بخش تحقیقاتی شرکت سرآوا – سرآوا اینسایت – به تازگی گزارش تحلیل پلتفرمهای اجتماعی را منتشر کرد. در این گزارش شبکهها و پلتفرمهای اجتماعی گوناگونی که روزانه مردم با آنها سروکار دارند و درون آنها وقت میگذرانند، مورد بررسی قرار گرفته است.
در گزارش سرآوا این سوالات مطرح شده که چرا ارزش بازار اینستاگرام (Instagram) بسیار بیشتر از توئیتر (Twitter) است؟ و چرا تولیدکنندگان حرفهای محتوا کار راحتتری در درآمدزایی از اینستاگرام دارند تا توئیتر ؟
آیا یوتیوب یک شبکه اجتماعی است؟
در میان پلتفرمهای اجتماعی (Social platforms) کدامها به هم نزدیکترند و کدامها دورتر؟ چگونه میتوان این نزدیکی و دوری را توضیح داد؟
میدانیم با توجه به ادبیات تحلیل پلتفرمها، مثالهایی که از شبکههای اجتماعی یا پیامرسانها به میان میآید همگی دارای اثرات شبکهای (Network effects) هستند اما آیا این اثرات شبکهای در تمامی این پلتفرمها یکی است؟
آیا گرافهای اجتماعی (Social graphs) پشت این پلتفرمها مشابهاند؟ چگونه است که در توئیتر (Twitter) میتوان به کشف ایدهها و افراد جدید پرداخت اما پیامرسانهایی مانند واتساپ (WhatsApp) تنها جایی برای اتصال افرادی است که پیش از این نیز آنها را میشناختیم؟
چرا فیچر استوری (Story feature) در اینستاگرام این همه پرطرفدار است اما به نظر میرسد در لینکدین و توئیتر راه به جایی نمیبرد؟
چه تفاوتهایی میان رسانههای اجتماعی (Social media) با شبکههای اجتماعی (Social networks) وجود دارد و چرا دانستن این تفاوتها در تحلیل این پلتفرمها بسیار کمککننده است؟
و در نهایت، آیا تقسیمبندی پلتفرمهای اجتماعی با نگاهی نو، به فهم بهتر پدیدههایی مثل تجارت اجتماعی (Social commerce) یاری میرساند؟
این گزارش در تلاش است با ارائه پایههای جدیدی برای فهم پلتفرمهای اجتماعی، نگاه جدیدی برای تحلیل شبکهها و رسانههای اجتماعی ارائه کند؛ نگاهی که با استفاده از آن به پرسشهای بالا و بسیاری پرسشهای دیگر میتوان پاسخ گفت.
در این گزارش پلتفرمهای اجتماعی به دو دسته “پلتفرمهای اجتماعی گفتگو محور” و “پلتفرمهای اجتماعی محتوا محور” تقسیم شده است. تفاوت اصلی این پلتفرمها در تمایز بین مفهوم پیام و محتوا قرار دارد. پیام در دل یک گفتگو معنی پیدا میکند و جدا کردن آن از یک گفتگو بی معناست. در حالی که یک قطعه محتوا یا Piece of content به خودی خود معنا دارد و میتواند به مخاطب عرضه شود. این تمایز به ظاهر ساده، دو دسته از پلتفرمهای اجتماعی را به وجود می آورد که از نظر ساختاری تفاوتهای بنیادین با هم دارند.
برای دریافت فایل PDF این گزارش روی این لینک کلیک کنید.