پرداخت لایتنینگ؛ راه حلی برای مشکل انتقال گران و کند بیت کوین

از زمانی که بیت کوین به عنوان جایگزینی غیرمتمرکز برای تبادلات مالی مطرح شد، همواره دو مشکل پیش روی خود داشته است که البته شبکه‌ها و رمزارزهای دیگر سعی کردند این مشکل را برطرف کنند. این دو مشکل هزینه کارمزد بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها بود که بیت کوین تلاش کرده با «لایتنینگ» این مشکل را برطرف کند.

نه سال پس از خلق بیت کوین، در چنین روزی در هشتم ژانویه ۲۰۱۸، نخستین تراکنش بیت کوین از طریق لایتنینگ صورت گرفت؛ اتفاقی که از آن می‌توان به گامی بزرگ برای ورود بیت کوین به زندگی روزمره مردم به‌عنوان یک ابزار پرداخت نام برد.

البته وایت پیپر بیت کوین یک سال قبل از این توسط جوزف پون و تادئوس درایجا منتشر شده بود که بر اساس آن، پرداخت‌های فوری خارج از زنجیره مقیاس‌پذیر را با استفاده از یک سیستم غیرمتمرکز پیشنهاد کرد. به این ترتیب تراکنش‌ها از طریق شبکه‌ای از کانال‌های پرداخت خرد ارسال می‌شوند که خارج از زنجیره بلوکی هستند. این فرایند باعث افزایش سرعت انتقال و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

هزینه انتقال در شبکه بیت کوین زیاد است و تکمیل هر تراکنش گاهی تا بیست دقیقه زمان می‌برد. البته در هنگام نوسانات بازار و افزایش تراکنش‌ها، این هزینه و زمان، ممکن است به شدت افزایش هم پیدا کند. اما هزینه تراکنش‌های انجام شده با استفاده از شبکه لایتنینگ، در حد چند سنت است. باتوجه‌ به اینکه دیگر نیازی به انجام همه تراکنش‌ها از طریق بلاکچین اصلی بیت‌کوین نیست، رقابت کمتری برای انجام و تأیید تراکنش‌ها وجود داشته و ماینرها کار کمتری برای انجام خواهند داشت. همه این‌ها به پایین نگه‌داشتن کارمزد انجام معاملات کمک می‌کند.

این شبکه انتقال بر بستر شبکه بیت کوین که «لایتنینگ» به معنای رعد و برق نام گرفت، به کاربران اجازه می‌دهد با یکدیگر کانال‌های پرداخت ایجاد کنند و به این ترتیب، بسیاری از تراکنش‌های خرد و کوچک از شبکه اصلی دور می‌مانَد.

در این شیوه پرداخت، با ایجاد یک کانال پرداخت، دیگر نیازی نیست پرداخت‌ها روی شبکه اصلی بیت کوین انجام شود بلکه پرداخت ها از طریق شبکه لایه دوم لایتنینگ صورت می‌گیرد.

تراکنش‌های خرد در شبکه لایتنینگ توسط قراردادهای هوشمند راهبری می‌شوند. مدیریت انتقال تراکنش از مسیری که کمترین هزینه را به دنبال داشته باشد با خود شبکه و قراردادهای هوشمند آن خواهد بود.

یک قابلیت امنیتی دیگر در شبکه لایتنینگ، تایم لاک (Timelocks) است. تایم لاک این امکان را می‌دهد تا برای باز ماندن فاکتور یا کانال میان ۲ شخص، حد زمانی تعیین شود.

 

لایتنینگ در نوبیتکس

صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس اولین صرافی ایرانی بود که از نهم مرداد ۱۴۰۰، انتقال بیت‌کوین بر بستر شبکه لایتنینگ را ایجاد کرد.

استفاده از این روش برای جابه‌جایی بیت کوین سخت نیست و به راحتی می‌توانید بسترهای لازم برای این شیوه انتقال را فراهم کنید. انتقال بیت کوین بر بستر شبکه لایتنینگ در نوبیتکس، کارمزد بسیار ناچیزی برای کاربر دارد و انتقال بیت کوین در ظرف چند ثانیه صورت می‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره شبکه لایتنینگ و نحوه استفاده از آن، به بلاگ نوبیتکس مراجعه کنید. همچنین برای خرید و فروش امن بیت کوین، اتریوم، شیبا، کاردانو، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال و همچنین استفاده از شبکه لایتنیگ، می‌توانید در نوبیتکس، به‌عنوان نخستین و بزرگترین صرافی ایرانی ارز دیجیتال با بیش از چهار میلیون کاربر، ثبت نام کنید.

link

مطالب مرتبط

مایکت

گزارشی از آمار پخش استریم بازی‌ها در بستر مایکت

از سال گذشته (۱۴۰۲) مایکت در نرم‌افزار خود بستری را برای پخش استریم بازی‌های ویدئویی با همکاری استریمرهای ایرانی فراهم کرده است. در این سال، گیم استریمرهای مایکت
از سال گذشته (۱۴۰۲) مایکت در نرم‌افزار خود بستری را برای پخش استریم بازی‌های ویدئویی با…
خبرها

الناز سخائیان به عنوان اولین مدیر ایرانی شرکت نستله ایران منصوب شد

الناز سخائیان، همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین مدیر ایرانی به سمت مدیر عاملی شرکت نستله ایران منصوب شد.    مدیر عامل جدید نستله ایران فارغ‌التحصیل
الناز سخائیان، همزمان با روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین مدیر ایرانی به سمت مدیر…
فناپ

گزارش «امنیت غذایی؛ تهدیدهای فردا، فرصت‌های امروز» توسط فناپ منتشر شد

گزارش آینده‌نگاری «امنیت‌ غذایی؛ تهدیدهای فردا، فرصت‌های امروز» با هدف تبیین کاربردی مساله ‌امنیت‌ غذایی و تاکید بر نقش ویژه‌ فناوری‌های دیجیتال، توسط فناپ
گزارش آینده‌نگاری «امنیت‌ غذایی؛ تهدیدهای فردا، فرصت‌های امروز» با هدف تبیین کاربردی مساله ‌امنیت‌ غذایی و…
خبرها

وزارت ارشاد متولی تبلیغات در حوزه VODهاست

مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این وزارتخانه متولی همه عرصه‌های تبلیغاتی کشور در حوزه‌های چاپی، محیطی، فضای مجازی، صوتی و تصویری و
مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این وزارتخانه متولی همه عرصه‌های…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم