نتایج نظرسنجی مرکز سپنتا: درخواست ۸۸ درصد از کاربران برای بازگشت قیمت خودرو و مسکن به سایت‌ها

هشت ماه از حذف قیمت‌ مسکن و خودرو از سایت‌های اینترنتی گذشته و مردم در این مدت درگیر مشکلات ریز و درستی برای معاملات ضروری بوده‌اند. مرکز افکارسنجی سپنتا پس از این مدت، در روزهای گذشته به استناد یک نظرسنجی گسترده مردمی، از تمایل ۸۸درصدی مردم برای بازگشت قیمت‌ها خبر می‌دهد.

 

از نیمه اردیبهشت امسال پس از شکایت وزارت صمت و به‌دستور مراجع قضایی، قیمت پیشنهادی فروشنده از آگهی‌های فروش مسکن و خودرو در تمام پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین از جمله دیوار، شیپور و باما حذف شد. این حذف در آگهی‌های فروش خودرو شامل تمام شهرها و در آگهی‌های فروش مسکن شامل تهران و چند شهر دیگر می‌شد. هدف از این تصمیم کنترل قیمت‌های مسکن و خودرو، بازگرداندن آرامش به این بازارها و مقابله با رفتارهای سوداگرانه اعلام شده بود.

 

این موضوع در هشت ماه گذشته بازتاب فراوانی در رسانه‌های جمعی داشته و آگهی‌دهندگان و آگهی‌بینندگان زیادی نارضایتی خود را از این تصمیم در ابعاد مختلف ابراز کرده‌اند. به‌تازگی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع مجلس نیز در اظهارات جداگانه‌ای حذف قیمت‌ها از آگهی‌ها را تصمیمی اشتباه عنوان کرده‌اند که شفافیت را در بازارها از بین برده و راه را برای قیمت‌گذاری‌های نامتعارف باز کرده است.

 

برای بررسی دقیق‌تر نظرات کاربران این پلتفرم‌ها و سنجش میزان رضایت آنها از حذف قیمت آگهی‌های خودرو و مسکن، مرکز افکارسنجی سپنتا هفته گذشته در یک نظرسنجی با مشارکت بیش از هزار کاربر عادی و آژانس املاک در شهر تهران، تأثیر این تصمیم را در کیفیت مواجهه آنها با این پلتفرم‌ها مطالعه کرد. در میان این افراد، حدود ۸۸ درصد اعلام کردند در مجموع، بازگرداندن قیمت پیشنهادی فروشنده به پلتفرم‌ها سبب افزایش رضایت آنها به‌عنوان کاربر خواهد شد. پاسخ‌های کاربران عادی و آژانس‌های املاک را به‌تفکیک در ادامه این گزارش بخوانید.

 

۹۰ درصد کاربران عادی موافق بازگشت قیمت‌ها

 

حدود ۷۵ درصد از کاربران عادی میزان استفاده خود را از این پلتفرم‌ها در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند که نیمی از آنها بیشتر به‌عنوان خریدار و نیمی دیگر اغلب به‌عنوان فروشنده به این پلتفرم‌ها سر زده‌اند. به‌طور کلی، ۹۰ درصد این کاربران با بازگشت قیمت‌ها به پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین «بسیار موافق» یا «موافق» بوده‌اند.

 

بیش از ۸۷ درصد کاربران عادی اعتقاد داشتند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلتفرم‌ها انجام معامله را دشوار کرده است. حدود ۹۵ درصد آنها اظهار کردند حذف قیمت‌ها سبب شده است آنها وقت بسیار بیشتری برای برقراری تماس تلفنی با آگهی‌گذاران یا انجام مکالمه متنی در محیط پلتفرم جهت پرسیدن قیمت ملک یا خودرو صرف کنند. در نهایت، بیش از ۷۶ درصد کاربران حذف قیمت‌ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و موجب بی‌اعتمادی به آگهی‌گذاران دانستند.

 

۸۵ درصد مشاوران املاک موافق بازگشت قیمت‌ها

نتایج نظرسنجی از مشاوران املاک نشان می‌دهد این دسته نیز همانند کاربران عادی از وضعیت ایجاد شده پس از حذف قیمت‌ها رضایت ندارند. در این پژوهش، حدود ۹۷ درصد از آژانس‌ها میزان استفاده خود را از پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند و ۸۵ درصد از آنها موافق بازگشت قیمت‌ها به این پلتفرم‌ها بودند.

حدود ۸۰ درصد آژانس‌های املاک معتقد بودند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلتفرم‌ها سبب دشواری انجام معامله شده است. بیش از ۹۰ درصد آنها اظهار کردند حذف قیمت‌ها سبب شده است وقت بسیار بیشتری برای پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی یا مکالمات متنی در محیط پلتفرم جهت اعلام قیمت ملک صرف کنند. همچنین، حدود ۷۵ درصد آژانس‌ها حذف قیمت‌ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و زمینه‌ساز بروز بی‌اعتمادی بین طرفین دانسته‌اند.

نمودارهای زیر جزئیات نتایج نظرسنجی را در بین همه پرسش‌شوندگان برای هر سؤال نشان می‌دهد.

 

حذف قیمت انجام معامله را دشوار کرده است.

 

 

 

حذف قیمت سبب صرف زمان بیشتر برای به دست آوردن قیمت از طریق تماس تلفنی یا انجام چت شده است.

 

 

 

حذف قیمت مانع از شفافیت بازار و سبب ایجاد بی‌اعتمادی بین طرفین شده است.

 

 

 

در مجموع، بازگرداندن قیمت سبب افزایش رضایت من به عنوان کاربر این پلتفرم‌ها خواهد شد.

 

 

 

میانگین پاسخ کاربران به سؤالات نظرسنجی

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
link

مطالب مرتبط

خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از اضافه شدن قابلیت استوری به اسنپ تا انتخابات اتحادیه

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۶۹ این پادکست، از برخورد تامین اجتماعی…
خبرها

نتایج نظرسنجی «چندین»: نسل جدید کارجویان از چه زاویه‌ای به چالش‌های کاری نگاه می‌کنند؟

چطور می‌توان نسل جدید کارجویان را شناخت و انتظارات آن‌ها از محیط کار را درک کرد؟ «چندین» با برگزاری یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان غرفه توسن در چهاردهمین نمایشگاه کار دانشگاه…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم