شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (International Internet Investment Coöperatief U.A.-IIIC) یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری و متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذار اروپایی است که در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد. این سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بود که اولین جذب سرمایه خارجی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) محسوب می‌شود. این فرآیند جذب سرمایه با اخذ «مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» انجام شد. از آنجایی که دیجی‌کالا رشد خود را مدیون همکاران خود می‌داند این مجموعه بخشی از سهام خود را در قالب برنامه سهام تشویقی (ESOP) به مدیران و کارکنان کلیدی خود اختصاص داده است.

 

در سال ۱۴۰۰ و با شروع فعالیت رسمی گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا مالکیت صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) و ساختار سهام‌داری آن به این شرکت منتقل شد.

 

سایر شرکت‌های سهام‌دار گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا، شامل شرکت‌های لیلیان مد تجارت، بازار آتی آرا، پامگرانت اینوستمنت ای-بی (Pomegranate Investment AB)، کیا آسا تجارت توس و پارس گستر دینا هستند.

 

با این توضیح، ساختار سهام‌داری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا به‌عنوان مالک صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) اکنون به این ترتیب است:

  • ۳۳/۱۲ درصد از سهام دیجی‌کالا متعلق به بنیان‌گذاران این مجموعه، حمید محمدی و سعید محمدی است.
  • صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو) ۳۲/۶۷ درصد از سهام دیجی‌کالا را در اختیار دارد.
  • میزان سهام شرکت سرآوا پارس در دیجی‌کالا ۲۵/۶۴ درصد است.
  • مدیران و کارکنان کلیدی دیجی‌کالا ۴/۴۶ درصد از سهام دیجی‌کالا را در قالب برنامه سهام تشویقی (به‌طور مستقیم و غیر مستقیم) در اختیار دارند.
  • و ۴/۱۱ درصد از سهام دیجی‌کالا به سایر شرکت‌های سهام‌دار اشاره شده تعلق دارد.

 

ساختار سهام‌داری دیجی‌کالا که به تازگی روی وبسایت این شرکت منتشر شده است
link

مطالب مرتبط

علی‌بابا ۲ میلیارد دلار در ترندیول سرمایه‌گذاری می‌کند

گروه علی‌بابا اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در پلتفرم تجارت الکترونیک ترکیه یعنی «ترندیول» سرمایه‌گذاری خواهد کرد. تا این لحظه تاریخ وقوع این سرمایه‌گذاری اعلام نشده
گروه علی‌بابا اعلام کرد ۲ میلیارد دلار در پلتفرم تجارت الکترونیک ترکیه یعنی «ترندیول» سرمایه‌گذاری خواهد…
خبرهااقتصاد دیجیتال

دیجی‌کالا و اسنپ در مورد دستورالعمل جدید پذیرش سهام دانش‌بنیان‌ها در بورس چه می‌گویند؟

دنیای اقتصاد: اگر همه چیز آن‌طور که استارت‌آپ‌‌‌های سرشناس کشور در بهار سال ۱۳۹۹ و در اوج همه‌گیری کرونا انتظار داشتند پیش رفته بود، حالا باید حداقل چند شرکت
دنیای اقتصاد: اگر همه چیز آن‌طور که استارت‌آپ‌‌‌های سرشناس کشور در بهار سال ۱۳۹۹ و در…
دیجی‌کالاخبرها

خریدهای اینترنتی در آینه آمار

بررسی داده‌های یک پژوهش اجتماعی از ایسپا و دیجی‌کالا در راستای نگرش مردم نسبت به خریدهای اینترنتی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در بهمن ۱۴۰۱، پژوهشی
بررسی داده‌های یک پژوهش اجتماعی از ایسپا و دیجی‌کالا در راستای نگرش مردم نسبت به خریدهای…
دیجی‌کالاخبرها

دیجی‌کالا پرفروش‌ترین کالاهای خود در دسته‌های کالایی مختلف در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد

گزارش سال دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین ایران که طیف وسیعی از محصولات را در دسته‌های مختلف ارائه می‌دهد، مدتی پیش منتشر شد. همان‌طور که می‌دانید، در
گزارش سال دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین ایران که طیف وسیعی از محصولات را در دسته‌های مختلف…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم