به گزارش استارتاپ ۳۶۰، شرکت تپسی که نخستین استارتاپ بازار سرمایه است، صبح روز ۲۱ تیر ۱۴۰۲، اولین مجمع عمومی عادی سالانه خود را به حضور ۶۷.۳۷ درصد سهامداران حاضر در جلسه، برگزار کرد.
میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی گزارش عملکرد هیات مدیره را برای صرفا برای بخش تاکسی اینترنتی که کسب و کار اصلی شرکت است، به شرح زیر ارایه کرد و سایر منابع درآمدی را به جلسهای که در ماههای آینده برگزار خواهد شد، موکول کرد.
در سال ۱۴۰۱، تپسی با ۲۳.۵ میلیون کاربر مسافر و ۲.۲ میلیون کاربر راننده، ۸۰ میلیارد تومان درآمد ماهانه محقق کرده است. این شرکت توانسته به گردش مالی سالانه حدود ۴.۲ هزار میلیارد تومان دست پیدا کند که از این میزان تقریبا ۱۵ درصد کمیسیون تپسی است. تپسی در ۳۲ شهر ایران فعال است و ۱۳۰۰ کارمند مستقیم دارد.
اکوسیستم تپسی بر پایه چهار عنصر زیر است که به اعتقاد منشی پور، یک اکوسیستم پلتفرمی کامل را میسازد:
مقایسه عملکرد تپسی نشان میدهد که در سال ۱۴۰۱، ۱۳۵ درصد رشد درآمدی و رشد ۲۹۲ درصدی سود خالص را تجربه کرده است. بخشی از این رشد درآمد به دلیل افزایش قیمتها، افزایش بازار و گسترش شهرهای تپسی بوده است. از طرف دیگر، کاهش هزینهها، به دلیل گسترش شبکه تپسی و کاهش هزینه عملیاتی است. ورود به یک شهر در ابتدا سرمایهگذاری محسوب میشود و بعد از درآمدزایی، باعث کاهش هزینه عملیاتی خواهد شد. تپسی در سال گذشته وارد ۱۴ شهر جدید شده است.
به گفته منشی پور، معیار انتخاب شهر جدید برای ورود، بیشترین درآمد و کمترین هزینه است، نه لزوما ورود به همه شهرها و ممکن است این استراتژی با استراتژی شرکت رقیب متفاوت باشد.
پس از حذف الگوی سهامدار حرفهای و افزایش تعداد سهامداران تپسی از حدود ۴۰۰ سهامدار (در دی ماه ۱۴۰۱) به ۷۰۰۰ سهامدار در وضعیت فعلی، شاهد رشد قیمت سهام تپسی به شکل زیر بودهایم.
از دیگر آماری که در جلسه مجمع تپسی اعلام شد میزان رشد سفیران و مسافران تپسی به ترتیب ۵۶ درصد و ۶۰ درصد بوده است، که همانطور که منشی پور اشاره کرد، به دلایل رقابتی و تا زمان عدم افشای اطلاعات از سمت شرکت رقیب، تعداد سفیران، تعداد سفرها و آمارهای این چنینی افشا نمیشود.
همانطور که در نمودار زیر نمایان است، تپسی در سالی که گذشت شاهد ۷۵ درصد رشد سفر بوده است و با سرمایهگذاری و ورود به ۱۴ شهر جدید، رشد ۶۵ درصدی در توسعه شهرهای فعال را داشته است.
منشی پور در بخشی از ارایه خود به شرح الگوریتم تخمین زمان سفر تپسی که اصلی ترین الگوریتم آنهاست پرداخت. به گفته وی اصلی ترین مساله در این صنعت تخمین درست زمان سفر است که بر این اساس قیمتگذاری صورت میگیرد. بر اساس مقایسهای که تپسی انجام داده، این الگوریتم بهتر از بلد و نشان و حتی ویز است و گوگل مپ تنها مقداری بهتر از تپسی عمل میکند.
هدفگذاریای که تپسی برای سال ۱۴۰۲ دارد، ۲ برابر کردن درآمد و ۳.۵ برابر کردن سود خالص است.
مسیر رشد تپسی طبق آنچه منشی پور اعلام کرد، به شرح زیر است:
- توسعه بازار فعلی:
- افزایش ۳۵ درصدی سهم بازار در شهرهای اصلی
- رشد ۶ برابری سرویس موتوپیک
- توسعه سرویس بین شهری
- ایجاد فیچرها و محصولات جدید اقتصادی
- اضافه کردن فیچرهایی مانند «عجله ندارم» که باعث افزایش درآمد شرکت میشوند
- سرویس جدید پاراترانزیت
- ورود به بخشهای جدید بازار حمل و نقل
- سرویس VIP
- سرویس مدرسه
- توسعه کسب و کارهای جدید
- رشد ۱۰ الی ۱۵ برابری تپسی پک
- رشد ۵ برابری تپسی گاراژ
در بخش پرسش و پاسخ در مورد سهم بازار تپسی پرسیده شد که منشی پور اعلام کرد در شهرهایی که هر دو فعال این صنعت حضور دارند، تپسی ۲۰ درصد سهم بازار دارد و با توجه به اینکه هیچ عددی از شرکت رقیب موجود نیست، این عدد با نظرسنجی به دست آمده است.
اسنپ پیشتر اعلام کرده بود که سهم بازار ۸۹ درصدی دارد که این به معنی ۱۱ درصد سهم بازار برای تپسی است. اما بر اساس آنچه منشی پور گفت، پس از طرح شکایت در شورای رقابت، اسنپ از ارایه اطلاعات استنکاف کرده است. بنابراین منشی پور ادعای اسنپ را غیر قابل اتکا دانست.
(با فرض ۲۰ درصد سهم بازار تپسی و با توجه به ۴۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی سالانه این شرکت، حجم بازار تاکسی اینترنتی ۲۱ هزار میلیارد تومان محاسبه میشود که ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان آن برای اسنپ خواهد بود. اگر ۱۵ درصد کمیسیون تپسی را هم برای اسنپ در نظر بگیریم ۲۵۲۰ میلیارد تومان درآمد برای اسنپ در نظر گرفته خواهد شد.)
گفتنی است این مجمع با تصویب توزیع ۱۰ درصد سود سالانه بین سهامداران معادل ۳۱ ریال به ازای هر سهم به پایان رسید.