ایرانی‌ها پول وام‌های خرد را برای خرید چه کالاهایی خرج می‌کنند؟

یکی از سریع‌ترین راه‌های خرید لوازم موردنیاز، دریافت وام یا خرید اعتباری است؛ اما آیا می‌دانید ایرانی‌ها اعتبار یا وام‌های دریافتی را بیشتر خرج چه لوازمی می‌کنند؟

 

در چند سال اخیر، حضور لندتک‌ها برای تسهیل‌گری دریافت وام‌های خرد، دست‌رسی به اعتبارات خرد را برای قشر وسیع‌تری از افراد جامعه مهیا کرده است. برای مثال فقط در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ دیجی‌پی، یکی از شرکت‌های ارایه کننده‌ی خدمات خرید اقساطی، امکان خرید اعتباری از دیجی‌کالا را برای بیش از ۲۰ هزار نفر از کاربران آنلاین فراهم کرده است. 

 

دیجی‌پی در طرح‌های لیزینگی اعتباری بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان و در طرح آسان خرید تا ۳۰۰میلیون تومان، برای خرید از دیجی‌کالا، در اختیار کاربر می‌گذارد.

 

روند کار از این قرار است که متقاضی‌ها با مراجعه آنلاین به اپلیکیشن دیجی‌پی، درخواست دریافت اعتبار را ثبت می‌کند، متقاضی در فرآیندی کاملا آنلاین و غیرحضوری اعتبارسنجی می‌شود و اگر امتیاز اعتباری او برای خرید کافی باشد، به میزانی که درخواست داده است، اعتبار خرید دریافت می‌کند تا با آن، از دیجی‌کالا خرید کند.

 

نکته مهم این‌جاست که در این طرح، انتخاب کالا به‌طور کامل با مشتری است و هیچ‌گونه محدودیتی برای انتخاب یا خرید کالایی خاص وجود ندارد. به بیان دیگر مشتری در میان ۴ و نیم میلیون کالای موجود در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا حق انتخاب خواهد داشت.

 

در طرح‌های خرید اقساطی چه کالاهایی با بیشترین استقبال روبه‌رو شده‌اند؟

 

تا چند سال پیش دریافت وام بیشتر برای خرید مسکن و کالاهای بادوام و با طی کردن فرایندهای پیچیده بانکی میسر می‌شد. هم‌زمان با تورم افسارگسیختهی سال‌های اخیر، حضور شرکت‌های تسهیل‌گر برای دریافت خدمات اعتباری، کاربردهای متفاوتی برای وام‌های خرد ایجاد کرده است و امروز این وام‌ها برای خرید کالاهای ضروری، الکترونیکی و حتی مایحتاج روزمره به کار برده می‌شوند.

 

یکی از بسترهایی که مطالعه رفتارهای خرید متقاضیان وام‌های خرد را امکان‌پذیر می‌کند، محل خرج شدن این وام‌هاست که تا پیش از این به دلیل نامشخص بودن مسیرهای هزینه‌کرد وام‌های خرد بانکی، قابل مطالعه نبود.

 

اما در چند سال گذشته میسر شدن امکان خرید اقساطی از بسترهایی مثل دیجی‌کالا -که در حال حاضر بزرگ‌ترین بازارگاه تجاری منطقه به شمار می‌آید- مطالعه و شفاف‌سازی رفتارهای خرید آنلاین کاربران را امکان‌پذیر کرده است.

 

بررسی فهرست ۱۰۰ کالای محبوب در خرید اعتباری دیجی‌پی (از مارکت‌پلیس دیجی‌کالا)، اطلاعات جالب توجهی از رفتارهای خرید  دریافت‌کنندگان این اعتبار، به دست می‌دهد؟

 

با دانستن این موضوع که متقاضیان این اعتبار عمدتا شامل طبقه متوسط جامعه می‌شوند، پاسخ به این سوال که کاربران، اعتبار دریافت شده را خرج چه کالاهایی کرده‌اند، می‌تواند دید نسبتا دقیقی از علاقه‌مندی‌ها و نیازهای خرید این قشر به دست دهد.

 

اما بیشترین کالاهایی که در دیجی‌کالا با استفاده از امکان خرید اعتباری دیجی‌پی فروخته شده، چه بوده‌اند؟

 

جالب است بدانید که گوشی موبایل، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند و تبلت، در میان شش دسته اول خریدها با استفاده از اعتبار دیجی‌پی بوده‌اند؛ این اطلاعات به تنهایی نشان‌دهنده درصد نفوذ فناوری میان طبقات مختلف جامعه به ویژه طبقه متوسط است.

 

از سوی دیگر، شاید بتوان درصد بالایی از دریافت‌کنندگان اعتبار در اپلیکیشن دیجی‌پی را جزو کسانی دانست که پیش از این هم با راهکارهای فناورانه در زندگی روزمره آشنایی داشته و اصلا به همین روش هم با امکان خرید اعتباری از دیجی‌کالا آشنا شده‌اند.

 

بنابر داده‌های منتشرشده از سوی واحد فروش دیجی‌کالا، ۱۰ گروه کالایی که بیشترین فروش را با استفاده از اعتبار خرید دیجی‌پی به خود اختصاص داده‌اند، به‌ترتیب مقدار فروش عبارت‌اند از:

  • گوشی موبایل
  • لپ‌تاپ و آلترابوک
  • تلویزیون
  • ساعت هوشمند
  • یخچال و فریزر
  • تبلت
  • کنسول خانگی
  • ماشین لباس‌شویی
  • هدفون، هدست و هندزفری
  • ماشین ظرف‌شویی

همان‌طور که در فهرست بالا می‌بینید، جدای از گجت‌ها و ابزارهای فناورانه، تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی هم جزو ۱۰ انتخاب اول متقاضی‌ها قرار گرفته‌اند که می‌تواند حاکی از نیاز غالب جامعه به لوازم خانگی بزرگ و پرمصرف و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف در مقابل خرید این کالاها باشد.

 

از سوی دیگر وجود ساعت هوشمند، کنسول خانگی و گروه هدفون در میان ده انتخاب اول خرید اعتباری، هم قابل‌توجه است. کالاها و گجت‌هایی که به نظر جزو نیازهای ضروری به شمار نمی‌آیند اما می‌توانند حکایت از اقبال خریداران طبقه متوسط به ابزارهای فناوری و هم‌گام شدن با علاقه‌مندی‌های جامعه جهانی در برابر این ابزارها داشته باشند.

 

در ادامه نگاهی هم به ده انتخاب بعدی خریداران پلت‌فرم دیجی‌کالا با استفاده از اعتبار دریافتی از دیجی‌پی می‌اندازیم:

  • کولر گازی
  • دستبند طلا زنانه
  • شمش و پلاک طلا و نقره
  • دوربین عکاسی
  • هارد دیسک اکسترنال
  • موتور سیکلت
  • پرینتر
  • جارو برقی
  • مانیتور
  • اسپرسوساز

بازهم تعداد قابل‌توجهی از انتخاب‌ها را لوازم خانگی، یعنی کولر گازی، جارو برقی و اسپرسوساز تشکیل داده‌اند. گجت‌ها و لوازم فناورانه هم‌چنان با کالاهایی همچون دوربین عکاسی، هارد دیسک اکسترنال، پرینتر و مانیتور، جایگاه خود را میان ده انتخاب دوم حفظ کرده‌اند.

 

ولی گویا دریافت‌کنندگان اعتبار خرید دیجی‌پی، بعد از گذشت از ده انتخاب اول، کم‌کم به کالاهای سرمایه‌ای هم روی آورده و از گروه دستبند طلای زنانه و گروه شمش و پلاک طلا و نقره هم خرید کرده‌اند.

 

پخش‌کننده‌ی خانگی، اسپیکر، مبل، دوچرخه، کارت گرافیک، هارد اکسترنال، دریل، فر، سرویس‌های پخت‌وپز، آب‌میوه گیری، پردازنده، مایکروویو، اتو مادربرد، پیانو، فرش و شیرآلات گزینه‌های بعدی در کالاهای محبوب خرید اقساطی بوده‌اند.

 

نگاه دوباره‌ای به این انتخاب‌ها و بررسی آن‌ها، می‌تواند نکته‌های جذابی درباره رفتار خریداران ایرانی در قبال دریافت وام یا اعتبار خرید در پیش روی تحلیل‌گران داده‌ قرار دهد. به‌طور کلی، ابزارهای فناورانه و لوازم خانگی، جزو پرطرف‌دارترین انتخاب‌های جامعه امروز ایران برای خرید اعتباری و اقساطی به حساب می‌آیند.

 

شرکت دیجی‌پی بیش از یک سال است که اعتبار خرید اقساطی از فروشگاه دیجی‌کالا را در فرآیندی چابک و آسان در اختیار متقاضیان این طرح قرار می‌دهد. همه فرایند دریافت اعتبار یا وام خرید اقساطی، به‌صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن دیجی‌پی پیش می‌رود. متقاضیان دریافت وام از دیجی‌پی، نیازی به ضامن ندارند و فقط با ارائه یک برگ چک صیادی و به‌شرط تأیید اعتبار، می‌توانند کالاهای موردنظرشان را از دیجی‌کالا تهیه کنند.

link

مطالب مرتبط

سه دلیل برای باز کردن حساب در بلوبانک؛ از پنهان کردن موجودی تا انتقال وجه با شماره تماس

انتخاب یک بانک خوب، میان اینهمه بانک و نئوبانک با خدمات متنوع و جذاب در این روزها، کار خیلی آسانی نیست. بلو، نئوبانک سامان، در این میدان رقابتی، برنده به…
گزارش سالانه کافه بازار
کافه بازارگزارش و تحلیل

گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ «کافه بازار» منتشر شد؛ تمایل توسعه‌دهنده‌ها به بازی‌سازی

بازار در گزارش عملکرد ۱۴۰۲ خود اعلام کرده که تا پایان سال گذشته حدود ۵۶ میلیون کاربر داشته است و توسعه‌دهندگان ۲ هزار میلیارد تومان از بازار درآمد کسب کرده‌اند.
خبرها

میکرو وی‌سی، مدل جدید سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده تریگ‌آپ

در نشست خبری معرفی مدل جدید سرمایه‌گذاری شتاب‌دهندۀ تریگ‌آپ، هوش مصنوعی، امنیت غدایی، فناوری‌های مالی و سلامت از جمله اولویت‌های سرمایه‌گذاری این شتاب‌دهنده در مدل جدید میکرو وی‌سی اعلام شد.

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم