۳ اشتباه مهلک در ترید کردن ارزهای دیجیتال

تمامی افرادی که در بازارهای مالی فعالیت داشته‌اند، قطعاً دچار ضررهای ریز و درشت شده‌اند. ضرر جزئی از بازارهای مالی ازجمله بازار ارزهای دیجیتال است. اما تجربه نشان داده بخشی زیادی از این ضررها ناشی از رعایت نکردن نکات ساده‌ای است که ازقضا اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

معامله گران هنگام معامله ارزهای دیجیتال اشتباهات بسیاری را مرتکب می‌شوند. وقتی از اشتباهات خود درس می‌گیرید، آن را تجربه می‌نامیم. اما وقتی از اشتباهات دیگران درس می‌گیرید، آن را خرد می‌نامیم. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید سه اشتباه بزرگی را که باید در هنگام معامله ارزهای دیجیتال از آنها اجتناب کرد، بررسی کنیم.

۱. فومو، دنبال کردن گله و خرید در سقف

شاید بتوان گفت این بزرگ‌ترین اشتباهی است که تریدرهای بازار ارز دیجیتال می‌توانند مرتکب شوند، به خصوص تریدرهای تازه‌کار که با ماهیت این بازار و سازوکار آن آشنا نیستند. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال شدیداً تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی و وب قرار دارد، این واقعاً جای تعجب ندارد.

 

ساده بگوییم، خیلی از ما اطلاعاتمان در مورد ارزهای دیجیتال را از صفحات شبکه‌های اجتماعی (معمولاً ناشناس) دریافت می‌کنیم. شبکه‌های اجتماعی پتانسیل سرمایه‌گذاری ویروسی ایجاد می‌کنند، به طوری که انبوهی از مردم وارد یک ارز دیجیتال خاص می‌شوند، صرفاً به این دلیل که دیگران نیز همین کار را انجام داده‌اند.

 

یک نظرسنجی که توسط دانشگاه شیکاگو در ژوئیه ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان می‌دهد که بازار ارز دیجیتال چه میزان توسط شبکه‌های اجتماعی (بیشتر به سمت بدتر شدن) هدایت می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از معامله‌گران ارزهای دیجیتال اطلاعات خود در مورد رمز ارزها را عمدتاً از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. همچنین ۲۶٪ از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال و ۲۵٪ از پلتفرم‌های معاملاتی عمومی‌تر مانند فیدلیتی (Fidelity) و رابینهود (Robinhood) این اطلاعات را کسب می‌کنند.

 

این نظرسنجی نشان می‌دهد که معامله‌گران تا چه حد اطلاعات ضعیفی دارند. اتکا به رسانه‌های اجتماعی فاجعه‌بار است، زیرا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی بیشتر آنچه که مردم می‌خواهند بشنوند را بیان می‌کنند. در عوض، معامله‌گران واقعاً باید تلاش کنند منابع اطلاعاتی عینی و بی‌طرف‌ را پیدا کنند و تحقیقات خود را از طریق منابع اولیه (مانند وب‌سایت‌های شرکت و وایت پیپر) و تحلیل انتقادی خود انجام دهند.

در غیر این صورت، معامله‌گران ممکن است به راحتی در دام دنبال کردن هر رمز ارزی که بیشترین تعداد افراد در مورد آن در توییتر، دیسکورد، تلگرام یا هر چیز دیگری صحبت می‌کنند، بیفتند. تقریباً نیازی به گفتن نیست، خرید یک ارز دیجیتال پس از وایرال شدن آن، معمولاً به این معنی است که قیمت آن قبلا به بالاترین سطح خود رسیده است. به عبارت دیگر، بسیاری از افرادی که تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، نهایتاً ارز دیجیتال مورد نظر را در بالاترین قیمت می‌خرند، قیمتی که در آن نقطه سقوط می‌کند.

 

مثالی دیگر از قدرت خطرناک رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در این واقعیت یافت که حدود ۷۷۰ میلیون دلار ضرر ناشی از کلاه‌برداری‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ با شبکه‌های اجتماعی مرتبط بوده است. پس همیشه تحقیقات خود را خارج از شبکه‌های اجتماعی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

۲. فروش ناشی از وحشت (Panic Selling)

در مقابل فومو (ترس از دست دادن سود) و خرید در سقف قیمت، پنیک سل (Panic Sell) یا فروش ناشی از وحشت قرار دارد. مسلماً، اجتناب از این خطا سخت‌تر است، حتی به این دلیل که ممکن است واقعاً در شرایط خاصی نیاز به فروش یک ارز دیجیتال داشته باشید. در چنین مواقعی که ترس بر شما حاکم است، تشخیص یک توکن که در واقع در حال ریزش است از  یک توکن که دارای پتانسیل رشد است، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

 

یکی از وسوسه‌هایی که بسیاری از معامله‌گران جدید دارند این است که مثلاً ۱۰۰۰ دلار از یک ارز دیجیتال می‌خرند و اگر قیمت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد (تا چیزی حدود ۸۰۰ دلار یا کمتر) آن را به سرعت می‌فروشند. به خصوص اگر معامله‌گر ریسک گریزی باشید، ترجیح می‌دهید برای کاهش ضررهای خود این کار را انجام دهید.

 

با این حال، این ایده تنها در صورتی خوب است که به این قطعیت رسیده باشید که ارز دیجیتالی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید هرگز بهبود نمی‌یابد، و یا اینکه دیگر هرگز آن را نخواهید خرید. برعکس، اگر فکر می‌کنید که هنگامی که اوضاع خوب شد دوباره آن را می‌خرید، یعنی دارید خودتان را برای از دست دادن پول آماده می‌کنید. دلیلش این است که شما همان مقدار ارز دیجیتال را با پول کمتر (چه دلار، یورو یا غیره) جایگزین می‌کنید و سپس از همین مقدار (کمتر) پول را برای خرید همان ارز دیجیتال با قیمت بالاتر استفاده می‌کنید.

 

در اینجا هم انجام تحقیق و انتخاب ارز دیجیتالی که واقعاً به آن اعتقاد دارید، واقعاً سودمند است. و اعتقاد واقعی به یک ارز دیجیتال به معنای هولد کردن آن است، حتی زمانی که در حال سقوط است؛ زیرا انتظار دارید که در درازمدت، این ارز دیجیتال ارزشی بالاتر از آنچه برای آن پرداخت کرده‌اید داشته باشد.

۳. زیاد ترید کردن

این خطا ترکیبی از فومو و فروش ناشی از وحشت است. متاسفانه برخی از تریدرهای تازه‌کار تمایل دارند که به طور ناگهانی از یک معامله به معامله دیگر بپرند، تصمیمی که توسط هجمه شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌شود. این خطا به این صورت است که معامله‌گر توکن خود را با توکن دیگری به امید کسب سود بیشتر می‌فروشد و سپس دومی را با توکن سوم و به همین ترتیب… تا اینکه در نهایت ضررهای او بیشتر از سودهای او می‌شود.

هرگز تضمینی وجود ندارد که این رویکرد در واقع منجر به سود بیشتر برای معامله‌گر شود. تنهای چیزی که تضمین شده است این است که آنها در نهایت برای هر معامله جدیدی که انجام می‌دهند، کارمزد بیشتری می‌پردازند. و وقتی این را با این احتمال ترکیب کنید که آنها ممکن است با ضرر از یک توکن خارج شوند و با ضرر دیگری از توکنی دیگر خارج شوند، به راحتی می‌توانید تصور کنید که تریدر در نهایت چقدر متضرر خواهد شد.

 

باز هم، ترفند جلوگیری از این خطا این است که از همان ابتدا اساساً بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت را شناسایی کنید و به آنها پایبند باشید. به پریدن از این توکن به آن توکن ادامه ندهید و به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال هنوز نوپاست، بنابراین حتی توکن هایی که اکنون به تدریج در حال افزایش هستند ممکن است در چند سال آینده بسیار بالاتر بروند.

جمع بندی

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید هنگام معامله و سرمایه‌گذاری در رمز ارزها در دام‌های رایج می‌افتند. همچنین سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد، به‌ویژه زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید.

در این مقاله به سه اشتباه متداول که بسیاری از تریدرها به خصوص تریدرهای تازه کار مرتکب می‌شوند اشاره کردیم و راه‌های جلوگیری از آنها را معرفی کردیم. اجتناب از این اشتباهات می‌تواند به شما کمک کند تا سرمایه‌گذار مطمئن‌تری شوید و از ضررهای سنگین به دلیل نداشتن آگاهی جلوگیری کنید.

link

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم