امروز تخفیفان و نتبرگ ادغام خود را رسما اعلام کردند. خبری که بیش از همه نگرانی از انحصار این دو برند را در مارکت تخفیف گروهی در پی داشت. با این حال مدیران این دو شرکت تازه ادغام شده معتقدند ادغامشان هدررفت منابع را کاهش میدهد، پروسه جذب سرمایه را آسان میکند و قرار نیست انحصارگرایی به ضرر مشتری اتفاق بیافتد. به اعتقاد مدیران این دو شرکت اگر ادغام اتفاق نمیافتاد شاهد از بین رفتن هر دو برند در آینده نزدیک بودیم.
پس از مدتها خبرهای غیررسمی در مورد ادغام تخفیفان و نتبرگ و اعلام رسمی نازنین دانشور در مراسم یلدای کارآفرینی شنبه در پایان آذر امسال مبنی بر اینکه قرارداد ادغام امضا شده است، امروز موسس دو استارتاپ تخفیف گروهی یعنی «نتبرگ» و «تخفیفان» کنار یکدیگر نشستند و سرانجام خبر ادغام خود را رسما در برابر رسانهها اعلام کردند.
هر دو برند به حیات خود ادامه میدهند و نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان، مدیریت هر دو برند را عهدهدار خواهد بود.
مراسم با ارایه کوتاه نازنین دانشور آغاز شد که گفت هر دو سایت طی سال ۱۳۹۰ با فاصله حدود یک ماه از هم کارشان را شروع کردند. او ادامه داد تخفیفان، ۶ میلیون کاربر ثبت شده در پلتفرم خود دارد، در ۶ استان فعال است و تاکنون ۴۵ هزار شریک تجاری داشته است. از سوی دیگر نتبرگ با ۴ میلیون کاربر ثبت شده، در ۴ استان فعال بوده و ۳۵ هزار شریک تجاری داشته است.
به گفته دانشور تاکنون سه بار به صورت رسمی و چندین بار غیررسمی تخفیفان و نتبرگ برای ادغام مذاکره کردهاند. «رقابت سنگینی که بین تخفیفان و نتبرگ وجود داشت، باعث شده بود که تمرکز هر دو مجموعه از دست برود و خلاقیت کاهش پیدا کند. تصمیم گرفتیم عدم تمرکز را از بین ببریم.»
دانشور گفت پس از بررسیهای مشترک متوجه شدهاند تنها ۱۸ درصد مشتریان دو پلتفرم تخفیفان و نتبرگ مشابه بوده و همپوشانی دارد، بنابراین تصمیم گرفتهاند در ادغام هر دو برند را حفظ کنند. «ما تا الان دشمن [یا رقیب] فرضی بودیم، اما الان میخواهیم خلق ارزش کنیم، رقابت و هزینههای اتلافی نداشته باشیم.»
دانشور در پاسخ به این سوال که چرا هر دو برند باقی مانده است، توضیح داد فعالیت همزمان تخفیفان و نتبرگ تضادی ندارد و در دنیا هم چنین مدلی از ادغام رایج است.
صادقیان در مورد ادغام گفت: «ادامه فعالیت با این مدل برای نتبرگ سودآور نبود. اگر این فضا شکل نمیگرفت، شاهد فروریختن دو استارتاپ بزرگ بودیم.»
در ادامه محمودرضا خواجه نصیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن که در هلدینگ کسبوکار نوین ایرانیان (مالک چیلیوری و نتبرگ) سهامدار است گفت این دو نفر (صادقیان و دانشور) به سختی کنار یکدیگر نشستهاند و توانستند به توافق برسند.
او ادامه داد قطعا این ادغام به علت علاقه طرفین به یکدیگر نبوده. دلیل، ارقام، تحلیل و بررسی در این حوزه بوده و بحث (جذب) سرمایه باعث شده دو مجموعه به نتیجهگیری برای ادغام برسند. در دنیا ادغام کاملا رایج است.
خواجهنصیر ادامه داد برنامه ما این است تا نتبرگ و تخفیفان را طی یک تا دو سال آینده وارد بورس کنیم.
علیرضا صادقیان دیگر موضوع مهم در رابطه با هدف ادغام را بحث جذب سرمایه اعلام کرد. «فضای کشور به گونهای بوده که به ما اجازه نداده بتوانیم به آسانی خرج کنیم و بیزینسمان را رشد دهیم. ما نتوانستیم در این سالها مسائل زیرساختیمان را توسعه دهیم. تا همین ۳ سال پیش به صورت بوت استرپ رشد کردیم. این ادغام باعث میشود سرمایهگذار هم راحتتر روی ما سرمایهگذاری کند و ریسک آن کمتر شود.»
صادقیان همچنین اشاره کرد: این رقابت بین ما حواسمان را از کار اصلیمان منحرف کرده بود و باعث شد نتوانیم توسعه خوبی داشته باشیم. در کشورهای دیگر اندازه بازار کسبوکار “تخفیف گروهی” هم اندازه صنعت ایکامرس همچون دیجیکالا است.
در ادامه سوالات زیادی از سوی خبرنگاران در مورد خطر انحصارگرایی یکی شدن تخفیفان و نتبرگ مطرح شد. اینکه الان دیگر رقیب جدی در تهران وجود ندارد و در شهرستانها نیز امکان غلبه بر رقبای محلی همچون شیرازتخفیف مطرح است.
برآیند پاسخ صادقیان و دانشور در برابر این سوال این نکته بود:
«فکر نمیکنیم این ادغام باعث انحصار شود. حوزه promotion نهایتا یک تا دو درصد بازار است الان. و تخفیف گروهی فروش کالا نیست که بگوییم انحصار است؛ کماکان باید سقف مشخصی از تخفیف داشته باشیم تا مشتری سمتمان بیاید. در ضمن فضا برای رقیب جدید مسدود نیست، اگر کسی بخواهد در این مارکت سرمایهگذاری کند امکانش وجود دارد.»
دانشور در انتها در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرد در آینده برنامههایی برای سرویسدهی بر بستر مارکتپلیس و ورود به حوزههای دیگر را در سر دارند. او همچنین گفت موضوع جذب سرمایه جدید را به شکل جدی دنبال میکنند و تا مرحله نهایی و امضای قرارداد پیش رفتهاند، اما از افشای نام سرمایهگذار و میزان آن خودداری کرد.
تقریبا یک ماه پیش بود که شاهد ادغام ریحون و چیلیوری، دیگر استارتاپ هلدینگ کسبوکار نوین ایرانیان بودیم. با این ادغام جدید به نظر میرسد صادقیان تمرکز مدیریتی خود را بیش از پیش روی چیلیوری و توسعه آن خواهد گذاشت.
۱ دیدگاه. Leave new
ادغام این دو شرکت مثل اینکه جمهوری اسلامی ایران با آمریکا ادغام بشن
خیلی جالب میشه
خخخخ