استراتژی بومی‌سازی Allegro برای مقابله با غول‌های تجارت الکترونیک آسیایی

پلتفرم تجارت الکترونیک لهستانی Allegro، با هدف متمایز ساختن خود از رقبای آسیایی نوظهور مانند Temu و AliExpress، استراتژی خود را بر دوچندان کردن پیشنهادهای بومی و محلی متمرکز کرده است.

جان ایستیک، مدیر مالی این شرکت، اخیرا اعلام کرد که الگرو در ماه‌های اخیر، کالاهایی با زمان ارسال طولانی (که عمدتاً از شرق آسیا تأمین می‌شدند) را از مارکت‌پلیس‌های بین‌المللی خود در جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان حذف کرده است.

به زبان ساده، الگرو می‌خواهد روی سرعت تحویل و محصولات محلی تمرکز کند تا از رقبای آسیایی که ممکن است کالاهای ارزان‌تر اما با تأخیر زیاد عرضه کنند، متمایز شود.

ایستیک در یک کنفرانس تلفنی تأکید کرد: «ما به دنبال آن هستیم که تفاوت‌های خود را در مقایسه با بازیگران آسیایی موجود در بازار، به وضوح برای مصرف‌کننده روشن کنیم تا بدانند چرا هر روز به الگرو به عنوان مقصد اصلی خرید نگاه می‌کنند.» او در مصاحبه‌ای با رویترز افزود که این اقدام پس از اجرای مشابهی در بازار لهستان صورت گرفته که «تقریباً هیچ تأثیری» بر ارزش ناخالص کالاهای فروخته شده (GMV) کسب‌وکار نداشته است.

الگرو همچنین برنامه‌هایی برای بهبود پلتفرم خود دارد، از جمله افزودن ویژگی‌هایی برای طرح وفاداری مشتریان و ابتکاراتی که از راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌های بهتر و انتخاب تبلیغات استفاده می‌کنند.

الگرو  که از سال ۱۹۹۹ در حال توسعه پلتفرم خود است، با وجود رقابت فزاینده از سوی بازیگران بین‌المللی، همچنان پربازدیدترین فروشگاه آنلاین برای میلیون‌ها لهستانی باقی مانده است. طبق داده‌های شرکت تحلیل داده Euromonitor International، سهم این شرکت از بازار خرده‌فروشی تجارت الکترونیک لهستان در پایان سال ۲۰۲۴ به ۳۸.۸ درصد می‌رسید. این در حالی است که آمازون ۳.۹ درصد، علی‌اکسپرس ۳.۴ درصد و Temu تنها ۱.۵ درصد از این بازار را در اختیار داشتند.

ایستیک درباره عملکرد پلتفرم‌های آسیایی در بازارهای Allegro گفت: «پیشرفت نسبتاً سریعی از صفر در سال ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ داشتند، اما اکنون به شدت کند شده است.» او با اشاره به نظرسنجی ماهانه Allegro درباره سهم تراکنش‌ها در میان بازیگران تجارت الکترونیک، افزود: «ما به دفاع از جایگاه خود از نظر هزینه‌های بازاریابی ادامه خواهیم داد.»

Temu در ژوئن ۲۰۲۳ وارد لهستان شد و هزینه‌های زیادی را صرف بازاریابی کرده است. ایستیک اظهار داشت: «شدت تبلیغات تا کنون ممکن است کمی بالاتر باشد، اما تغییر چشمگیری نکرده است. اما هزینه‌های بازاریابی و سهم از صدا (Share of Voice) قطعاً جایی است که ما بیشترین تأثیر رقبا را احساس می‌کنیم.» هزینه‌های بازاریابی Allegro در سه ماهه اول ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۳۱۷.۱ میلیون زلوتی (۸۴.۴۶ میلیون دلار) رسید که نسبت به رشد ۲۸.۷ درصدی در سه ماهه چهارم (شامل فصل شلوغ تعطیلات) کندتر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید