پیندو تغییرات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است

پیندو دیگر بستری برای خرید و فروش کالای دست دوم نیست و ماهیت آن به کلی تغییر کرده است. پیندو، بستر آنلاین خرید و فروش کالا و ارائه خدمات است که به‌صورت رسمی در فروردین ۱۴۰۰ شروع به کار کرد. کاربران پیندو در ابتدای فعالیت این پلتفرم می‌توانستند انواع کالاهای نو و دست دوم و یا خدمات خود را برای فروش آگهی کنند. 

 

اما از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نوع فعالیت پیندو به‌کلی تغییر کرد و دیگر فروش کالاهای دست‌دوم به عنوان محور اصلی فعالیت پیندو تعریف نمی‌شود و پیندو از یک پلتفرم نیازمندی به پلتفرم مارکت‌پلیس تغییر مسیر داد.  در مسیر جدید این پلتفرم، فروشنده‌های کوچک و متوسط هدف اصلی فعالیت پیندو هستند که می‌توانند بدون واسطه، با روش معامله مستقیم یا از طریق معامله‌ امن کالاهای خود را به فروش برسانند و کرکره کسب و کار خود را ۲۴ ساعته بالا نگه دارند. در بهمن ماه ۱۴۰۱ پیندو با طی مراحل قانونی رسماً به شرکتی ذیل مجموعه هلدینگ دیجی‌کالا تبدیل شد. 

 

در پیندو کرکره کسب‌وکارهای کوچک و متوسط همیشه بالاست

حضور پیندو در بازار پلتفرم‌های خرید و فروش کالای دست‌دوم رقابت جذابی را در این بازار نوید می‌داد اما پس از گذشت یک سال از شروع به فعالیت، پیندو تغییر مسیر داد و ماهیت کسب‌وکار خود را عوض کرد تا کسب و کارهای کوچک و متوسط را هدف قرار دهد، نیما اشرف‌زاده مدیرعامل پیندو در همین راستا با اشاره به همسو نبودن پلتفرم آگهی‌ها با سیاست‌های دیجی‌کالا گفت: تا بهمن ۱۴۰۰ فعالیت پیندو در قالب پلتفرم درج آگهی و خرید و فروش کالای دست‌دوم ادامه پیدا کرد تا این‌که تصمیم گرفتیم پیندو دیگر پلتفرم نیازمندی‌ها نباشد چرا که نیازمندی‌ها در بازار کسب‌وکارها بازیکن‌های بزرگ و قوی دارد که به‌خوبی کارشان را انجام می‌دهند و نیازی در این بازار برای پلتفرم‌های مشابه احساس نمی‌شد. از سوی دیگر ما پلتفرم آگهی‌ها و نیازمندی‌ها را همسو با سیاست‌های دیجی‌کالا نمی‌دیدیم و همچنین در دیجی‌کالا چالش‌ها و مسائلی داشتیم که یک پلتفرم ثانویه می‌توانست به‌خوبی در کنار آن قرار گرفته و آن‌ها را برطرف کند، راه‌حلی که به آن رسیدیم یک بازارگاه (مارکت پلیس) عرضه کالا و خدمات بود. از این رو از اردیبهشت ۱۴۰۱ پیندو تغییر مسیر داد و به سمت مارکت پلیس بودن رفت، البته مارکت‌پلیسی که در آن فقط کسب‌وکارها کالا و خدمات‌شان را عرضه می‌کنند.

 

نیما اشرف‌زاده مدیرعامل پیندو

 

فروشنده‌ای با بیش از ۹۰ هزار کالا برای فروش!

پیندو کسب‌و‌کارهایی را مورد هدف قرار می‌دهد که عموماً جزو فروشندگان کوچک و متوسط هستند. مدیرعامل پیندو فروشنده‌های فعال در این پلتفرم را به پنج دسته مختلف تقسیم کرده و توضیح می‌دهد: جامعه‌ای از فروشنده‌ها که ما به سمت جذب آن‌ها رفتیم به پنج‌دسته مختلف قابل طبقه‌بندی است، کسب‌وکارهای روستایی و فروشندگان کالاهای بومی‌محلی، کسب‌وکارهای خانگی، کسب‌وکارهای کوچک مقیاس، کسب‌وکارهایی با مقیاس متوسط و همچنین کسب‌وکارهایی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند. 

البته در حال حاضر پنج درصد کسب‌وکارهای ما جزو کسب‌وکارهای بزرگ محسوب می‌شوند که ما اصلاً سمت آن‌ها نرفته بودیم اما خودشان برای عرضه کالا در پیندو اقدام کردند، اگر صفحه این فروشنده‌ها را بررسی کنید یکی از آن‌ها بیش از ۹۰ هزار کالا برای فروش دارد. ۳۵درصد کسب‌وکارها در مقیاس متوسط هستند و ۶۰ درصد از کسب‌وکارهای فعال در پیندو در مقیاس کوچک، خانگی و روستایی هستند. 

 

۱۰ میلیارد فروش تنها در بازه تست!

امنیت و آسایش در خرید برای ما مهم‌ترین هستند و پیندو در تلاش است تا این ضمانت را به شما بدهد. اشرف‌زاده در این باره توضیح می‌دهد: در سرویس معامله امن پیندو پول خرید کالا در یک حساب واسط باقی خواهد ماند تا خریدار، کالای خریداری شده را تحویل بگیرد و سالم بودن آن را تأیید کند. قابلیت معامله امن در پیندو از آذر ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده که طی این مدت بیش از ده میلیارد تومان از طریق این درگاه کالا خرید و فروش شده است. این مبلغ برای بیش از پنج هزار و ۳۰۰ سفارش و بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ کالا بوده، البته این نکته هم وجود دارد که هم‌اکنون تنها برای ۱۵درصد از کالاهای پیندو قابلیت معامله فعال شده و در مرحله تست تجربه کاربری محصول و بهبود آن هستیم. ضمن این‌که به‌زودی نیز امکانات بیشتری برای آسایش هرچه بیشتر خریدار و فروشنده به سرویس معامله امن پیندو افزوده خواهد شد، از جمله سرویس‌های متنوع ارسال و غیره.

 

دست‌دوم هست، ولی با ضمانت فروشندگان رسمی! 

اگر در میان آگهی‌های پیندو بگردید همچنان آگهی‌های فروش کالای دست‌دوم از جمله در بخش گوشی‌های موبایل مشاهده می‌شود گویا همچنان برای بعضی کالاهای دست‌دوم خاص امکان درج آگهی وجود دارد، نیما اشرف زاده با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای کالاهای دست‌دوم می‌گوید: ما برای فروش کالای دست‌دوم یک محدودیت لحاظ کردیم که تنها کسب‌وکارهایی که دارای مجوز رسمی شامل جواز کسب هستند بتوانند کالاهای دست‌دوم‌شان را در پیندو بفروشند. به‌عنوان مثال شاید کسی که کسب‌وکار فروش موبایل دارد، اگر قصد فروش موبایل دست‌دوم را داشته باشد می‌تواند در این خصوص اقدام کند. 

 

پیندو بیش از ۱۵ هزار فروشنده با صفحه فروشگاهی و کالاهای فعال دارد

بیش از ۳۰۰ هزار نفر تا به امروز در پیندو ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۱۵ هزار فروشنده برای فروش به‌صورت فعال در این پلتفرم صفحه فروشگاهی دارند و به عرضه محصولات و خدمات‌شان می‌پردازند، در واقع کالا یا خدمات موجود و فعال دارند. طبق آماری که مدیرعامل پیندو به آن اشاره می‌کند، ماهانه بیش از ۲میلیون بازدیدکننده یکتا از پیندو بازدید می‌کنند. امروز به‌طور متوسط ماهانه ۲۱۰ هزار کالا و خدمات در پیندو برای فروش عرضه می‌شود و فروشنده‌ها با پیندو می توانند ۲۴ ساعته کرکره کسب و کارشان را بالا نگه دارند.

 

محبوب‌ترین عضو پیندو از نظر تعداد بازدید و فروش فروشگاه «جعبه باز» است

کالاهایی که به‌عنوان مرجوعی توسط کاربران به دیجی‌کالا عودت داده می‌شوند از چرخه فروش بیرون گذاشته می‌شوند. این مورد در خصوص فروشنده‌های دیجی‌کالا به این شکل است که کالای مرجوعی به آن‌ها بازگشت داده می‌شود، اما در بخشی از این موارد که فروشنده خود دیجی‌کالا است کالاهای مرجوعی در انبارها دپو می‌شوند و سرنوشتی برای آن‌ها وجود ندارد و فقط گاهی این کالاها به حراج گذاشته می‌شوند و پرسنل دیجی‌کالا می‌توانند از آن‌ها خرید کنند. تا پیش از این اما تمرکزی بر روی فروش آن‌ها وجود نداشت و این انبار روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شد. مدیرعامل پیندو به فروش کالاهای مرجوعی دیجی‌کالا در پیندو اشاره کرد و گفت:  یکی از کارهایی که پیندو وظیفه دارد انجام دهد این است که به‌عنوان یک پلتفرم مکمل برای دیجی‌کالا، از طریق فروشگاهی با عنوان جعبه باز (open- box)کالاهای این انبار را به‌فروش برساند. از عرضه این کالاها در پیندو استقبال خیلی خوبی شده به‌طوری که ما وقتی هزار کالا در فروشگاه اوپن باکس عرضه می‌کنیم در ۷۲ ساعت اولیه ۴۰درصد کالاها فروخته می‌شود.

 

برای همیشه کمیسیون بی‌کمیسیون 

در پیندو خریدار و فروشنده کمیسیونی به پیندو پرداخت نمی‌کنند و فروشنده‌هایی که دارای صفحه فروشگاهی هستند جایگاه درج کالای خود در پیندو را رایگان و بدون وجود محدودیت تعداد و مدت زمان انقضا در اختیار دارند و تا زمانی که خودشان اعلام کنند یا از آن کالا موجودی برای فروش داشته باشند می‌توانند کالای خود را در پیندو به‌فروش برسانند. 

در این میان یک سؤال ایجاد می‌شود که پس پیندو چگونه درآمدسازی می‌کند؟ نیما اشرف زاده می‌گوید: درآمد پیندو از خدمات تبلیغاتی است که به فروشنده‌ها ارائه می‌کند. 

ما از اول دی‌ماه سال جاری پس از طی مراحل آزمایشی به صورت رسمی اقدام به ارائه انواع بسته‌های تبلیغاتی به فروشنده‌ها کردیم. فروشنده‌ها اگر بخواهند بازدید بیشتری داشته باشند و یا درآمدشان را افزایش دهند می‌توانند از این بسته‌ها استفاده کنند. 

بسته‌های تبلیغاتی هم در دو نوع داخلی (در خود پلتفرم پیندو) و خارجی، در قالب‌های خاص خارج از پیندو ارائه می شوند.

 

لجستیک دیجی‌کالا را به پیندو متصل خواهیم کرد

در برنامه توسعه پیندو اتصال به لجستیک دیجی‌کالا هم دیده شده است، مدیرعامل پیندو در این باره می‌گوید: تا چند ‌ماه آینده ما لجستیک دیجی‌کالا را نیز به پیندو متصل خواهیم کرد و محصولات فروخته‌شده توسط فروشندگان تهران را در همان روز به دست خریدار می‌رسانیم و به ‌مرور زمان با کمک لجستیک دیجی‌کالا امکان دریافت و ارسال در سراسر ایران را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد. 

البته استفاده از این سرویس هم مانند دیگر سرویس‌ها برای فروشنده‌ها انتخابی خواهد بود. 

نیما اشرف‌زاده در انتها به این مورد اشاره کرد که این‌ها تنها بخش کوچکی از برنامه های پیندو بودند و به‌زودی با راه‌اندازی لاین‌های جدید و تمرکز بر روی آن‌ها خبرهای جذاب و جدیدی از آن به گوش خواهد رسید.

 

منبع: شنبه

link

مطالب مرتبط

رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان
دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین…
خبرها

مشتریان منحصر بفرد سینماتیکت به بیش از ۵ میلیون نفر رسید

سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب منحصر به فرد رسیده است. این پلتفرم از ابتدای فروردین ۱۴۰۳، ۸۷۰ هزار بلیت به
سامانه فروش بلیت آنلاین «سینماتیکت» اعلام کرد در فروردین ۱۴۰۳ به بیش از ۵ میلیون مخاطب…
تخفیفان

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان نیز سرمایه‌گذاری کند. نازنین دانشور، هم‌موسس و مدیرعامل اسبق تخفیفان در
نازنین دانشور اعلام کرد که پس از همکاری تخفیفان با تپسی، احتمال دارد گلرنگ در تخفیفان…
ایرانسل

آغاز فاز دوم عملیات توسعه فیبر نوری ایرانسل در قائم‌شهر

با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و فرمانداری و شهرداری شهرستان قائمشهر، فاز دوم عملیات اجرایی شبکه
با امضای قرارداد پروژه توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم