رویداد رونمایی از «تکراسا اینسایت» و انتشار گزارش «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» برگزار شد

رویداد «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» با هدف رونمایی از «تکراسا اینسایت» و انتشار «گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» روز دوشنبه ۱۴ آبان در تماشاخانه مجتمع تجاری ایران‌مال برگزار شد. مجموعه‌های اسمارتک و کاوه‌نگار به‌عنوان پارتنرهای گزارش و رویداد و ۲۱ مجموعه به‌عنولن پارتنرهای داده‌ای صنایع معرفی شدند.

در سخنرانی اول محمدرضا ازلی، بنیان‌گذار تکراسا اینسایت درباره چگونگی جمع‌آوری داده‌های گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران صحبت کرد. ازلی با اشاره بر چالش‌های شروع مسیر تکراسا انگلیسی و اهداف آن گفت: «ما از سال ۲۰۱۵ تکراسا را راه‌اندازی کردیم و هدف‌مان اتصال به دنیای خارج از کشور و توسعه ارتباطات اکوسیستم استارتاپی با جهان بود. در سال ۲۰۱۶ توانستیم اولین گزارش انگلیسی تکراسا را منتشر کنیم. در سال ۲۰۱۷ به همراه ۹ هم‌بنیان‌گذار و همراهی بیش از ۱۰۰ نفر استارتاپ رویداد جاده ابریشم را برگزار کردیم.»

بنیان‌گذار تکراسا ضمن اشاره بر دلیل توقف فعالیت تکراسا انگلیسی گفت: «به دلیل تحریم‌ها مجبور به توقف فعالیت‌مان در تکراسا انگلیسی شدیم. سرانجام در سال ۲۰۱۸ رویکرد و ساختار تکراسا را تحت عنوان تکراسا فارسی به طور کامل تغییر دادیم.»

تکراسا اینسایت؛ دسترسی همگانی به داده و اینسایت در اقتصاد دیجیتال

محمدرضا ازلی در خصوص هدف از راه‌اندازی تکراسا اینسایت گفت: «پس از ۱۰ سال فعالیت در حوزه رسانه، برگزاری رویداد و تحقیقات بازار، به این نتیجه رسیدیم که با اتصال این سه ضلع می‌توانیم دسترسی همگانی به داده و اینسایت در اقتصاد دیجیتال را با همکاری بخش خصوصی فراهم کنیم. گزارش تکنولوژی بازاریابی ایران ۱۴۰۳ به‌عنوان اولین گزارش تکراسا اینسایت در راستای همین هدف انجام شده است.»

بنیان‌گذار تکراسا اینسایت درباره چالش‌های تهیه این گزارش افزود: «ما در این گزارش با کمک بیش از ۱۰۰ مصاحبه و همراهی ۲۱ پارتنر داده‌ای موفق شدیم تا ۲۰ صنعت مختلف را تحلیل و بررسی عمیق کنیم.»

ازلی اندازه بازار تکنولوژی‌های بازار در ایران را ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و از شناسایی ۴۰۰ بازیگر در اکوسیستم تکنولوژی‌های بازاریابی خبر داد.

ازلی با تاکید بر اینکه برگزاری مصاحبه‌ها و اجماع نظرات مصاحبه‌شوندگان انرژی و زمان زیادی را برای آماده‌سازی این گزارش گرفته است، گفت: «برگزاری و جمع‌آوری داده‌های بیش از ۱۰۰ مصاحبه، صرف بیش از ۲۵۰۰ نفرساعت زمان برای آماده‌سازی گزارش، همراهی یک تیم ۱۱ نفره و ۲۱ پارتنر داده‌ای از نکات مهم فرایند تهیه گزارش تکنولوژی بازاریابی ایران ۱۴۰۳ به شمار می‌رود.»

به گفته ازلی این رویداد با محوریت «وسیع‌تر نگاه کن: هم‌افزایی و هم‌رقابتی» برگزار شد که برگرفته از یافته‌ها و مصاحبه‌های انجام‌شده در فرایند تهیه و تدوین گزارش بوده است. تکراسا اینسایت با برگزاری این رویداد و گزارش به دنبال گسترش دیدگاه بازیگران صنعت است تا بتوانند با همکاری و هم‌رقابتی، فرصت‌های جدید را شناسایی کرده و رشد بازار را محقق کنند.

چالش‌های استقرار انسان در مریخ

پس از محمدرضا ازلی، ابوطالب صفدری، پژوهشگر پسادکتری فلسفه در پروژه Human on Mars دانشگاه برمن آلمان درباره «ذهنیت مریخی؛ بازی بقا در وضعیت کمیابی» به سخنرانی پرداخت. صفدری درباره پروژه انسان در مریخ گفت: «این پروژه درباره اتصال پایدار انسان در مریخ است. این موضوع به خودی خود چالش‌های استقرار انسان در مریخ را دوچندان می‌کند.»

او در سخنرانی خود بر اهمیت ذهنیت مریخی تاکید کرد. صفدری ضمن اشاره به انجام آزمایشی در سال ۲۰۱۸ برای بررسی مقوله کمیابی و بقا در مریخ گفت: «در وضعیت کمیابی، استراتژی مریخی به ما پیشنهاد می‌دهد که به سمت نگاه توزیع‌شدگی حرکت کنیم. این موضوع به‌منزله نگاهی یکپارچه به کل اکوسیستم است؛ در واقع، این دید را به ما می‌دهد که ما و رقبا همگی بخشی از اکوسیستم هستیم و ذهنیت مریخی می‌تواند به ما کمک کند که از وضعیت کمیابی، بهتر عبور کنیم.»

پس از این سخنرانی، پنل اول با موضوع اتوماسیون بازاریابی و ترندها و آینده آن در ایران و جهان برگزار شد. این پنل با حضور ساغر رفیعی، مدیر فروش و بازاریابی متریکس؛ بهزاد لطفی، بنیان‌گذار و مدیرعامل زبلاین؛ فاطمه کرمی، راهبر محصول مارتک سابق اسمارتک؛ و با مدیریت بهراد زاری، متخصص اتوماسیون بازاریابی، آغاز شد.

شناخت عمیق مخاطب و تقویت رضایت و وفاداری؛ اهداف اصلی مارکتینگ اتومیشن

بهزاد لطفی، بنیان‌گذار و مدیرعامل زبلاین در ابتدای این پنل در خصوص مزایای اصلی اتوماسیون بازاریابی گفت: «آورده اصلی اتوماسیون بازاریابی کاهش هزینه‌ها، افزایش نرخ تبدیل مشتریان و درنهایت رشد درآمد است. این موضوع با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها محقق می‌شود که بخش مهم و حیاتی اتوماسیون بازاریابی محسوب می‌شود.»

ساغر رفیعی، مدیر فروش و بازاریابی متریکس در این‌باره اضافه کرد: «به بیان ساده‌تر مارکتینگ اتومیشن کمک می‌کند تا پیام درست را در زمان درست به مخاطب هدف برسانیم. علاوه بر آن، شما در مارکتینگ اتومیشن این امکان را دارید تا با سگمنت کردن مخاطبان در دوره‌های زمانی مختلف، پیام کسب‌کار خود را به آن‌ها انتقال دهید.» به گفته مدیر فروش و بازاریابی متریکس، با استفاده از ابزار مارکتینگ می‌توان با مخاطب به صورت شخصی‌سازی شده و فردی ارتباط برقرار کرد.

رفیعی همچنین بیان کرد: «ما با استفاده از فناوری‌های و قابلیت‌های این نرم‌افزار، می‌توانیم به شناخت بهتری از مخاطب دست پیدا کنیم که در نهایت افزایش رضایت و رشد مشتریان وفادار را به دنبال خواهد داشت.»

فاطمه کرمی، راهبر محصول مارتک سابق اسمارتک، با تأکید بر اهمیت مارکتینگ اتومیشن‌ گفت: «مارکتینگ اتومیشن در حال حاضر جایگزین CRM شده است. در CRM ما اکشن‌های ۳۶۰ درجه کاربران را داریم اما امکان تعامل و تاچ کردن مخاطب را نداریم. در مارکتینگ اتومیشن می‌توانیم داده‌ها را جمع‌آوری کنیم و متناسب با نیاز کسب‌وکار و مخاطبان، واکنش‌های متنوعی از چنل‌های مختلف داشته باشیم.»

کاربرد CDP در جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی داده کاربران

پس از این پنل، مزدک پاکزاد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسمارتک، درباره پلتفرم داده مشتریان (CDP) و کاربردهای آن در Data Monetization سخنرانی کرد. پاکزاد در این‌باره گفت: «در CDP تلاش می‌کنیم با جمع‌آوری داده‌های مشتریان از منابع داده متنوع، یک پروفایل یکپارچه برای هر مشتری ایجاد کنیم.»

به گفته او دیدگاه یکپارچه از کاربران در CDP به درک بهتر کاربر و رفع نیاز آن‌ها کمک چشمگیری می‌کند. پاکزاد با اشاره بر تفاوت مارکتینگ اتومیشن و CDP اظهار کرد: «خاصیت پلتفرم‌های داده مشتری در جمع‌آوری داده کاربران در سطح گسترده است. بر اساس این داده شما می‌توانید خدماتی کاملاً شخصی‌سازی‌شده بر اساس رفتار مخاطبان خود پیشنهاد دهید.»

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسمارتک همچنین درباره کاربردهای CDP و اجرای کمپین‌ها و مزایای آن برای کسب‌کارهای بزرگ توضیحاتی را ارائه داد و گفت: «CDP در واقع به ما نشان می‌دهد که کاربر چه نیازی دارد و چگونه می‌توانیم از طریق ابزارهای مختلف و با پیش‌بینی رفتار کاربران، خدمات بهتری ارائه دهیم و فروش خود را افزایش دهیم.» او در پایان با طرح این سوال سخنرانی خود را به پایان رساند: «ما چگونه می‌توانیم با کمک CDP خدمات بهتری در اکوسیستم سلامت دیجیتال ارائه دهیم و به بهبود خدمات در این حوزه کمک کنیم؟»

در بازاریابی O2O، داده پادشاه است

در ادامه میثم کیهانی، معاونت بازاریابی اوزون، سخنرانی خود را با موضوع ترندهای روز O2O در ایران و دنیا آغاز کرد. کیهانی در این‌باره گفت: «O2O تکمیل‌کننده چرخه تجارت میان مشتریان است. مهم‌ترین عنصر در این شیوه از بازاریابی داده‌ای است که از رفتار خرید مشتریان جمع‌آوری می‌شود.»

معاونت بازاریابی اوزون مهم‌ترین دستاورد بازاریابی O2O را افزایش میزان تعامل مخاطبان و کاهش هزینه جذب مشتریان (CAC) مارکتینگ دانست. او بیان کرد: «در بازاریابی O2O داده حرف اول را می‌زند و نقش حیاتی را ایفا می‌کند. در جهان نیز بازاریابی O2O روزبه‌روز توسعه و رشد بیشتری پیدا کرده است.»

کیهانی در ادامه با ذکر مثال گفت: «در چین، علی‌بابا با راه‌اندازی فروشگاه freshippo کاربران خود را مجدد به خرید از علی‌بابا هدایت کرد. همچنین والمارت، تسکو و کیرفور نیز با بازاریابی O2O، توانستند با کاهش هزینه جذب مشتریان و افزایش نرخ تبدیل کسب‌وکار خود را توسعه دهند و کاربران آنلاین خود را به سمت خرید آفلاین هدایت کنند.»

کیهانی همچنین اضافه کرد: «مجموعه آمازون سال ۲۰۱۷ برای ورود به فضای خرده‌فروشی آفلاین، Whole Foods را به مبلغ ۱۳ میلیارد دلار خرید. والمارت نیز ۳ میلیارد دلار برای خرید Flipkart هزینه کرد تا بتواند وارد فضای آنلاین خرید شود.»

پنل ترندها و نیازهای مدیران بازاریابی در صنایع مختلف

پنل دوم با موضوع ترندها و نیازهای مدیران بازاریابی در صنایع مختلف برگزار شد. این پنل با حضور رضوان مقیمی، مدیر ارتباطات و بازاریابی هایپراستار؛ محمودرضا چمنی، مدیر بازاریابی گروه برندهای درسا؛ محمد احمدی‌آذر، رئیس اداره بازاریابی دیجیتال و تحلیل داده بانک تجارت؛ علیرضا برزآبادی، مدیر ارشد بازاریابی نوبیتکس؛ و با مدیریت پنل توسط هادی مرادی، بنیان‌گذار دی‌ام برد، شروع شد.

علیرضا برزآبادی، مدیر ارشد بازاریابی نوبیتکس، در ابتدا گفت: «در شش ماهه اخیر، همستر در صدر کلمات کلیدی جست‌وجوشده در موتورهای جست‌وجو قرار داشته و حتی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز نتوانسته این روند را متوقف کند. این پویایی نشان‌‌دهنده اهمیت بازاریابی و توجه به نیاز‌های کاربران است.»

رضوان مقیمی، مدیر ارتباطات و بازاریابی هایپراستار درباره یکپارچه‌سازی ابزارهای مارتک گفت: «با توسعه باشگاه مشتریان توانستیم کمپین‌های خود را بهتر طراحی کنیم، رفتار مخاطب را بهتر تحلیل کرده و بر اساس آن راهکارهای مناسب را پیاده کردیم. یکپارچه‌سازی ابزارهای مارتک، معضل اصلی ما در صنعت بازاریابی است. در حال حاضر، ابزار‌های مارتک نیازمند یکپارچه‌سازی است.»

علیرضا برزآبادی با تأکید بر عدم‌وجود اعتماد در استفاده از ابزارهای سئو ایرانی گفت: «ما تاکنون ریسک استفاده از ابزارهای داخلی برای سئو را نپذیرفته‌ایم و همچنان استفاده از ابزارهای خارجی را ترجیح می‌دهیم.»

محمودرضا چمنی، مدیر بازاریابی گروه برندهای درسا با اشاره به تأثیرگذاری محل جغرافیایی کاربران در حوزه فشن گفت: «منطقه و جغرافیای کاربر در راه‌اندازی کمپین‌های فشن بسیار اهمیت دارد. در واقع، بدون استفاده از ابزارهای مارتک، بخش‌بندی مشتریان بر اساس مناطق جغرافیایی و اجرای کمپین‌هایی متناسب با محل زندگی کاربران امکان‌پذیر نیست.»

محمد احمدی‌آذر، رئیس اداره بازاریابی دیجیتال و تحلیل داده بانک تجارت، درباره نیازهای رفع‌نشده در مارتک گفت: «به نظرم افرادی که در مارتک فعالیت می‌کنند، بسیار فنی هستند و توسعه محصول خود را بر اساس نیاز بازار و شرایط کشور ما انجام نمی‌دهند.»

رضوان مقیمی با تأکید بر لزوم توجه به تخصص در جذب نیروی انسانی مارتک گفت: «متأسفانه اغلب فعالین حوزه مارتک به نیاز کسب‌وکار و درک آن توجهی ندارند و این موضوع ما را در جذب نیروی انسانی موردنیاز دچار مشکل می‌کند.»

محمودرضا چمنی در خصوص آینده تکنولوژی‌های بازاریابی اظهار کرد: «مشتریان در آینده احتمالاً زمان کمتری برای خرید اختصاص می‌دهند که ابزارهای مارتک‌ در این مسیر می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند.»

تحول در فرایند خرید و ارائه تجربه شخصی‌سازی شده برای مشتریان با آمنی‌چنل

در سخنرانی بعدی، اردوان شریفی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کاوه نگار، درباره آینده پیام‌رسان‌های چندکاناله صحبت کرد. شریفی اظهار کرد: «کاربران در پیام‌رسانی تک‌کاناله چندین مشکل اساسی دارند، اول این که ارتباط کاربر گسسته است. به همین خاطر بحث آمنی‌چنل مطرح می‌شود.»

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کاوه نگار اضافه کرد: «کاربرانی که با پیام‌رسانی چندکاناله (Omnichannel) به مشتری کسب‌وکارها تبدیل شده‌ و از آن‌ها خرید می‌کنند، ۷۰٪ گردش مالی بیشتر ایجاد می‌کنند. همچنین، این شیوه پیام‌رسانی باعث افزایش وفاداری مشتریان نیز می‌شود.»

به گفته شریفی، آمنی‌چنل با کمک CDP می‌تواند فرایند شخصی‌سازی ارائه محصولات را تسهیل بخشد. او همچنین نیویورک پیتزا و استارباکس را از نمونه‌های موفق استفاده از سرویس آمنی‌چنل معرفی کرد. هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کاوه نگار بیان کرد: «کسب‌وکارهایی که ارتباط شخصی‌سازی‌شده با مشتریان دارند، ۴۶٪ افزایش مبلغ خرید در مشتریان خود را تجربه کرده‌اند. ۳۱درصد از کسب‌وکارها شکاف‌هایی در ساخت سفر مشتری شخصی‌‌سازی در بسترهای پیام‌رسان متعدد شناسایی کرده‌اند. این نشان‌دهنده یک حفره در ارائه محصولات بدون در نظر گرفتن اهمیت رفتار و پرسونای مشتریان و شخصی‌سازی است.»

به گفته وی، آمنی‌چنل در آینده فرایند خرید مشتریان را دگرگون خواهد کرد. او تأکید کرد که آمنی‌چنل دیگر یک پیشنهاد نیست و کسب‌وکارها باید بتوانند با کمک این ابزار، یک ارتباط درست و شخصی‌سازی‌شده ایجاد کند.

رونمایی از محصول دیکام BI

در ادامه محسن وعیدی، مدیرعامل دیکام، سخنرانی خود را با موضوع هوش تجاری (BI) و محصول جدید دیکام انجام داد. وعیدی در این زمینه گفت: «دیکام در سال ۲۰۱۰ تأسیس و اولین محصول آن با عنوان دستیار بازاریاب مختص شرکت‌های پخش در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد.»

مدیرعامل دیکام با ارائه توضیحاتی درباره هوش تجاری گفت: «BI با ساخت و تهیه گزارش‌ها و داشبوردهای مدیریتی به ما نشان می‌دهد که شرکت در حال حاضر چه وضعیتی را می‌گذراند و دیگر نیاز به صرف زمان زیاد برای تهیه یک گزارش ساده نیست. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا تحلیل عمیق‌تری از آینده کسب‌وکار خود داشته باشید.»

وعیدی همچنین بیان کرد: «نرم‌افزار دیکام BI داشبورد فروش ویژه‌ای به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد که می‌توانند بر اساس آن کسب‌وکار خود را اسکیل‌آپ کنند.»

ارزش‌آفرینی متقابل در اکوسیستم

در ادامه رویداد، فرید شکریه، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فورمایند، درباره ارزش‌آفرینی متقابل در اکوسیستم به سخنرانی پرداخت. شکریه در‌ این‌باره گفت: «یکی از مشکلاتی که ما در کسب‌وکارها داریم این است که همیشه به مشتری و ارزش‌های ایجاد شده برای او نگاه می‌کنیم. ما باید نگاه کلی خود را تغییر دهیم و ببینیم که چه ارزشی را باید به کل اکوسیستم تزریق کنیم. در همین راستا به اکوسیستمی پویا خواهیم رسید که در آن تمام اجزای یک اکوسیستم را ارزشمند خواهیم دید.»

کاهش شناخت رفتار مخاطب در اثر افزایش قدرت انتخاب مشتریان

در سخنرانی بعدی، سبحان فروغی، مدیرعامل گروه پگاه و تپسل، درباره ترندهای تکنولوژی بازاریابی ایران و جهان توضیحاتی را ارائه داد. فروغی بیان کرد: «در گذشته رفتاری شخصی‌سازی‌شده‌تر با مشتری داشتیم، اما رفته‌رفته با به‌روزرسانی تکنولوژی و رشد قدرت انتخاب مشتریان، شناخت رفتار مخاطب کاهش یافت.»

به گفته مدیرعامل گروه پگاه و تپسل، با افزایش گزینه‌های موجود، انتظارات مشتریان برای شناخت بهتر نیازهایشان بیشتر شده است.

فروغی اضافه کرد: «روزانه ۳۴۷ میلیارد ایمیل با هدف مارکتینگ برای مشتریان ارسال می‌شود؛ این به معنای عدم‌شناخت مشتریان و ارائه رفتار غیرشخصی‌سازی‌شده است. همه ما نیازمند شناخته‌شدن و بهبود ارتباطات خود هستیم. بنابراین اگر برندها به این موارد توجه کنند، شاهد رشد و توسعه کسب‌وکارشان و افزایش رضایت مشتریان خواهند بود.»

او در این‌باره اظهار کرد: «حضور تکنولوژی هوش مصنوعی نباید باعث افزایش اسپم و تولید محتوای بی‌رویه شود؛ بلکه باید با رویکرد شناخت بهتر و شخصی‌سازی‌شده منجر به بهبود تعامل با مشتری، کاهش هزینه‌ها و رشد نرخ تبدیل شود.» به گفته فروغی، با شناخت عمیق‌تر مخاطب باید او را با پیشنهادی مواجه کنیم که نتواند از آن صرف‌نظر کند!

پنل کاربردهای هوش مصنوعی در ابزارهای مارتک

آخرین پنل رویداد تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ با عنوان هوش مصنوعی در ابزارهای مارتک برگزار شد. در این پنل قادر صادقی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل رایچت؛ پویا بهیاد، هم‌بنیان‌گذار خودنویس؛ محمدجواد ابوطالبی، هم‌بنیان‌گذار گپی‌فای؛ حسین حمزه‌پور، هم‌بنیان‌گذار دیتاک؛ و محمدرضا ازلی، بنیان‌گذار تکراسا اینسایت به‌عنوان مدیر پنل حضور داشتند.

حسین حمزه‌پور، هم‌بنیان‌گذار دیتاک ،در ابتدا با اشاره به سرویس سوشال لیسنینگ گفت: «به طور کلی، زیست آنلاین یک مقوله‌ای است که به سرعت در حال رشد است و اهمیت این که مشتریان درباره ما چه احساسی دارند را برجسته می‌کند. این سرویس علاوه بر شناسایی و تحلیل احساس مشتریان، می‌تواند عملکرد کمپین‌های کسب‌وکارها را نیز به خوبی تحلیل کند.»

هم‌بنیان‌گذار دیتاک اضافه کرد: «در کشور ما، سوشال لیسینینگ اغلب در حوزه روابط عمومی کاربرد دارد. در حال حاضر، اگر بحرانی در حوزه روابط عمومی رخ بدهد، این رویکرد که شما چه زمانی متوجه این موضوع شوید و چه واکنشی در قبال آن داشته باشید از طریق سوشال لیسنینگ قابل اجرا است. این در حالی است که در جهان برای پیش‌بینی نیاز مشتری و سگمنتیشن آن‌ها از سوشال لیسنینگ استفاده می‌شود و تنها به حوزه روابط عمومی معطوف نمی‌شود.»

پویا بهیاد، هم‌بنیان‌گذار خودنویس، به نقش هوش مصنوعی در افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: «هوش مصنوعی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای کسب‌وکارها می‌شود. در نهایت، این مسیر می‌تواند منجر به تحقق خروجی مطلوب‌تر برای کسب‌وکار و ایجاد حس خوشایند برای مخاطب شود.»

هم‌بنیان‌گذار خودنویس بیان کرد: «ما در خودنویس، استراتژی محتوا و چگونگی پیاده‌سازی آن را به خوبی برای کسب‌وکارها پیاده می‌کنیم. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از کسب‌وکارهایی که تیم تولید محتوا ندارند، بسیار کارا باشد.»

در ادامه قادر صادقی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل رایچت، اظهار کرد: «هوش مصنوعی فرصت خوبی برای کسب‌وکارها و توسعه خدمات آن‌ها به شمار می‌رود. بنابراین باید یک هم‌افزایی (Synergy) میان کسب‌وکارها و ارائه‌دهندگان خدمات ایجاد شود. همچنین، برای رفع حفره‌های موجود و رفع انحصار در بازار با کمک ابزارهای هوش مصنوعی، باید مخاطب را بشناسیم و بر اساس آن راهکار پیاده و ارائه کنیم.»

محمدجواد ابوطالبی، هم‌بنیان‌گذار گپیفای، نیز افزود: «فکر می‌کنم در گپیفای به‌زودی می‌توانیم پاسخگوی نیازهای گسترده‌تر در بازار باشیم و به ارائه محصولات خود در سطح بین‌الملل نیز فکر می‌کنیم.»

نیاز به مدل کسب‌وکارهای اکوسیستمی برای یکپارچه‌سازی ابزارهای مارتک

آخرین سخنرانی به ایوب محمدیان، رئیس دانشکده فناوری و مدیریت صنعتی دانشگاه تهران،با موضوع مدل کسب‌وکار اکوسیستمی اختصاص یافت. محمدیان در این خصوص بیان کرد: «در حال حاضر، بیش از ۱۱هزار ابزار مارتک در سطح جهان وجود دارد که نسبت به گذشته ۳۰٪ رشد داشته است. این رشد نشان‌دهنده افزایش تعداد ابزارها و سخت‌تر شدن قدرت انتخاب برای کسب‌وکارها است.»

او با تأکید بر اهمیت شخصی‌سازی سرویس‌ها برای مخاطبان افزود: «تنوع زیاد و عدم‌یکپارچگی ابزارهای مارتک، ضرورت پیاده‌سازی مدل کسب‌وکارهای اکوسیستمی را دوچندان می‌کند. ۸۰٪ از سازمان‌های پیشروی جهان به دنبال تغییر مدل کسب‌وکار خود از مدل خطی به مدل اکوسیستمی هستند.»

به گفته محمدیان، ۵۰٪ رشد جهانی در جایی اتفاق افتاده که مدل کسب‌وکار اکوسیستمی پیاده شده است. رئیس دانشکده فناوری و مدیریت صنعتی دانشگاه تهران اشاره کرد: «ما برای ساختن مدل اکوسیستمی باید مدل ذهنی خود را به طور کامل تغییر دهیم. بنابراین نیاز است تا به دنبال هم‌زیستی میان صنایع مختلف باشیم.»

محمدیان در پایان درباره نگاه اکوسیستمی گفت: «به جای تعریف یک بوم مدل کسب‌وکار، باید چندین مدل بوم کسب‌وکار تعریف شود. در این شرایط، رقبای متعددی حضور دارند که باید بتوانند تعامل سازنده‌ای میان خود ایجاد کند.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
link

مطالب مرتبط

اسنپ

اسنپ همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت از اقدامات خود در این حوزه گزارش می‌دهد

اسنپ از سال‌های ابتدایی فعالیت خود تاکنون با شعار «راحتی برای همه» تلاش کرده است در راستای بهبود کیفیت خدمات برای تمام اقشار جامعه، از جمله افراد دارای معلولیت، قدم…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم