بنیان‌گذار و مدیرعامل آژانس بازاریابی و ارتباطات پلاتین: داده‌محور و نتیجه‌گرا هستیم

توجه به تبلیغات، بازاریابی و بهینه‌سازی ارتباطات در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اهمیت این موضوع آن‌قدر زیاد است که این روزها کتاب‌های متنوعی در حوزه تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ منتشر می‌شود و آموزشگاه‌های تخصصی آن روزبه‌روز در حال افزایش است. از پادکست‌ها، کتاب‌ها و موسسات آموزشی حوزه دیجیتال مارکتینگ که بگذریم، در یک دهه گذشته آژانس‌های بازاریابی و ارتباطات نقش بسزایی در رشد و توسعه شرکت‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ داشته‌اند. آژانس‌هایی که جزئی‌ترین موضوعات را در حوزه ارتباطات سازمان‌ها و رفتار مشتری در نظر می‌گیرند. آژانس بازاریابی و ارتباطات پلاتین که حدود ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد، یکی از همین موسسات است که با حضور در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته یا «ایران ریتیل‌ شو»، خوش درخشیده است. با فرشاد پورصادق، مدیرعامل و موسس آژانس پلاتین در خصوص حضور در نمایشگاه ایران ریتیل شو و مزایای رقابتی این آژانس تبلیغاتی گفت‌وگو کردیم.

آقای پورصادق، پیش از هر چیز لطفا خودتان را معرفی کنید و از فعالیت‌های آژانس پلاتین برای‌مان بگویید.

من فرشاد پورصادق هستم و ۱۰ سال است که در صنعت ارتباطات فعالیت می‌کنم. پیش از کرونا تمرکزم بر صنعت مهمان‌داری یا Hospitality industry بود اما پس از کرونا و رکود در حوزه گردشگری روی موضوعات دیگری تمرکز کردم.

در مقطع کارشناسی، رشته مهندسی صنایع را انتخاب کرده بودم و تحصیلات تکمیلی را ادامه دادم و DBA بازاریابی را گرفتم. اگر بخواهم درباره پلاتین بگویم، این آژانس ۱۰ سال است که کار خود را آغاز کرده. ما در پلاتین تصمیم گرفتیم که به جای تعداد زیادی مشتری، مشتریان محدودی داشته باشیم؛ مشتریانی که با فرهنگ بازاریابی و سرمایه‌گذاری روی این موضوع آشنا هستند.

برندهایی که فرهنگ هزینه‌کرد در حوزه ارتباطات را دارند،‌ مشتریان ما هستند. تاکنون با برندهایی مثل فرش بهشتی، گروه صنعتی گلرنگ، افق کوروش، کیک نظری و شیرینی لیلی شمال همکاری کرده‌ایم و توانسته‌ایم کمپین‌های ۳۶۰ آن‌ها را راه‌اندازی و اجرا کنیم.

پلاتین،‌ چه خدماتی را به مشتریانش ارائه می‌کند و این خدمات به چه صورت انجام می‌‌شوند؟

اولین قدم برای توسعه ارتباطات و بازاریابی یک شرکت این است که زیرساخت‌های آن را از نظر هویت های چندگانه مانند بصری، کلامی و رفتاری،. آوایی و … بهبود ببخشیم. کمپین‌های ۳۶۰ یکی دیگر از خدماتی است که ما در پلاتین انجام می‌دهیم و از صفر تا صد کمپین‌ها همراه مشتریان هستیم. گزارش کمپین‌های ما کمّی و دیجیتالی است. در واقع، ما صرفاً کمپین دیجیتال انجام نمی‌دهیم. حتی وقتی خدمات آفلاین را به مشتریان ارائه می‌کنیم، داده‌های آن را به‌صورت دیجیتال برای مشتری می‌فرستیم تا بداند در چه مرحله‌ای از کار قرار دارد و نتیجه کمپین‌ها چیست.

اگر بخواهم مفصل‌تر درباره خدمات‌مان بگویم، خدمات اصلی پلاتین از لایه تدوین برند در ۶ هویت مختلف که به حواس ۵ گانه ارتباط دارد، تشکیل می‌شود. این خدمات به این موضوع اشاره می‌کند که برند چگونه دیده، خوانده، لمس، بو، چشیده و شنیده می‌شود. زیرساخت‌های ارتباطی را در خدمات‌مان توسعه می‌دهیم. این موضوع برایمان اهمیت دارد که برندها بدانند که چطور با مشتریان ناراضی برخورد کنند و چطور به کامنت‌های منفی پاسخ بدهند. توجه ویژه‌ای به هویت آوایی و بویایی برندها کرده‌ایم چون موسیقی روی ذهن مخاطبان تاثیر می‌گذارد.

در حقیقت، هویت آوایی، همان تُن موسیقیایی برند است و روی ذهن سوم یا به قول نورومارکتینگی‌ها ذهن بقا تاثیر می‌گذارد. شما وقتی وارد فروشگاه‌های بزرگی مانند نایک، آدیداس و نمایندگی دیگر برندهای مطرح دنیا می‌شوید، به‌خاطر اتمسفر و موسیقی‌ای که پخش می‌شود از خرید لذت می‌برید و بیشتر خرید می‌کنید. ما در هویت سازی و کمپین‌هایمان به تمام این نکات توجه می‌کنیم.

در حال حاضر نیز تمرکزمان روی برندهایی است که در زمینه خرده‌فروشی فعال هستند. اقدامات ما برای برندها با نتیجه‌گرایی همراه است و ما از ابتدا تا انتهای کمپین‌های تبلیغاتی در کنار برندها هستیم. کمپین‌های ۳۶۰ را راه‌اندازی می‌کنیم و آمار دقیقی از این کمپین‌ها را به مدیران می‌دهیم و با داده‌ها دلایل موفقیت کمپین و راهکارهای اثربخشی بهتر آن را برای مدیران شرح می‌دهیم.

از نقاط قوت پلاتین،‌ متخصصانی است که در حوزه کسب‌وکار دارد. ما با سرمایه انسانی اثربخشی که داریم، توانسته‌ایم در لایه محصول و خدمات عملکرد خوب و قابل توجه‌ای را داشته باشیم. تاکید می‌کنم که تلاش ما این نیست که مشتریان زیادی داشته باشیم یا فرهنگ سرمایه‌گذاری در زمینه بازاریابی را گسترش دهیم. ما با برندهایی کار می‌کنیم که این فرهنگ را ایجاد کرده‌اند و سعی‌ ما این است که به جای وقت‌گذاشتن در بحث فرهنگ‌سازی، دایره خدمات‌مان را افزایش دهیم.

چند سال است که در نمایشگاه ایران ریتیل شو حضور دارید و چه شد که تصمیم گرفتید در این نمایشگاه شرکت کنید؟

امسال برای اولین بار در نمایشگاه ایران ریتیل شو بودیم. در دوره‌های قبل در این نمایشگاه حضور نداشتیم چون اقداماتمان را در دایره ارتباطاتی که داشتیم انجام می‌دادیم. در تمام این یک دهه، رضایت مشتریان را حفظ کرده‌ایم و تلاشمان این بود که در دایره مشتریانی که داریم، خوش بدرخشیم و خدمات‌مان را به آن‌ها عرضه کنیم.

امسال حضور فعالی در نمایشگاه ریتیل شو داشتیم چون این نمایشگاه تخصصی است و اگر چه از نظر تعداد بازدیدکنندگان، قابل مقایسه با نمایشگاه‌هایی نیست که موضوعات عمومی را دنبال می‌کنند. با این حال، نمایشگاه ایران ریتیل شو فرصت مناسبی برای معرفی برندها و گفت‌وگو با آن‌هاست. در این نمایشگاه می‌توان با برندهایی آشنا شد که فرهنگ هزینه‌کرد در حوزه بازاریابی و ارتباطات را دارند یا آن را پیدا کرده‌اند و به آژانس‌های تبلیغاتی برای بهبود فعالیت‌هایشان نیاز دارند.

نمایشگاه، محلی برای نشان دادن فعالیت‌هایی است که در طی این سال‌ها انجام داده‌ایم. انسان‌ها متوجه تجربه‌ی ما در این زمینه می‌شوند و خواهند فهمید که دلیل اهمیت هزینه‌کرد در حوزه بازاریابی و ارتباطات چیست و هر بودجه‌ای صرف چه موضوعی شده است. به‌طور کلی، هدف آژانس پلاتین از حضور در نمایشگاه ریتیل شو، معرفی محصولات جدید و وعده‌هایی است که روی محصولات داده می‌شوند.

با حضور در نمایشگاه می‌خواستیم به مخاط‌ب‌مان نشان دهیم که یک آژانس با خلاقیت،‌ تفکر و استراتژی می‌تواند خروجی قابل قبولی داشته باشد و آژانس‌های بازاریابی صرفاً رسانه‌ فروش نیستند.

در چند سال اخیر، تعداد آژانس‌های تبلیغاتی افزایش چشمگیری داشته است، مزیت رقابتی پلاتین نسبت به این آژانس‌های تبلیغاتی چیست؟

نمی‌توانم در حال حاضر یک مزیت رقابتی عجیب را به شما بگویم که در جای دیگری وجود ندارد اما ما در پلاتین، نیروهای انسانی متخصص و تاثیرگذاری داریم که می‌توانند مسیر توسعه برند را هموار کنند. به دانش و تجربه سرمایه‌ انسانی‌مان مفتخریم و تلاش می‌کنیم نتیجه‌گرا بودن‌مان را با ارائه گزارش‌های کیفی و داده‌های دقیق نشان دهیم.

وقتی ما می‌گوییم که یک کمپین ۳۶۰ را راه‌اندازی می‌کنیم، یعنی هم بخش آفلاین داریم و هم آنلاین. رفتار مشتریان را با داده‌ها می‌سنجیم و یکپارچگی‌مان را نشان می‌دهیم.

شما در سایت‌تان و غرفه‌ای که در نمایشگاه دارید،‌ یک روزشمار با جمله «تا تحقق اهداف ۱۴۰۲ فرصت باقی‌ست…» گذاشته‌اید، درباره این ایده کمی توضیح دهید.

این روزشمار یک تکنیک بازاریابی برای توجه به زمان و اهمیت آن در زندگی‌مان بود. برندها برای آن‌که محصول، خدمات یا رسانه‌شان را در نهایت بفروشند تلاش‌های بسیاری می‌کنند و در روزهای پایانی سال این موضوع که دیگر زمانی برای کمپین‌هایشان ندارند، مدام تکرار می‌شود. این ابزار مارکتینگی هم برای افراد عادی و هم برای برندها کاربرد دارد چون به این فکر می‌کنند که چند هدف از اهداف امسال‌شان را تیک زده‌اند و چقدر از اهداف انجام نشده‌شان باقی مانده است.

شرکت‌ها و آژانس‌ها گاهی مفهوم زمان را گم می‌کنند چون به‌قدری درگیر برنامه‌ریزی هستند که زمان کم می‌آورند و می‌گویند زمان نداریم؛ حق هم دارند. ما با این روزشمار تلاش کردیم تا این موضوع را به مشتریان‌مان نشان دهیم که وقت آن‌ها برای ما ارزشمند است و اثرپذیری‌مان را نشان بدهیم.

در پایان، آینده صنعت بازاریابی و مارکتینگ را چطور می‌بینید؟

آینده صنعت بازاریابی و مارکتینگ را روشن می‌بینم چون برندها فهمیده‌اند که در دنیای امروز بیش از هر چیزی به داده محوری و تحلیل داده‌ها نیازمند بوده و گذر از متد های بازاریابی سنتی به مدرن را اصلی مهم دیده‌اند.

link

مطالب مرتبط

خبرها

چرا توزیع گوشت دولتی فقط با صف ممکن است؟

در سه سال گذشته میدان‌های تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد صف‌های طولانی فروش گوشت با قیمت دولتی بوده‌اند. هر بار هم با شروع فروش گوشت به قیمت تنظیم بازار،
در سه سال گذشته میدان‌های تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد صف‌های طولانی فروش گوشت با قیمت…
خبرها

سیزدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌شود

رییس پارک فناوری پردیس گفت: در سیزدهمین دوره رویداد اینوتکس بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و مجموعه نوآور حضور دارند و در طول برگزاری این نمایشگاه آخرین دستاوردها و خدمات
رییس پارک فناوری پردیس گفت: در سیزدهمین دوره رویداد اینوتکس بیش از ۴۰۰ شرکت فناور و…
خبرهارمزارزها و فین‌تک

آیا معامله ارز دیجیتال در صرافی‌ها بدون احراز هویت امکان‌پذیر است؟

دنیای ارزهای دیجیتال هیجان‌انگیز و پر از پستی و بلندی است. اگرچه فناوری بلاکچین که زیربنای ارزهای دیجیتال است، بر پایه شفافیت بنا شده، اما امکان مبادله این ارزها
دنیای ارزهای دیجیتال هیجان‌انگیز و پر از پستی و بلندی است. اگرچه فناوری بلاکچین که زیربنای…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از حذف “عجله ندارم” تپسی تا غزال به جای یونیکورن

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۴۱ این پادکست، از حذف
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم