تعریف رابطه هاست و سرور در ساختار یک وب سایت

خیلی از افراد فکر می‌کنند که هاست و سرور یکسان هستند. در برخی از مقالات و موضوعات نیز شاهد هستیم که هاست و سرور به‌جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید توجه داشته باشید که هاست و سرور کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. حتما این سوال را مطرح می‌کنید که تفاوت هاست و سرور چیست؟ در این مطلب قصد داریم ضمن پاسخ دادن به این سوال مهم، رابطه هاست و سرور در ساختار یک وب سایت را بررسی کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

سرور چیست؟ (Web Server)

سرور نوعی دستگاه کامپیوتری با توان محاسباتی و پردازشی بالاست. نرم‌افزارهای خاصی روی سخت‌افزار نصب می‌شوند تا امکان ارائه سرویس را به دستگاه‌های موجود در شبکه خود داشته باشد. سرورها امکان میزبانی از وب سایت‌ها و سایر ابزارهای تحت وب مانند اپلیکیشن‌های موبایل را دارند. نرم‌افزاری که روی سرور نصب می‌شود نیز در واقع نوعی سیستم عامل است که اجرای دستورات روی سیستم سخت افزاری را امکان‌پذیر می‌کند.

سرور‌ها وظیفه مدیریت، ذخیره‌سازی داده‌ها و اشتراک‌گذاری منابع را بر عهده دارند. وب سایت شما در بستر هر سرور یک آدرس آی‌پی (IP) منحصربه‌فرد و دامنه اختصاصی دارد که به وسیله آن‌ها از سایر سایت‌ها شناسایی می‌شود. سرور هم می‌تواند از طریق اینترنت به سایر دستگاه‌ها متصل شود و هم امکان اتصال آن با استفاده از کابل LAN وجود دارد. نکته اساسی این است که سرورها منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات را تامین می‌کنند. در ادامه وظیفه استفاده از این منابع برای ارائه خدمات بر عهده سرور است.

هاست چیست؟ (Web Hosting)

کلمه هاست در لغت به‌معنی میزبان است. در اصطلاح فنی نیز به «فرآیند استفاده از منابع سرور برای میزبانی از یک وب سایت»، هاست گفته می‌شود. برخلاف سرور که هم با اینترنت و هم با LAN به سایر دستگاه‌ها متصل می‌شود، هاست تنها قادر است با استفاده از اینترنت دسترسی کاربران به منابع سرور را ایجاد کند. بنابراین هر سایت برای دسترسی به منابع سرور و ارائه خدمات آنلاین به کاربران خود نیاز به هاستینگ دارد.

کیفیت خدمات هاستینگ در سرعت بارگذاری سایت و همچنین امنیت آن بسیار تاثیرگذار است. خدمات هاستینگ است که جلوی دسترسی بدافزارها و هکرها را به داده‌های ارزشمند آن‌ها در بستر سرور می‌گیرد. هر امکاناتی که برای ایجاد و نگهداری از یک وب سایت در سلامت کامل نیاز دارید، از طریق سرویس میزبانی وب در اختیار شما قرار می‌گیرد.

هاست ابری؛ سادگی‌ میزبانی اشتراکی به همراه قدرت سرور ابری!

نقش هاست و سرور در ساختار یک سایت

تعریف هاست و سرور را به زبان ساده بررسی کردیم. در یک تشبیه کلی می‌توان سرور را به یک ظرف تشبیه کرد که گنجایش خاصی دارد. همچنین هاست را نیز می‌توان تحت عنوان نحوه استفاده از ظرفیت ظرف برای گنجایش مواد مورد نیاز در آن تعبیر کرد. طبیعی است که هرچه توان سخت‌افزاری سرور بالاتر باشد، امکان مدیریت، ذخیره و پردازش داده بیشتری به‌صورت بالقوه در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما کیفیت خدمات میزبانی است که تعیین کننده نحوه استفاده از ظرفیت موجود در سرور است. به این ترتیب عملکرد هاست در دستیابی به سرعت ایده‌آل در بارگذاری سایت‌های اینترنتی و تامین امنیت سرور بسیار مهم است.

تفاوت سرور و هاست در یک نگاه

تا اینجا سعی کردیم ضمن بررسی مفهوم سرور و هاست، نقش آن‌ها را در راه‌اندازی و اداره هر وب سایت بررسی کنیم. در این قسمت بد نیست که به بررسی تفاوت سرور و هاست در قالب یک جدول بپردازیم. در این جدول سعی می‌کنیم مشخصات اصلی سرور و هاست را با هم مقایسه کنیم.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که هاست و سرور چه نقشی در ساختار یک وب سایت بازی می‌کنند. سعی کردیم به دور از بحث‌های فنی خیلی پیچیده، تفاوت هاست و سرور را به زبان ساده بیان کنیم. همان طور که مشاهده کردید، هاست و سرور دو مفهوم کاملا مجزا از یکدیگر هستند و در عین حال نقش مکمل را برای اجرای سریع یک سایت در بستر امن ایفا می‌کنند. انتخاب شما در بین انواع هاست وابسته به نیاز، بودجه و همچنین ترافیک ورودی به سایت دارد. حتما در زمینه انتخاب سایت و سرور با دقت تحقیق کنید و از تجربیات دیگران در استفاده از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده میزبانی وب بهره بگیرید. به این ترتیب می‌توانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

link

مطالب مرتبط

اسنپ

اعلام نتایج طرح اسنپ برای کودکان مناطق کم‌برخوردار

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای
اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳…
خبرها

همکاری بانی مد و ازکی‌وام، یک راهکار آسان برای سهولت خرید شما

بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ در حوزه مد و پوشاک آغاز کرد. این مرکز خرید آنلاین اخیرا فروش کالای دیجیتال
بانی مد یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی در سطح کشور است که فعالیت خود را از…
خبرها

گزارش «فوتبالی» منتشر شد

به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک مجموعه کامل از اخبار و ویدیوها و پخش و پوشش زنده مسابقات و سرگرمی‌های فوتبالی را در
به گزارش فوتبالی، اپلیکیشن «فوتبالی» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با این هدف که یک…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از ماجرای دیوار و شیپور تا نماوا

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۰ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم