چطور می‌توانیم کالای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

خرید از مراکز معتبر در کنار مهارت‌های بررسی و‌ انتخاب، می‌تواند بهترین تجربه را برای خریدار رقم بزند.

 

خرید کالای اصل کار آسانی نیست. خیلی از ما گاهی ساعت‌ها و حتی روزها به دنبال نسخه اورجینال آنچه لازم داریم می‌‌گردیم و در نهایت باز هم موقع خرید خطا می‌کنیم. خرید کالای اصل به شکل آنلاین این مسیر را پیچیده‌تر هم می‌کند. خیلی وقت‌ها عکس‌ها به ما همه حقیقت را نمی‌گویند. در چنین شرایطی یا باید روی مرجوع کردن کالا حساب باز کنیم، یا قید خرید کردن از سایت‌های غیرمعتبر را بزنیم.

دیجی‌کالا برای آسان‌تر کردن انتخاب، تصمیم گرفته است نشان «غیراصل» را روی کالاهایی که اورجینال نیستند، نصب کند. این نشان پس از اظهار فروشنده در مورد محصول خود در پلتفرم به نمایش در می‌آید تا کاربران با آگاهی کامل نسبت به خرید کالای غیر اصل اقدام کنند.

در دیجی‌کالا نیز مانند تمام مارکت پلیس‌ها ( بازارگاه) در سراسر جهان، امکان خرید هر نوع کالا با سطح کیفیت متفاوت از برندهای شناخته شده یا ناشناس وجود دارد. بنابراین از میان ۸ میلیون کالای متنوع و بیش از ۳۰۰ هزار کسب‌وکار فعال در دیجی‌کالا بدون شک کالاهایی وجود دارند که لزوماً اصل یا به زبان ساده اورجینال نیستند، یا با برند متفرقه عرضه می‌شوند و همچنین فروشندگانی نیز وجود دارند که انواع و اقسام کالاها را مانند بازارهای فیزیکی با درجه کیفیت و قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسانند. در چنین شرایطی انتخاب کالا کمی برای خریدار سخت‌تر می‌شود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری، ۳ درصد از کالاهای موجود در پلتفرم دیجی‌کالا نشان غیر اصل خورده بودند. همچنین تا پایان پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ کالا، به عنوان کالای تقلبی تشخیص داده شدند و از این تعداد، ۲۳۶ فروشنده شامل جریمه نقدی شدند.

 

نشان غیر اصل روی برخی محصولات دیجی‌کالا چه معنایی دارد؟

دیجی‌کالا پس از افزایش استقبال کسب‌وکارها برای حضور در پلتفرم مارکت پلیس و در نتیجه بالا رفتن میزان تنوع کالایی، تصمیم به تفکیک کالاهای اصل و غیر اصل به صورت اعلام آنها روی پلتفرم گرفت تا از حقوق مشتریان حمایت کند و به مشتریان کمک کند تا بر اساس نیاز و قدرت خرید خود، انتخاب آگاهانه تری داشته باشند. برخی از مشتریان تمایل دارند تا با هزینه کمتر، کالاهای مشابه کالاهای اصل را خریداری کنند و در مارکت پلیس دیجی‌کالا می‌توانند این کالاها را با نشان غیر اصل سفارش دهند.

نکته مهم به هنگام خرید، توجه به توضیح غیر اصل در صفحه محصولات است. پس از ویژگی‌های کالایی که نشان غیر اصل دارد نوشته شده است: این محصول توسط تولید کننده اصلی (برند) تولید نشده است. منظور از این جمله این است که کالای مورد نظر تنها دارای تشابه ظاهری با برند اصلی است و لازم است مشتری به این موضوع توجه کند که در حال خرید محصول اصلی آن برند نیست. بدون شک کالاهایی که با نشان غیر اصل به فروش می رسند از قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه مشابه اصل آن برخوردار هستند.

 

برند متفرقه یعنی چه؟

زمانی که یک کالا از برند معتبری ارائه نشده باشد یا برند آن قابل تشخیص نباشد، از نظر دیجی‌کالا با عنوان برند متفرقه شناسایی و مقوله بندی می‌شود. متفرقه بودن لزوماً به معنای کم کیفیت بودن یا غیر اصل بودن کالا نیست. تنها نشان می‌دهد که برند آن نام شناخته‌شده‌ای ندارد. این موضوع روی پلتفرم دیجی‌کالا برای کاربر به نمایش در نمی‌آید، بلکه یک توافق میان فروشنده و دیجی‌کالاست تا تفاوت برند اصلی و برند متفرقه را محرز کنند. بدون شک اگر شما به عنوان مشتری، از فیلتر برندهای هر گروه کالایی دست به انتخاب بزنید (اعم از برندهای ایرانی و خارجی)، کالاهایی برایتان به نمایش در می‌آید که دارای برند رسمی و ثبت شده هستند و در زمره برندهای متفرقه قرار نمی‌گیرند. فراموش نکنید

درج شدن یک کالا با برند متفرقه، به معنای تقلبی بودن کالا و تخلف فروشنده نیست.

 

منظور از «ضمانت اصل بودن کالا» در دیجی‌کالا چیست؟

اگر به صفحه اصلی دیجی‌کالا مراجعه کنید متوجه می‌شوید که «ضمانت اصل بودن کالا» در کنار چهار قابلیت دیگر به عنوان ویژگی‌های اصلی و مهم خرید از دیجی‌کالا عنوان شده است. منظور دیجی‌کالا از این عبارت،  گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی است. این گارانتی تضمین می‌­کند که کالا در سلامت فیزیکی به دست مشتری می‌رسد. در واقع این گارانتی، سالم بودن یک کالا را ضمانت می‌کند و با ضمانت اصل یا غیر اصل بودن کالا تفاوت دارد. همچنین فارغ از آنکه در توضیحات صفحه محصول این گارانتی درج شده باشد، تمامی کالاها در دیجی‌کالا شامل گارانتی سلامت فیزیکی می‌شوند.

 

دیجی‌کالا با کالاهای غیر اصل چه برخوردی دارد؟

دیجی‌کالا با دو رویکرد پیشگیرانه (proactive) و واکنشی (reactive) به بررسی و احراز کالاهای اصل و غیر اصل می‌پردازد. یعنی هم خودش دست به اقداماتی برای شناسایی کالاهای مشکوک به تقلبی بودن می‌زند و هم بر اساس گزارش‌های مشتریان و خدمات پس از فروش، با کالاهای غیر اصل و فروشندگان آنها برخورد می‌کند. جریمه نقدی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که دیجی‌کالا برای مدیریت مارکت‌پلیس (بازارگاه) از آن استفاده می‌کند. برای مثال اگر تخلف فروشنده محرز شود،‌ فروشنده متخلف موظف به پرداخت جریمه‌ای معادل با ۱۰ برابر قیمت محصول فروش رفته ضربدر تعداد کل فروخته شده از آن محصول از ابتدا‏ می‌شود. مسدود کردن دسترسی فروشنده به پنل یا ایجاد محدودیت در فروش کالای مربوطه از دیگر ابزارهای موجود و تعریف شده برای دیجی‌کالاست.

 

چگونه کالای غیراصل را مرجوع کنیم؟

مغایرت یا کالای مغایر؟ آیا موقع مرجوع کردن به این نکته دقت کرده‌اید؟ کالای مغایر یا بی کیفیت با کالای غیر اصل تفاوت دارد. بگذارید یک بار همه چیز را باهم مرور کنیم. مغایرت زمانی رخ می‌دهد که یکی از مشخصات  کالای فروخته شده – مانند تصاویر کالا، برند، رنگ، مدل کالا، سایز و ابعاد کالا، مواد اولیه به کار رفته در محصول، کشور سازنده و جعبه و بسته بندی با اطلاعات درج شده در پلتفرم دیجی‌کالا متفاوت باشد کالایی که به دست مشتری رسیده تفاوت داشته باشد، در این شرایط، آن کالا به صورت مغایر به فروش رفته است و به معنای فروش کالای غیر اصل نیست.

در این حالت مشتری می‌تواند نسبت به مرجوع کردن کالای خریداری شده اقدام کند و باید از بین گزینه‌ها درخواست مرجوعی خود را به عنوان مغایرت کالا یا به طور دقیق‌تر «کالا با اطلاعات درج شده در سایت مغایرت دارد» ثبت کند.

هنگام ثبت درخواست مرجوعی از میان گزینه‌های موجود، نزدیک ترین دلیل به درخواست مرجوعی را علامت بزنند.

تا پایان پاییز امسال بیش از ۳۱۳ هزار تنوع کالایی از سوی کاربران با دلیل «مغایر بودن» مرجوع شده‌اند. از این تعداد ۱۱ هزار کالا از سوی دیجی‌کالا به عنوان کالای مغایر به تأیید رسیده است.

همچنین تا پایان پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۶۸ هزار کالا از سوی کاربران با دلیل «غیر اصل بودن» مرجوع شده‌اند. از این تعداد تنها ۱۲۰ آیتم از سوی دیجی‌کالا به عنوان کالای غیر اصل به تأیید رسیده است.

فراموش نکنید کالاهایی که اصل نیستند اما بدون نشان غیر اصل، به عنوان کالای اصل به فروش می‌رسند تا ۹۰ روز امکان مرجوعی دارند. 

 

چطور کالای «غیراصل» نخریم؟

هنگام خرید حتماً به وجود یا عدم وجود نشان غیر اصل روی یک کالا توجه کنید. واژه غیر اصل را با رنج نارنجی در گوشه سمت راست بالای عنوان کالا (در اپلیکیشن) و گوشه سمت چپ کنار عنوان کالا (در وب سایت) می‌بینید.

دقت کنید هنگامی که کالا نشان غیراصل می‌گیرد اگر نامی مشابه برند اصلی داشته باشد، از عنوان کالا حذف می‌شود و تشابه اسمی در عنوان کالا وجود نخواهد داشت، اما ممکن است تشابهی در عکس کالا وجود داشته باشد. برای مثال:

چطور می‌توانیم در شناسایی کالاهای تقلبی به دیجی‌کالا کمک کنیم؟

اگر محصول تولید شده، تداعی کننده کالای اصلی در ذهن مشتری باشد در حالی که توسط تولید کننده‌های اصلی تولید نشده باشد و بدون نشان غیر اصل و نمایش داده شود، غیر اصل (به معنای تقلبی) است. به عبارت دیگر، آن دسته از کالاهای غیر اصل که بدون نشان «غیر اصل» و به عنوان کالای اصل، توسط فروشندگان عرضه شده باشند، به عنوان کالاهای تقلبی شناسایی می‌شوند.

در این شرایط شما می‌توانید موارد مشکوک را به دیجی‌کالا گزارش دهید. برای این کار، روی عبارت «گزارش نادرستی مشخصات» کلیک کنید و از میان گزینه‌های نمایش داده شده، «این کالا غیر اصل است» را انتخاب کنید. با گزارش شما، همکاران دیجی‌کالا موضوع را بررسی می‌کنند و در صورت محرز شدن غیر اصل بودن کالا، فروشنده ملزم به اعلام این موضوع و درج آن روی محصول خود می‌شود.

همچنین اگر یک مشتری کالایی غیر اصل دریافت کند می‌تواند از راه‌های ارتباطی این مساله را به دیجی‌کالا گزارش دهد. یکی از راه‌های ارتباطی ثبت درخواست مرجوعی تحت عنوان کالای غیر اصل است.

البته این بازخورد پس از ثبت درخواست مشتری، یک مرحله توسط خدمات پس از فروش و بر اساس مستنداتی که مشتری ارائه می‌کند بررسی می‌شود و سپس در بخش نظارت بر عملکرد فروشندگان هم گزارش‌های خدمات پس از فروش مجدداً بازبینی می‌شود. به این ترتیب، فرایند احراز غیر اصل بودن کالا با دقت بیشتری انجام می‌شود.

link

مطالب مرتبط

خبرها

مشتریان منحصر بفرد سینماتیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید

سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب منحصر به فرد رسیده است. این پلتفرم از ابتدای فروردین ۱۴۰۳، ۸۷۰ هزار بلیت به
سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب…
تخفیفان

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان نیز سرمایه‌گذاری کند. نازنین دانشور، هم‌موسس و مدیرعامل اسبق تخفیفان در
نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان…
ایرانسل

آغاز فاز دوم عملیات توسعه فیبر نوری ایرانسل در قائم‌شهر

با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و فرمانداری و شهرداری شهرستان قائمشهر، فاز دوم عملیات اجرایی شبکه
با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و…
کافه بازار

سرویس پرداخت مستقیم «بازارپی» به تپسی اضافه شد

سرویس پرداخت بازارپی به تازگی روی تپسی پیاده‌سازی شده و از این پس، کاربران با به‌روز‌رسانی نسخۀ جدید تپسی، می‌توانند از این سرویس استفاده نمایند. با پیاده‌سازی
سرویس پرداخت بازارپی به تازگی روی تپسی پیاده‌سازی شده و از این پس، کاربران با به‌روز‌رسانی…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم