آلت کوین‌هایی که پا در جای پای بیت کوین گذاشتند

هجدهم آپریل ۲۰۱۱ برابر با بیست‌و‌نهم فروردین، روزی بود که نخستین آلت کوین پس از خلق بیت کوین، ایجاد شد و حالا بیش از پنج هزار آلت کوین در بازار رمزارزها وجود دارد که بعضی از آنها پشتوانه و پروژه‌ای قوی دارند و برخی نیز، دارای ارزش خاصی نیستند. بسیاری از این کوین‌ها یا همان ارزهای دیجیتال، در صرافی‌های مختلف قابل معامله هستند و کاربران در سراسر جهان اقدام به خرید و فروش آنها می‌کنند.

از سال ۲۰۰۹ که بیت کوین خود را به‌عنوان یک سیستم مالی و پولی جدید عرضه کرد، تا دو سال سلطه کامل بر دنیای مبادلات مالی غیرمتمرکز داشت، اما آرام آرام کوین‌های جدیدی به تبعیت از بیت کوین به وجود آمدند و سعی کردند علاوه بر رفع نواقص بیت کوین در خود، کاربردهای متنوع فناوری بلاکچین را به کار گیرند.

نیم کوین (Namecoin) نخستین آلت کوینی بود که پس از بیت کوین خلق شد و به منظور ایجاد سرویس نام دامنه (DNS) مبتنی بر بلاکچین شکل گرفت. نیم‌کوین نشان داد که تکنولوژی بلاکچین توانایی رسیدگی به موارد مختلف فراتر از سیستم‌های اقتصادی را دارد.

پس از نیم کوین، کوین‌های آلترناتیوِ بیت کوین یا همان آلت کوین های زیادی با کاربردهای مختلف، به سرعت عرضه شدند و حالا تسلط بیت کوین بر بازار کریپتوکارنسی کمتر از ۵۰ درصد است و بیش از ۵۰ درصد بازار در اختیار آلت کوین ها قرار دارد.

کوین‌های زیادی مانند لایت کوین، ریپل، پیر کوین، مستر کوین و… پس از نیم کوین ایجاد شدند و حالا بیش از پنج هزار آلت کوین وجود دارد که بسیاری از آنها کاربرهای خاص خودشان را دارند. برخی از آلت کوین ها نیز با توجه به نداشتن پروژه و هدف مشخص، از بین رفتند و ارزششان به صفر رسید.

دلایل زیادی برای ایجاد آلت‌کوین‌ها وجود دارد و از آنجایی که مردم می‌توانند در حوزه رمزارزها بدون نیاز به اجازه، به توسعه پروژه‌های مختلف بپردازند، ایده‌های بی‌شماری برای ساخت پروژه‌ها و رمزارزهای جدید وجود دارد. بسیاری از پروژه‌هایی که در طول سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، به دنبال بهبود باگ‌ها و کمبودهای بیت ‌کوین هستند و بسیاری دیگر، هدفی کاملا متفاوت از بیت کوین را دنبال می‌کنند.

بعضی پروژه‌ها به دنبال ایجاد زیرساخت برای توسعه قراردادهای هوشمند هستند، برخی پروژه‌ها مثل مونرو و دش، ناشناسی بهتری ارائه می‌دهند و هدفشان حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربر است، برخی کوین‌ها نیز صنعت خاصی مثل سرگرمی و بازی را هدف قرار داده‌اند و بعضی پروژه‌ها نیز به مردم امکان ساخت توکن‌های خود را می‌دهند.

بعضی از آلت کوین ها برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، اما نوسانات بالایی دارند و از سوی دیگر کوین‌های زیادی بدون پشتوانه شکل گرفته‌اند که هدفی جز کلاهبرداری ندارند و در یک بازه زمانی با تبلیغات گسترده، رشد می‌کنند و ناگهان با خروج سرمایه‌گذاران اصلی، کل ارزش خود را از دست می‌دهند و خریداران را با توکنی بی‌ارزش رها می‌کنند.  

به این دلیل باید در انتخاب رمزارز برای سرمایه‌گذاری و ترید دقت کرد که رمزارز مورد نظر دارای پشتوانه، تیم قوی و آینده و اهداف مشخص باشد.

گرچه نیم کوین نتوانست خودش را آنطور که باید ارتقا دهد، اما لایت کوین به عنوان یکی از کوین‌های نخستین، همچنان جزو ارزهای دیجیتال قوی این بازار است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مشهورترین آلت کوین که دارای تیمی قوی و هدفمند نیز هست، اتریوم (ETH) یا همان اتر است.

می‌توان گفت اتریوم بستری برای بیشتر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین مانند پلتفرم‌های وام‌دهی و قرض‌دهی یا  Lending، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX، وام‌های فلش، ییلد فارمینگ (Yield Farming) و… است. اتریوم برای توکن‌سازی از دارایی‌های واقعی، ذخیره‌سازی امن اطلاعات، ذخیره‌سازی سوابق و… به کار می‌رود. فعالیت‌های مربوط به قراردادها، پرداخت و امور بیمه‌ای، اوراق قرضه و برخی امور مالی، از جمله موارد استفاده از اتریوم در حوزه بانکی است.

بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، با اهداف مشخصی خلق شده‌اند که می‌توانند مانند بیت‌کوین چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود ببینند. بسیاری از آنها از زمان تولید توسعه یافته اند و حتی رشدهای چندهزار درصدی از زمان ایجادشان داشته اند. اما در این میان باید مراقب کوین‌های بدون پشتوانه یا همان شت‌کوین‌های فریبنده که هر لحظه احتمال ریزش قیمتی و حذف کاملشان از بازار وجود دارد، بود.

در حال حاضر امکان معامله ۷۴ آلت کوین در صرافی ایرانی نوبیتکس برای ایرانیان وجود دارد که جزو کوین‌های برتر بازار ارزهای دیجیتال هستند و مولفه‌های مختلفی مثل پروژه‌ها و اهداف، تیم توسعه‌دهنده، محبوبیت، حجم معاملات و… در انتخاب آنها برای لیست شدن در این صرافی موثر بوده است.

link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…
فناپ

پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها توسط فناپ‌تلکام در اهواز اجرا می‌شود

فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر اهواز اجرا می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی شرکت فناپ‌تلکام،
فناپ‌تلکام در راستای نهضت جهادی فیبرنوری، ابرپروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها (FTTx) را در شهر…
رمزارزها و فین‌تکنوبیتکس

آموزش و آگاهی در آکادمی نوبیتکس

رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه شده، اما ورود به این بازارها برای افراد تازه‌کار، چالش‌برانگیز و پیچیده است و
رشد سریع بازار ارزهای دیجیتال منجر به توجه بسیاری از افراد و کسب‌وکارها به این حوزه…
ایرانسل

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری ایده‌ها و نوآوری‌های این رویداد حضور دارد. به گزارش روابط عمومی
ایرانسل ضمن حمایت از برگزاری رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، در مرحله داوری…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم