برای مشاهده نتایج کلید Enter را بزنید

گزارش سرآوا

گزارش سرآوا؛ مقایسه حجم بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران و ترکیه

پاندمی ناشی از بیماری کرونا منجر به رشد شتابان سرویس‌های آنلاین و به ویژه تجارت الکترونیک در اقصی نقاط دنیا شد. یکی از زیرمجموعه‌های مهم در مبحث تجارت الکترونیک، ایکامرس یا خرده‌فروشی آنلاین است که حجم گسترده‌ای از گردش مالی این بخش را به خود اختصاص داده و بازیگران آن در کشورهای مختلف برای گرفتن سهم بازار بیشتر در این عرصه با هم رقابت می‌کنند.

 

برای آن که درک بهتری از وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در ایران به دست بیاوریم، بد نیست نگاهی به کشورهای منطقه و همسایه ایران بیندازیم. برای مثال کشور ترکیه توانسته موفقیت‌های چشمگیری را در عرصه ایکامرس و استارتاپی از آن خود کند.

 

چند روز پیش سایت فرارو براساس تحلیل گزارش جدید «استارتاپ بلینک» که وضعیت اکوسیستم استارتاپی کشورها را بررسی و مقایسه می‌کند، نوشت استارتاپ «Getir» در ترکیه که حالا در بریتانیا، هلند و فرانسه هم فعال شده، یکی از استارتاپ‌های بزرگ و موفق ترکیه است که تخمین زده می‌شود حدود ۷.۵ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. به نوشته این سایت استارتاپ «Trendyol» حتی ارزش بازار به مراتب بالاتری هم دارد و با ۱۶.۵ میلیارد دلار، اکنون یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌ها در ترکیه است. این شرکت، در واقع بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ترکیه است که ۵ سال دیرتر از نمونه ایرانی‌اش (دیجی‌کالا) راه اندازی شده، اما حالا چندین برابرِ رقیب ایرانی خود ارزش دارد.

 

از سویی استارتاپ‌های ایکامرس و تاکسی آنلاین در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند و با جذب سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری محلی و بین‌المللی در حال افزایش دایره قلمروی خود در کشورهای منطقه خاورمیانه هستند.

 

براساس گزارشی که اخیر شرکت سرآوا منتشر کرده حجم بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالیست که همین رقم برای بازار ترکیه چهار برابر ایران و ۱۱ میلیارد دلار است. بر مبنای گزارش سال ۱۳۹۹ دیجی‌کالا تنها رقم ۳.۲ درصد از بازار خرده‌فروشی ایران آنلاین است و در دل همین سهم کوچک، دیجی‌کالا و در حدود ۵۰ هزار فروشگاه آنلاین و نیز ده‌ها هزار فروشگاه تلگرامی و اینستاگرامی هم مشغول فعالیت هستند. گزارش سرآوا نشان می‌دهد نسبت بازار آنلاین به کل خرده‌فروشی در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه ۸.۸ درصد است که نشان می‌دهد این بازار تا چه اندازه جای رشد و فرصت وجود دارد. براساس گزارش دیجی‌کالا نسبت خرده‌فروشی آنلاین در چین در حدود ۴۵ درصد است که تقریبا نیمی از بازار آن کشور را در بر می‌گیرد.

 

گزارش سرآوا
مقایسه وضعیت بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران و ترکیه. برگرفته از گزارش سرآوا

 

برخی گزارش‌های جهانی با اندازه‌گیری‌های خود معتقدند اندازه بازار ایکامرس تا ۴ سال آینده در منطقه خاورمیانه چند برابر می‌شود و به چند ده میلیارد دلار می‌رسد. حال با توجه به وجود رقبای منطقه‌ای و سرمایه‌گذاران قدرتمند آنها، باید دید سهم ایران در این میان چه میزان خواهد بود. آیا استارتاپ‌های بزرگ ایرانی قادر خواهند بود به اندازه رقبای خود در ترکیه نزدیک شوند یا کماکان مسائلی چون ورود به بازار سرمایه، ارزش‌گذاری و جذب سرمایه توان استارتاپ‌ها را برای رقابت‌های منطقه‌ای تضعیف خواهد کرد؟

دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌وسوم؛ گفت‌و‌گو با دکتر یحیی تابش، استاد دانشگاه استنفورد
پادکست زوم قسمت بیست‌ودوم؛ گفت‌و‌گو با امیرحسین فقیهی، مدیرعامل لحظه‌نگار
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیست‌ویکم؛ گفت‌و‌گو با سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت
پادکست زوم قسمت بیستم؛ گفت‌و‌گو با علی الیاسی، مدیرعامل ابرآمد
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت نوزدهم؛ گفت‌و‌گو با آرین اوهانیان، برند دیزاینر
پادکست زوم قسمت هجدهم؛ گفت‌و‌گو با محمدرضا آقایا، مدیرعامل شرکت باسلام
پادکست زوم سئو 24 رضا شیرازی
پادکست زوم قسمت هفدهم؛ گفت‌و‌گو با رضا شیرازی، مدیرعامل شرکت سئو۲۴
پادکست زوم قسمت شانزدهم؛ گفت‌و‌گو با حمیدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت ایوند
پادکست زوم قسمت پانزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر علیرضا توکلی کاشی، متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم تخفیفان
پادکست زوم قسمت چهاردهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تخفیفان
پادکست زوم قسمت سیزدهم؛ گفت‌و‌گو با دکتر سعید باجلان، عضو هیات علمی و متخصص بازار سرمایه
پادکست زوم قسمت دوازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل سهام‌یاب
پادکست زوم قسمت یازدهم؛ گفت‌و‌گو با مدیران ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ
پادکست زوم قسمت دهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل میاره
پادکست زوم قسمت نهم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل ابرآروان
پادکست زوم قسمت هشتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل پینکت
پادکست زوم همکاران سیستم
پادکست زوم قسمت هفتم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل همکاران سیستم
اسنپ فود
پادکست زوم قسمت ششم؛ گفت‌و‌گو با رییس هیات مدیره اسنپ‌فود
پادکست زوم، قسمت پنجم؛ گفت‌و‌گو با مدیرعامل تپسی