نشست رگولیشن تاکسی‌های اینترنتی؛ مردم خودشان بهتر تنظیم‌گری می‌کنند

اولین نشست از سلسله نشست‌های عصرانه‌های سیاستی با موضوع «تنظیم‌گری تاکسی‌های اینترنتی» به همت انجمن علمی حکمرانی و سیاستگذاری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با حضور آقایان میلاد منشی پور و آقای محسن پورسید آقایی برگزار شد.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در این نشست با اشاره به نقش تنظیم‌گر در کشور گفت: «متاسفانه ما یک رگولاتور در کشور نداریم. رقیب ما بازیگر قدری است و ما را اذیت کردند، ولی رقابت خوبی بود.»

او در خصوص ضرورت تنظیم‌گری گفت: شکی در رگولاتوری نیست، اما سوال اساسی این است که تا کجا؟

منشی‌پور با اشاره به سابقه فعالیت‌اش در کشور کانادا بیان کرد: «وقتی در کانادا مشغول کار بودم، با پارلمان این کشور پروژه‌ای را انجام دادیم که چرا اقلام مصرفی در کانادا ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از آمریکاست؟» او ادامه داد: «به این نتیجه رسیدیم که رگولیشن در کانادا بیشتر از آمریکاست و همین امر باعث می‌شد مصرف‌کننده نهایی اقلام را گران‌تر بخرد.»

مدیرعامل تپسی تصریح کرد: «حال در کشور خودمان موضوع پیچیده‌تر است. ما در کشورمان تعدد تصمیم‌گیر نیز داریم. هیچ موضوعی در کشور نیست که یک تصمیم برایش باشد.» او در ادامه گفت: در لحظه‌ای که دو تصمیم برای یک موضوع وجود داشته باشد، دچار مشکل می‌شود. در کشور ما چندین دستگاه برای تصمیم‌گیری وجود دارد.

منشی‌پور در ادامه سخنانش به بحث انباشت قوانین در کشور اشاره کرد و گفت: «در کشور ما آنقدر قوانین زیاد است که برای مثال وقتی به وزارت صمت مراجعه می‌کنیم، خودشان هم نمی‌دانند چقدر قوانین در وزارتخانه‌شان وجود دارد!»

میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی

مدیرعامل تپسی با اشاره به وضعیت پیش از پیدایش تاکسی‌های اینترنتی در کشور گفت: «وقتی وضعیت قبل را بررسی می‌کنیم، اوضاع خیلی به هم ریخته بود.»

منشی‌پور ادامه داد: «چه کسی باید تاکسی اینترنتی را تنظیم‌گری کند؟ به زعم کارشناسان، رگولاتور دولتی ما از متوسط بخش خصوصی برای رگولیت کردن پایین‌تر است. برای همین بخش خصوصی صبح تا شب فکر می‌کند تا چگونه قوانین را دور بزند.»

مدیرعامل تپسی در بخش دیگری گفت: «واقعیت این است امروز دولت هیچ رگولیشنی نگذارد، بهتر است. چون مردم خودشان بهتر تنظیم‌گری می‌کنند. این کلیت موضوع و واقعیت موجود است.»

به گفته منشی‌پور تاکسی‌های اینترنتی یکی از موفق‌ترین مثال‌های رگولیشن در کشور است. او گفت: رگولیشن تپسی ۲ سال طول کشید و اوبر کانادا ۳ سال.

منشی‌پور با مرور موضوع شیوه نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌ها در ایران گفت: «واقعیت این است که اگر رگولاتور به موضوع قیمت‌گذاری ورود می‌کرد، تاکسی اینترنتی دیگر معنی پیدا نمی‌کرد. یک اتفاق خوب افتاد که رگولاتور به این حوزه وارد نشد.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

اسنپ

اسنپ همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت از اقدامات خود در این حوزه گزارش می‌دهد

اسنپ از سال‌های ابتدایی فعالیت خود تاکنون با شعار «راحتی برای همه» تلاش کرده است در راستای بهبود کیفیت خدمات برای تمام اقشار جامعه، از جمله افراد دارای معلولیت، قدم…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم