در سال ۱۴۰۱ بر دیجی‌کالا چه گذشت؟

چهارمین گزارش سال دیجی‌کالا، در قالب هشت فصل برای ارائه تصویری شفاف از دنیای دیجی‌کالا به جامعه ایران منتشر شد.

 

داده‌های موجود در این گزارش، به سوالاتی درباره عملکرد این فروشگاه، در ارائه خدمات به مشتریان و فروشندگان، رفتار کاربران و مشتریان، اقدامات مسئولیت اجتماعی، پرفروش‌ترین کالاها و برندها، نگرش و احساس مردم نسبت به دیجی‌کالا و تجارت الکترونیک در ایران پاسخ می‌دهد.

 

 

بررسی گزارش سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا نشان می‌دهد که سهم خرده‌فروشی‌های آنلاین به کل خرده‌فروشی‌ها در ایران همچنان ۴ درصد برآورد می‌شود. این در حالی است که این رقم در کشور همسایه -ترکیه- تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از ۴ درصد سهمی که خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی ایران در اختیار دارد، سهم خرده‌فروشی‌هایی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، ۲ درصد و سهم فروشگاه‌های اینترنتی ۲ درصد است که سهم دیجی‌کالا یک درصد از این ۲ درصد برآورد می‌شود. در واقع نیمی از معاملات اینترنتی خرده فروشی در ایران، در بستر دیجی‌کالا انجام می‌شود.

کالاهای‌متنوع‌تر، مراکز زیرساختی بیشتر

بازدید یکتای ماهانه دیجی‌کالا به گواه گزارش منتشر شده از ۳۹.۵ میلیون در سال ۱۴۰۰ به ۴۱.۵ میلیون رسیده و تعداد فروشنده‌ها در این پلتفرم با ۲۳.۶ درصد افزایش از ۲۴۹ هزار فروشنده به ۳۰۸ هزار فروشنده افزایش پیدا کرده است.

تعداد مراکز زیر ساختی دیجی‌کالا در طول یک سال اما در شیب تند افزایشی قرار داشته تا جایی که با تجربه رشد ۳۲۰ درصدی از ۱۲۶ مرکز به ۵۳۰ مرکز رسیده است. این در حالی است که ظرفیت پردازش کالا در روز برای این مجموعه با کاهش ۵.۸ درصدی از ۹۶۰ هزار کالا به ۹۰۴ هزار رسیده است.

 

 

بررسی آمارهای منتشر شده در این گزارش، حکایت از آن می‌کند که ۶۶.۲۵ درصد ارزش خالص کالاهای فروخته شده در سال ۱۴۰۱، به فروشندگان دیگر (غیر از دیجی‌کالا) اختصاص داشته و تنوع کالایی در این مارکت‌پلیس یا بازارگاه بزرگ با حدود ۳۰  درصد رشد به ۹.۷ میلیون نوع کالا رسیده است.

حکایت پرفروش‌ها؛ از گوشی موبایل تا نوار بهداشتی

بررسی آمارهای فروش در دیجی‌کالا می‌تواند تصویر نسبتا قابل اتکایی از بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران، رسم کند. اگرچه فقدان حضور برندهای خارجی در حوزه لوازم خانگی، برقی، پوشاک و … بررسی بی‌طرفانه را مخدوش می‌کند.

با همه این‌ها،‌ سامسونگ، کاله، جی‌پلاس و لادن محبوب‌ترین برندها برای مشتریان در سال گذشته بودند. بررسی گزارش عملکرد دیجی‌کالا نشان می‌دهد که گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A32، A53 و آیفون ۱۳ در جایگاه نخست تا سوم پرفروش‌ترین کالا (بر اساس فروش ریالی) و هندزفری بلوتوثی inpod12، زعفران مصطفوی و نوار بهداشتی پنبه‌ریز در جایگاه نخست تا سوم پرفروش‌ترین کالا (بر اساس فروش تعداد) قرار گرفته‌اند.

واکاوی تجربه کاربران

فروشگاه‌های آنلاین، فروشگاه‌های محبوب برای نسل زد هستند. شاهد مثال این ادعا، سهم بالای این نسل در خرید از بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کشور است: ۳۲.۴ درصد از مشتریان دیجی‌کالا در سال گذشته بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن داشته‌اند.

گفتنی است در سال مورد بحث، ۴۲ میلیون نظر در دیجی‌کالا توسط کاربران به ثبت رسیده است. بارگزاری  ۱.۳ میلیون تصویر و ۳۶ هزار و ۲۰۰ ویدیو از کالاهای‌ خریداری شده، رکورد دیگری است که در سال ۱۴۰۱، توسط مشتریان این پلتفرم ثبت شده است.

همچنین در سال مورد بررسی، ۸۳ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های دیجی‌کالا، در پاسخ به سوال «چقدر احتمال دارد خرید از دیجی‌کالا را به دیگران پیشنهاد کنید؟» نمره ۷ (از ۱۰) داده‌اند.

مهم‌ترین دلایل رضایت از دیجی‌کالا بر اساس اعلام تیم تجربه مشتریان این مجموعه، تنوع کالایی، قیمت کالاها و کیفیت کالاهاست. در مقابل اما مهم‌ترین دلیل نارضایی آن‌هایی که تجربه کاربری خوشایندی از دیجی‌کالا ندارند، کیفیت کالاها، مغایرت اطلاعات و مشکلات فنی و ظاهری کالاهاست.

مسئولیت اجتماعی؛ دیجی‌کالا مهر

دیجی‌کالا مهر از شهریورماه ۱۴۰۰، باهدف ایجاد مسیری ساده، شفاف و مطمئن برای نیکوکاری، شروع به کار کرد. مشتریان دیجی‌کالا می‌توانند با خرید مستقیمٍ کالاهای موردنیاز خیریه‌های معتبر مسیر نیکوکاری را برای آن‌ها آسان‌تر کنند.

 

از ابتدای آغاز به کار دیجی‌کالا مهر تا آخرین ماه از در سالی که گذشت، ۱۲ هزار و ۹۸۷ نیکوکار و ۸۲ موسسه خیریه در پلتفرم دیجی‌کالا مهر حضور داشتند که نتیجه این مهر جمعی، گرد آمدن ۴.۹ میلیارد تومان مبلغ نیکوکاری در قالب بیش از ۸۶ هزار کالای مورد نیاز موسسه‌ها به کمک کاربران این فروشگاه آنلاین بوده است که این کالاها‌ در نهایت توسط خود دیجی‌کالا بسته‌بندی شده و با استفاده از ظرفیت لجستیکی در اختیار این مارکت پلیس در مسیری شفاف به دست موسسه‌ها رسانده شده است.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، فارغ از آنچه به یاری کاربران جمع‌آوری و اهدا شده است، بیش از ۶۸ هزار کالا به ارزش ۷.۲ میلیارد تومان هم توسط خود دیجی‌کالا به موسسه‌های خیریه اهدا شده است.

داستان شما در دیجی‌کالا

 یکی از فصل‌های جدید این گزارش که به صورت آنلاین منتشر شده است، «من و دیجی‌کالا» نام دارد. این فصل برای شما نوشته شده است و داستان سبد خرید شما را روایت می‌کند. با وارد کردن شماره موبایل یا کد ملی‌تان شما به جهان نوستالژیکی هدایت می‌شوید؛ به خصوص اگر مدت زیادی است که از مشتریان این فروشگاه بزرگ به شمار می‌روید. در این بخش، تعداد روزهای همراهی با دیجی‌کالا، تعداد سفارش‌هایی که ثبت کرده‌اید، جزییات نخستین خریدی که انجام داده‌اید، گران‌ترین و ارزان‌ترین کالایی که سفارش دادید و پر تعداد‌ترین سبد خریدی که بسته‌اید، قابل رویت است. به نظر می‌رسد قصه آخرین فصل گزارش ۱۴۰۱ دیجی‌کالا، یک قصه خواندنی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

فناپ

اسمایلینو گزارش «هوش مصنوعی زاینده برای مدیران عامل» را با حمایت فناپ منتشر کرد

اسمایلینو آموزش و ترویج علم را مأموریت اصلی مسئولیت اجتماعی خود قرار داده و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. ازجمله این فعالیت‌ها تدوین و تهیه گزارش “هوش…

رونمایی دیجی‌پی از سرویس‌های جدید مالی در همایش بانکداری نوین

دیجی‌پی، بزرگترین بستر هوشمند خدمات پرداخت و اعتبار در ایران، با حضور در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، از سرویس‌های جدید این سوپراپلیکیشن مالی رونمایی می‌کند. 

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم