بررسی برترین صرافی های ارز دیجیتال

نخستین صرافی های ارز دیجیتال از چند ماه بعد از ظهور نخستین رمز ارز دنیا، بیت کوین، ایجاد شدند. برخی از برترین صرافی های ارز دیجیتال در ابتدای دهه میلادی قبل، اکنون دیگر وجود ندارند و تعدادی دیگر حجم معاملات روزانه بسیار کمی دارند و تقریبا به حاشیه رقابت رانده‌ شده‌اند. در طرف دیگر با پلتفرم‌های قدرتمندی روبه‌رو هستیم که زمان زیادی از تاسیس آن‌ها نمی‌گذرد، اما حجم مبادلات بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

نحوه کار آن‌ها به طور کلی دو نوع است: در بهترین صرافی های ارز دیجیتال OTC کاربران مستقیما با یک شرکت یا حتی فرد در ارتباط هستند و بر اساس نرخ مشخص توسط آن‌ها به خرید و فروش می‌پردازند (مشابه صرافی های ارزهای فیات نظیر دلار و یورو). در صرافی های P2P خریداران و فروشندگان بدون واسطه به یکدیگر متصل می‌شوند و بر اساس نرخ‌های توافقی به مبادله انواع دارایی می‌پردازند.

اما برترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران و جهان کدامند؟ در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بایننس؛ پادشاه برترین صرافی های ارز دیجیتال دنیا

زمانی که بایننس در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد، بسترهای متعدد و البته قدرتمندی برای خرید و فروش رمز ارزها وجود داشتند، اما Binance با نوآوری و ارائه ویژگی‌ها و تجربه کاربری متفاوت موفق شد طی زمانی کوتاه تمام رقبا را پرقدرت کنار بزند و با اختلاف از آن‌ها در صدر قرار بگیرد. در حال حاضر چیزی بالای ۱۰ درصد حجم معاملات روزانه در سراسر دنیا در مشت این صرافی است. بایننس در صدر جدول برترین صرافی های ارز دیجیتال پادشاهی می‌کند.

بایننس توسط چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) ملقب به CZ در کشور چین تاسیس شد، اما به خاطر سخت‌گیری‌ها و مخالفت‌های شدید این کشور با حوزه کریپتوکارنسی، وی خیلی زود مجبور به انتقال دفتر مرکزی به ژاپن شد. از نظر تجربه کاربری، امکانات کاربردی و مخصوصا تعدد رمز ارزها و بازارهای معاملاتی، بایننس بی‌نظیر است. گفتنی است به خاطر تحریم‌ها علیه ایران، امکان استفاده از این صرافی برای کاربران کشورمان وجود ندارد؛ برخلاف تعداد قابل توجهی از برترین صرافی های ارز دیجیتال احراز هویت در Binance، برای هر میزان معامله، الزامی است.

مشابه هر پلتفرم رمز ارزی دیگر، بایننس نیز در ابتدا یک توکن مخصوص پروژه خود معرفی و به منظور جذب سرمایه برای آن تلاش کرد. طی عرضه اولیه سکه (ICO) بایننس کوین نزدیک به ۱۵ میلیون دلار جمع‌آوری شد. این ارز دیجیتال در ابتدا یک توکن بر بستر شبکه اتریوم بود، اما Binance دو سال بعد بلاک چین اختصاصی خود را راه‌اندازی کرد و توکن‌های بایننس کوین را به آن انتقال داد.

بای بیت؛ پیشرو در ارائه خدمات اوراق مشتقه کریپتویی

بای بیت یکی دیگر از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است که خدمات حرفه‌ای ترید، موتور انطباق پرسرعت، پشتیبانی مشتری باکیفیت و جامعه طرفداری بزرگی در کشورهای مختلف جهان دارد. این صرافی کار خود را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و در حال حاضر با پشتیبانی از بالای ۱۰۰ رمز ارز در بازارهای اسپات و مشتقه نظیر فیوچرز و آپشن، توکن‌های لوریج‌شده، لانچپد پروژه‌های جدید، محصولات کسب سود و بازارچه توکن‌های ان اف تی، به بالای ۱۰۰ میلیون کاربر خدمت‌رسانی می‌کند.

بن ژو (Ben Zhou) بنیان‌گذار و مدیرعامل بای بیت است که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا، به چین بازگشت و به مدت هفت سال در یکی از بزرگترین شرکت‌های کارگزاری این کشور به‌نام XM مشغول به کار شد. با این وجود، صرافی بای بیت تحت عنوان Bybit Fintech Limited در بریتیش ویرجین آیلند ثبت شده است و دفتر مرکزی آن تحت نام Bybit Fintech FZE در شهر دبی امارات متحده عربی قرار دارد.

متاسفانه مشابه بایننس، استفاده از خدمات بای بیت توسط شهروندان کشورهای تحت تحریم ایالات متحده نظیر ایران ممنوع و برای استفاده از آن به ابزارهای تغییر آی‌پی نیاز است. البته ناگفته نماند که سرویس‌های فیوچرز این پلتفرم به احراز هویت نیاز دارند.

از نظر کارمزدها، این صرافی دارای سطح‌بندی VIP و Pro است که بر اساس مدل میکر و تیکر به تعیین مقادیر مربوطه می‌پردازد. برای سطح non-VIP که پایین‌ترین مرتبه محسوب می‌شود، کارمزدهای میکر و تیکر در معاملات اسپات برابر ۰.۱ درصد و برای معاملات فیوچرز دائمی و عادی به‌ترتیب ۰.۰۱ و ۰.۰۶ درصد هستند. این کارمزدها بسته به سطوح ۱ تا ۳ در VIP و ۱ تا ۳ در Pro کاهش می‌یابند.

ال بانک؛ صرافی خارجی محبوب ایرانیان

اگر به دنبال یک صرافی خارجی هستید که بدون مشکل به کاربران داخل ایران خدمات دهد، ال بانک مناسب شماست. LBank در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و از آن زمان تا کنون، ارزهای دیجیتال محبوبی نظیر بیت کوین و اتریوم با بیش از ۱۴۹ پول فیات و بیش از ۲۰ روش پرداخت قابل خرید و فروش هستند.

الن وی (Allen Wei) و اریک هی (Eric He) ال بانک را تاسیس کردند. آقای وی یک توسعه‌دهنده آی‌تی است و در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل این پلتفرم فعالیت می‌کند. این صرافی نیز در بریتیش ویرجین آیلند ثبت شده است و تحت مالکیت LBK Blockchain Co. Limited قرار دارد. دفاتر مختلف این صرافی در لیتوانی، کانادا و سینگاپور واقع شد‌اند.

در ال بانک علاوه بر معامله اسپات رمز ارزها، مارجین تریدینگ، فیوچرز، آپشن، استیکینگ و ETFها نیز پشتیبانی شده‌اند. از دیگر خدمات این صرافی می‌توان معاملات همتابه‌همتا (P2P) و گرید تریدینگ را نام برد.

از نظر کارمزدها، ال بانک نیز از مدل میکر و تیکر ثابت ۰.۱ درصدی برای معاملات اسپات استفاده می‌کند، اما کارمزدهای برداشت بسته به رمز ارز انتخابی متغیر هستند. برای معاملات فیوچرز، نرخ کارمزد میکر برابر ۰.۰۲ درصد و برای تیکر ۰.۰۶ درصد است. واریزی‌ها در این صرافی بدون کارمزد انجام می‌شوند.

بیت ۲۴؛ یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

حتی اگر دسترسی به بهترین صرافی های ارز دیجیتال به راحتی برای کاربران ایرانی میسر باشد، همچنان امکان خرید مستقیم رمز ارز از آن‌ها برای ما وجود ندارد، چرا که هیچ کدام از پرداخت ریالی پشتیبانی نمی‌کنند. استفاده از سرویس‌های پرداخت بین‌المللی نظیر پی‌پل نیز برای ایرانیان امکان‌پذیر نیست. اما تصور نکنید به خاطر تحریم‌ها، کاربران ایرانی ناچار به استفاده از پلتفرم‌های داخلی هستند؛ صرافی های ایرانی ارز دیجیتال نظیر بیت ۲۴ دلیلی برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی باقی نگذاشته‌اند.

بیت ۲۴ از نظر تعدد رمز ارزهای پشتیبانی شده، امنیت، تجربه کاربری و دیگر ویژگی‌های مورد نیاز کاربران چیزی کم ندارد. به عنوان یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی Bit24 از بالای ۳۷۰ رمز ارز در پلتفرم OTC خود پشتیبانی می‌کند. به زودی بازار معاملاتی (P2P) آن نیز راه‌اندازی می‌شود که از نظر تعداد بازارها تبدیل به بهترین پلتفرم ایرانی خواهد شد.

بیت ۲۴ به جرات یکی از سریع‌ترین صرافی های ایرانی ارز دیجیتال از نظر تسویه ارزی و ریالی است. اگرچه وب اپلیکیشن صرافی به صورت PWA طراحی شده و حین کار روی دستگاه‌های موبایل تجربه‌ای بسیار مشابه با اپلیکیشن‌های اختصاصی ارائه می‌کند،‌ اما همچنان نرم افزارهای اندروید و آی‌اواس آن برای دانلود و نصب موجود است. نه تنها کاربران تازه وارد، بلکه کاربران حرفه‌ای و حتی متخصص در حوزه بلاک چین و رمز ارزها نیز می‌‌توانند از مطالب آموزشی بسیار ارزشمند و رایگان آکادمی بیت ۲۴ بهره‌مند شوند.

نوبیتکس؛ صرافی رمز ارز ایرانی با بیشترین حجم مبادلات

نوبیتکس دو سال قبل از بیت ۲۴ در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد و در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات روزانه در فضای کریپتوی کشور را در اختیار دارد. به لطف این ویژگی سفارشات خرید و فروش شما در بازارهای مبادلاتی (P2P) آن، مخصوصا برای رمز ارزهای معروف نظیر بیت کوین، اتریوم و تتر، خیلی سریع تکمیل خواهند شد.

یکی از مشکلات نوبیتکس که کاربران آن را به استفاده از سایر بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی سوق داده، پشتیبانی از رمز ارزهای محدود است؛ نوبیتکس تنها ۴۳ بازار مبادلاتی دارد و از تعداد کمی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که فضای کریپتو به سرعت در حال پر شدن با پروژه‌های جدید، قوی و دارای پتانسیل رشد بالا است.

link

مطالب مرتبط

خبرها

بیانیه انجمن تجارت الکترونیک در خصوص دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی

انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان‌بار فراوانی
انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

لندتک‌ها؛ بستری برای ایجاد فراگیری مالی

با وجود موانع فراوان، فناوری‌های نوین مالی نظیر لندتک‌ها نقش مهمی در دسترس‌پذیر کردن خدمات مالی برای تمامی اقشار جامعه دارند و فرصت‌های جدیدی را برای توسعهٔ
با وجود موانع فراوان، فناوری‌های نوین مالی نظیر لندتک‌ها نقش مهمی در دسترس‌پذیر کردن خدمات مالی…
فیلیمو

بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه رای دادند

دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ ارسالی، به پایان رسید. جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و
دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ…
اسنپ

تعرفه اسنپ و تپسی گران می‌شود؟

نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده با امضای بیش از ۳۰ نماینده و ارجاع آن
نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم