زلکا از وجود ۱۴۲ هزار کسب‌وکار اینستاگرامی در ایران خبر می‌دهد

زلکا که یک پلتفرم رصد و پایش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشور است، بتازگی به روز رسانی برای گزارشی که پیشتر در زمستان ۱۳۹۹ منتشر کرده بود، بیرون داده است. این گزارش در رابطه با تاثیر اینترنت بر اقتصاد کلان بود.

زلکا در رابطه با این گزارش می‌گوید: پیرامون صحبت‌هایی که این روزها از طرح صیانت می‌شود، خالی از لطف نیست که از نظر علمی، تاثیر اینترنت آزاد و پرسرعت را بر اقتصاد کلان بررسی کنیم؛ با توجه به مطالعات انجام شده، نمی‌توان از تاثیر اینترنت باکیفیت بر رشد مثبت تولید ناخالص داخلی (GDP) چشم‌پوشی کرد.

در گزارش زلکا اطلاعات جالبی یافت می‌شود که در فضای متاثر از طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که این روزها زیاد راجع به آن صحبت می‌شود، قابل تامل است.

بر اساس آنچه در گزارش زلکا آمده و در تصویر زیر قابل مشاهده است، در زمان انتشار گزارش در زمستان ۹۹ بیش از ۲۴ هزار کسب و کار بر بستر اینستاگرام و نیز تعداد ۴۵۰۰ در تلگرام در کشور مشغول به فعالیت بودند. زلکا در به روز رسانی خود می‌گوید در طی این ۵ ماه این ارقام ۴۵۵ درصد افزایش داشته و اکنون در حدود ۱۴۲ هزار کسب‌وکار در اینستاگرام و تعداد ۱۸ هزار در تلگرام مشغول فعالیت هستند. همین آمار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در صورت محدود یا بسته شدن شبکه اینستاگرام کدام شبکه اجتماعی بومی توان پشتیبانی و پاسخ دادن به این نیاز بازار را دارد؟ این موضوع در حالیست که در کشور چین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی سرگرمی همچون تیک تاک کاملا متفاوت از ایکامرس‌های سوار بر شبکه‌های اجتماعی هستند؛ همچون پیندودو یا تائوبائو که از محوریت سوشال در راستای کسب‌وکار و فروش کالا بهره می‌برند. به نظر می‌رسد در ایران این دو مفهوم به هم گره خورده‌اند و اینستاگرام که یک پلتفرم ذاتا سرگرمی محور است، بعد کسب‌وکاری بسیار قوی پیدا کرده که برخی آن را بزرگترین رقیب فروشگاه‌های آنلاین در کشور بر می‌شمارند و در این بازه هرگونه دستکاری آن باعث تحت تاثیر قرار دادن چند ده هزار کسب‌وکاری می‌شود که این گزارش به آن اذعان دارد.

در بخش دیگری از این گزارش پراکندگی فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی در سطح کشور به تصویر کشیده شده است. گزارش می‌گوید بیشترین تعداد کسب‌وکارهای اینستاگرامی در استان تهران هستند.

در گزارش زلکا یکی از مورد بحث‌ترین مسائل فضای شبکه‌های اجتماعی فارسی که کاربران به آن پرداخته‌اند، موضوع سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت بیان شده که در راستای تبعات طرح صیانت، مروری بر آن خالی از لطف نیست. گزارش زلکا از اینجا قابل دریافت است.

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم