نشست خبری تاثیر سئو در اقتصاد دیجیتال برگزار شد

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ نشست خبری با عنوان تاثیر سئو در اقتصاد دیجیتال، کسب و کارها و اشتغال‌زایی، در برج فناوری دانشگاه شریف با حضور سخنرانانی همچون فائزه غفوری مدیر بازاریابی تریبون، محمد زراعتی مدیر دیجیتال مارکتینگ پارس پک، علی حسینی موسس سئولب و نیما محمد حسنی مدیر توسعه کسب و کار کاردیکس برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست، ارائه و بیان گزارش‌های اقتصادی و مالی حوزه سئو، بیان دغدغه‌ها و چالش‌های موجود کارفرمایان و مجریان حوزه سئو همانند کمبود متخصص واقعی و نبود آموزش‌های مناسب فنی و غیر فنی بود.

در این نشست خبری «فائزه غفوری» مدیر مارکام «تریبون»، «محمدرضا زراعتی»، مدیرمارکتینگ پارس‌پک و «علی حسینی» مدیر مجموعه «سئو لب» سخنرانی کردند و از زوایای مختلف به مقوله بازار کار سئو پرداختند.

فیلترینگ، چالش اصلی متخصصین سئو

در آغاز این نشست که با حضور علاقه مندان به حوزه سئو و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، «فائزه غفوری» مدیر مارکام مجموعه «تریبون» آمارهای جالبی از گردش اقتصادی حوزه سئو ارائه کرد. «در سال ۲۰۱۹، ۵۳ درصد از ترافیک سایت‌ها به صورت ارگانیک و از طریق کانال سئو بوده و قرارگیری وب‌سایت در نتایج اولیه جست‌وجو نشان‌دهنده اعتبار آن وب‌سایت و کسب‌وکار است و کاربر ترجیح می‌دهد از کسب‌وکاری خرید کند که در نتایج گوگل حضور داشته باشد.»

غفوری فیلترینگ را چالش‌ اصلی متخصصان سئوی داخل کشور عنوان کرد درصورتی که در خارج از ایران «نبود منابع کافی» چالش اصلی متخصصان این حوزه به حساب می آید: «چالش بعدی ارتباط با دیگر گروه‌هاست. کمبود منابع مالی و انسانی نیز از دیگر چالش‌های فعالان این حوزه است که اولین چالش متخصصان سئوی جهانی است اما برای ایرانیان چهارمین چالش است که این موضوع نشان‌دهنده درگیری متخصصان سئو در ایران با مسائل ابتدایی‌تر است.»

اهمیت سئو بر برندیگ

«محمدرضا زراعتی»، مدیرمارکتینگ پارس‌پک سخنران دوم بود که به چند بعدی بودن فعالیت های تیم سئو اشاره کرد: «اولین نتیجه‌ای که یک کسب‌وکار از فعالیت سئو به دست خواهد آورد رسیدن به «برندینگ» است. معمولا کارشناسان برندینگ پیشنهادهایی را در راستای شناخته شدن برند کسب‌وکار به کارفرمایان می‌دهند که دارای هزینه‌های بسیار بالاست. بخشی از فروش هم با برندینگ خوب اتفاق می‌افتد. اما سئو می‌تواند با ایجاد رتبه خوب در فضای وب برندینگ ارزان‌تر و قابل اعتمادتری را انجام دهد.»

در ادامه مدیرمارکتینگ پارس‌پک به چند بعدی بودن فعالیت متخصصین سئو اشاره کرد: «یک متخصص سئو خوب و حرفه‌ای باید مهارت‌هایی همچون تولید محتوا، توانایی برقراری ارتباط، مدیریت چالش‌ها و بحران‌ها را بداند و در نهایت مناسب پرسونای محصول عمل کند. درضمن یک متخصص سئو خوب باید در کنار توجه به ابزار، بتواند در کار مارکتینگ و توسعه محصول نیز به خوبی عمل کند.»

تک بعدی نباشید

در ادامه «علی حسینی» مدیر مجموعه «سئولب» پشت تریبون جلسه قرار گرفت. حسینی با اشاره به اینکه یک مخصص سئو نباید تک بعدی باشد، گفت: «متخصص مشاور سئو نباید تک‌بعدی باشد و برای مثال باید برنامه‌نویسی بلد باشد. ارتباط برقرار کردن یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که متخصص سئو باید در روابط کاری خود فرا بگیرد. همچنین یک متخصص سئو باید از تولید محتوا شناخت داشته باشد؛ لازم نیست محتوا کار متخصص باشد اما باید در این زمینه دارای شناخت باشد. او همچنین باید درکی از کسب‌وکار داشته باشد. مدیران کسب‌وکارها نیاز دارند سئوکارشان برند، مارکتینگ و روانشناسی کار را بداند. بسیاری از سافت اسکیل‌ها به برقراری ارتباط با افراد و فهمیدن خواسته آنها کمک‌کننده است.»

کار سئوی تخصصی دچار کمبود نیرو است

در بخش پایانی هم «نیما محمدحسنی»، مشاور مارکتینگ مجموعه ایران‌تلنت، درخصوص کمبود نیروی انسانی در بین متخصصان سئو صحبت کرد. به گفته او در یک ماه گذشته حدود سه هزار آگهی از سوی کارفرمایان برای جذب نیروی متخصص سئو در فضای وب منتشر شده است‌. همچنین بسیاری از این آگهی‌های استخدام دارای شرایط مناسبی همچون نداشتن سابقه کاری یا امکان دورکاری بوده، اما تعداد کسانی که برای دریافت این فرصت‌های شغلی اقدام کرده‌اند بسیار محدود بوده است.

محمدحسنی در ادامه از همکاری مجموعه ایران تلنت و سئو لب برای بهبود مهارت های نرم کارآموزان سئو اشاره کرد.«افراد بااستعدادی که در آکادمی‌هایی همچون سئولب آموزش دیده‌اند، به درستی به بازار کار معرفی نمی‌شوند. در همین راستا ما در ابتدای سال ۱۴۰۲ محصول خود به نام تلنت‌کوچ را معرفی کردیم که تنها با ۱۲ دانشگاه سراسری کشور در ارتباط بوده و آن را در گروه کاردیکس از مجموعه ایران‌تلنت ریبرند کردیم و اکنون با آکادمی‌های بسیاری در تخصص‌های مختلف همکاری می‌کنیم.»

در انتهای این نشست سئولب از بسته آموزشی خود که با همکاری ایران تلنت (کاردیکس) به منظور ارتقای سطح دانشی و اشتغال جامعه سئو تهیه شده بود را با نام دوره جامع سئو رونمایی کرد. و اشاره کرد این بسته آموزشی در وبسایت آن‌ها قابل رویت است.

link

مطالب مرتبط

فیلیمو

بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه رای دادند

دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ ارسالی، به پایان رسید. جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف ترویج و
دومین دوره «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه، ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا نهم با بیشتر از ۵۰۰ ولاگ…
اسنپ

تعرفه اسنپ و تپسی گران می‌شود؟

نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده با امضای بیش از ۳۰ نماینده و ارجاع آن
نماینده مردم تبریز از مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت…
دیوار

۳۹۵ میلیون بار جستجو برای کار در دیوار

کاربران دیوار طی سال گذشته در دسته‌های «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیش از ۷۱۰ میلیون بار به جستجوی نیازمندی‌هایشان پرداخته‌اند. دسته‌های «خدمات» و «استخدام و
کاربران دیوار طی سال گذشته در دسته‌های «خدمات» و «استخدام و کاریابی» بیش از ۷۱۰ میلیون…
دیوار

بحث داغ کارشناسان و مردم درباره آگهی‌های آنلاین املاک

بحث مسدودسازی آگهی‌های بخش املاک دیوار و شیپور، اخیرا بسیار خبرساز شده است. در برنامه «هشت صبح» رادیو اقتصاد، کارشناسان و مخاطبان به بحث راجع به این موضوع پرداختند.
بحث مسدودسازی آگهی‌های بخش املاک دیوار و شیپور، اخیرا بسیار خبرساز شده است. در برنامه «هشت…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم