صبح امروز «دیوار فروشگاهها» در یک کنفرانس مطبوعاتی اسکایپی رسما معرفی و رونمایی شد.
اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در ابتدای مراسم گفت: رویکرد ما در دیوار فروشگاهها این بود تا تسهیلات بهتری به کسب و کارها بدهیم و کاربران بتوانند کالای نو هم خریداری کنند. در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار کسبوکار روی دیوار فعالیت داشتند.
به گفته آرمندهی از ویژگیهای دیوار فروشگاهها این است که کمیسیونی از خریدار و فروشنده دریافت نمیشود و عملا رقم صفر درصد است. امکان خرید کالای نو وجود دارد و کاربران میتوانند مستقیما با فروشنده ارتباط بگیرند و تجربهای همچون پاساژگردی را به کاربران میدهد، مخصوصا در شرایط فعلی که افراد باید در منزل بمانند. «در سه هفته گذشته حدود ۳ هزار فروشگاه روی دیوار فعال شدند.» آرمندهی میگوید تعداد فروشگاههای فعلی در بخش “دیوار فروشگاهها” به اندازه تعداد فروشگاهها از میدان راهآهن تا تجریش در هر دو طرف خیابان ولیعصر است.
در ادامه نشست آنلاین علی رسولی، مدیر مارکتینگ دیوار گفت ثبتنام دیوار فروشگاهها رایگان است و کسبوکارها و مغازهدارها میتوانند تا ۲۰ آگهی رایگان پست کنند.
پس از ارایه مدیران دیوار نوبت به پرسش و پاسخ خبرنگاران رسید.
مدیرعامل دیوار در پاسخ به سوال استراتژیشان در قبال رقبای موجود همچون مارکتپلیس دیجیکالا و بحث اعتمادسازی برای کاربران گفت:
«حجم خردهفروشی آفلاین به حدی است که نیاز بازار داشته باشد و مردم میتوانند در کنار کالای دست دوم، کالای نو هم داشته باشند. داریم سعی میکنیم اقدامات بیشتری برای اعتماد سازی انجام دهیم. قبل از تایید، فروشگاهها احراز هویت میشوند و مدارک صنفیشان را از آنها میگیریم تا تاییدشان کنیم. در واقع کاربر کالا را از فروشگاه میخرد و فروشگاه هم فاکتور ارایه میکند.» به گفته رسولی در حال حاضر امکان خرید از مغازههای کف خیابان روی هیچ پلتفرم آنلاینی وجود ندارد.
سوال خبرنگاران: شیپور مدتها پیش این امکان را داشت. چرا دیوار دیرتر به این حوزه ورود کرد؟
پاسخ دیوار: مهمترین دلایلش اتفاقاتی بود که از اول اسفند افتاد و ما فکر میکنیم زمان مناسبی را انتخاب کردیم. رسولی، مدیر مارکتینگ دیوار: بازار خرده فروشی آنلاین ایران هم اکنون تنها ۷ درصدش آنلاین شده و ۹۳ درصد آن آفلاین است و بخش عمدهای هم از این ۷ درصد توسط شبکههای اجتماعی در حال گردش است. قصدمان این است کاربران را از مارکت آفلاین به سمت مارکت آنلان سوق دهیم.
رسولی در پاسخ به محدودیت فعالیت کسبوکارها فقط با پلتفرم دیوار گفت: انحصاری برای همکاری با دیوار وجود ندارد و فروشگاهها میتوانند در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای دیگر هم فعالیت داشته باشند.
یکی از سوالات مهم در مورد لجستیک، تحویل کالا و پرداخت دیوار فروشگاهها بود. رسولی، مدیر مارکتینگ دیوار در واکنش گفت: در ابتدای کار دیوار فروشگاهها، تمرکزمان بر کیفیت کار است. ما سعی داریم مسئولیت پلتفرمیمان را در گام اول ارتقا ببخشیم و آن را حفظ کنیم. سعی میکنیم فروشگاههایی که امکان پرداخت در محل را دارند حتما از آنها استفاده کنیم. «در حال حاضر قرار نیست نقش دلیوری را بر عهده بگیریم؛ اما تمهیداتی داریم که دلیوری بهتر و مطمئنتر انجام شود. اما نمیخواهیم سمت لجستیک برویم.»
رسولی همچنین گفت پلن توسعه به سمت شهرستانها را نیز داریم؛ اما الان زمان دقیقی نمیتوانیم اعلام کنیم.
سوال خبرنگاران: برندها و تولیدکنندههای بزرگ و اصلی چه جایگاهی روی پلتفرم “دیوار فروشگاهها” دارند؟ آیا فقط کسبوکارهای کوچک شامل میشوند؟
اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار: تمرکز ما روی SMEهاست، اما با توجه به استقبال این پتانسیل وجود دارد که کسبوکارهای بزرگتر هم به سمت دیوار بیایند، اما مستلزم این است تا ما تحقیق کنیم و بتوانیم نیازهای آن کسبوکارها را هم پوشش دهیم.
رسولی در پاسخ به این پرسش که تاکنون استقبال از قابلیت دیوار فروشگاهها چگونه بوده است، گفت:
«شبکههای اجتماعی در ایران همچون اینستاگرام تمام قابلیتهایشان در ایران در دسترس نیست و فروشندهها باید یوزربیس خوبی برای خودشان بسازند که نیازمند انرژی و دانش و زمان زیادی هست. اما در دیوار فروشگاهها ما یوزربیس خوبی داریم که به فروشندهها ارایه میکنیم و کاربری بسیار ساده است و فروشندهها میتوانند خیلی سریع و ساده پنل باز کنند، ثبت آگهی کنند و نیازی نیست وارد پروسههای سخت جذب فالوئر و مشتری شوند. دیوار خیلی سریع میتواند این پروسه را boost کند.»
به گفته رسولی در حدود ۳ هفته اخیر تعداد ۳۳۰۰ فروشگاه آفلاین (کف بازار) روی دیوار فروشگاهها جذب شدهاند و فکر میکنیم این استقبال در این مدت کوتاه قابل توجه است.
مدیر مارکتینگ دیوار همچنین تصریح کرد: از ابزارهای مختلفی استفاده میکنیم تا بر اساس یک سری معیارها فروشندههایی که رتبه و رضایت بیشتری از خریدار کسب کرده باشند، این شانس را خواهند داشت تا بیشتر در معرض دید خریداران قرار بگیرند. فروشگاهها اگر روی “دیوار فروشگاهها” بیایند هزینه کمتری بابت فعالیت و فروش نسبت به فعالیت عادی پرداخت میکنند و برایشان به صرفهتر است.
به گفته مدیران دیوار این پلتفرم راهکارهایی نیز برای آموزش مغازهداران و کسبوکارهای متقاضی فعالیت در بخش دیوار فروشگاهها دارد.
اما کمی آنسوتر شیپور، رقیب دیوار میگوید این ویژگی را زودتر از دیوار روی پلتفرم خود راه انداخته و باید دید در آینده کدام پلتفرم به بازیگر اصلی این عرصه – آنلاین کردن خرده فروشیهای سنتی – بدل خواهد شد؛ عرصهای که به اعتقاد دیوار تاکنون تنها ۷ درصد آن در ایران آنلاین شده و فرصت زیادی برای بازیگرهای بومی در برابر شبکههای اجتماعی و روشهای ترکیبی وجود دارد.
۲ دیدگاه. Leave new
یعنی یک خبرنگار نبود که وقتی آقای رسولی میگه : «در حال حاضر امکان خرید از مغازههای کف خیابان روی هیچ پلتفرم آنلاینی وجود ندارد.» صد ها پلتفرم موجود در ایران رو برای این کار رو برای ایشون مثال بزنه؟
سلام و وقت بخیر. اگر ممکنه چند مورد بفرمایید تا به اطلاع شان برسانیم. باتشکر