گزارش جدید سرآوا؛ اقتصاد پلتفرم، مسیر آینده اقتصاد جهان

شرکت سرآوا در جدیدترین گزارش خود به تعریف مفهوم پلتفرم در دنیای فناوری پرداخته است. گزارش پیش رو نخستین گزارش از مجموعه «سری گزارش‌های پلتفرم» است که به تازگی منتشر شده است. به نوشته سرآوا اینسایت، تیم تحقیقاتی شرکت سرآوا، در این مجموعه، به بررسی جامع مفهوم پلتفرم‌ها (Platforms) و مارکت‌پلیس‌ها (Marketplaces) پرداخته شده است.

در این مجموعه گزارش‌ها که اکنون اولین گزارش آن منتشر شده پاسخ دادن به سوال‌های زیر مورد توجه قرار گرفته است:

  • ‌قدرت پلتفرم‌ها از کجاست؟ چه بنیان‌های اقتصادی وجود دارند که با آن‌ها بهتر می‌توان خلق ارزش در پلتفرم‌ها را درک کرد؟
  • چرا شرکت‌هایی که کاملا بر مبنای مدل کسب‌وکار پلتفرمی شکل گرفته‌اند یا بخش عمده‌ای از مدل کسب‌وکارشان پلتفرمی است جز پرارزش‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شوند و عمده بهترین شرکت‌های بورسی از میان آنان است؟
  • آیا همه پلتفرم‌های دیجیتالی قدرت یکسانی دارند؟ چگونه می‌توان پلتفرم قوی را از پلتفرم ضعیف تشخیص داد؟
  • چگونه می‌توان دینامیک رقابتی میان نیازمندی‌های عمومی (General classified)، ورتیکال‌های تخصصی نیازمندی (Vertical classified)، اپلیکیشن‌های تخصصی خدمات، سوپراپ‌های حسب نیاز (On-demand super apps) و بازارگاه‌های آنلاین (Online marketplaces) را تشخیص داد؟ در دنیایی که پلتفرم‌ها دائما به مرزهای سنتی یکدیگر حمله می‌کنند، چه چارچوب‌ها و مدل‌های تحلیلی وجود دارد که به استراتژیست‌ها و صاحبان کسب‌وکار کمک کند روشن‌تر به این موضوعات بیندیشد؟
  • در شرایطی که سرمایه و نیروی انسانی کارا کمیاب می‌شود، چه ابزارهایی وجود دارند تا ما را از آزمایش و خطای کور در حوزه پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌‌ها دور کند و کمک کنند هوشمندانه‌تر به آزمایش و خطا دست بزنیم و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم؟ یادمان نرود زمان نیز بخشی از این منابع ارزشمند است که اتلافش به رقیبان فرصت می‌دهد که زودتر بازار را از آن خود کنند.

در سایت سرآوا آمده است: «سوالات بالا سوالاتی سخت و ارزشمند هستند. طبیعتا ادعای این که چنین پرسش‌هایی جوابی سرراست و ساده دارند ادعای ناپخته‌ای است. در سلسله گزارش‌هایی که به تدریج منتشر می‌کنیم بنابر تجربه و مطالعه پلتفرم‌های پیشرو در ایران و جهان به دنبال آن هستیم که بنیان‌ها و چارچوب‌هایی فراهم کنیم که به این سوالات و بسیاری سوالات استراتژیک دیگر در حوزه پلتفرم، بتوان روشن‌تر فکر کرد و تصمیمات بهتری گرفت.»

گزارش اقتصاد پلتفرم سرآوا را از اینجا دریافت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم