گزارش سرآوا؛ مقایسه حجم بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران و ترکیه

پاندمی ناشی از بیماری کرونا منجر به رشد شتابان سرویس‌های آنلاین و به ویژه تجارت الکترونیک در اقصی نقاط دنیا شد. یکی از زیرمجموعه‌های مهم در مبحث تجارت الکترونیک، ایکامرس یا خرده‌فروشی آنلاین است که حجم گسترده‌ای از گردش مالی این بخش را به خود اختصاص داده و بازیگران آن در کشورهای مختلف برای گرفتن سهم بازار بیشتر در این عرصه با هم رقابت می‌کنند.

برای آن که درک بهتری از وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در ایران به دست بیاوریم، بد نیست نگاهی به کشورهای منطقه و همسایه ایران بیندازیم. برای مثال کشور ترکیه توانسته موفقیت‌های چشمگیری را در عرصه ایکامرس و استارتاپی از آن خود کند.

چند روز پیش سایت فرارو براساس تحلیل گزارش جدید «استارتاپ بلینک» که وضعیت اکوسیستم استارتاپی کشورها را بررسی و مقایسه می‌کند، نوشت استارتاپ «Getir» در ترکیه که حالا در بریتانیا، هلند و فرانسه هم فعال شده، یکی از استارتاپ‌های بزرگ و موفق ترکیه است که تخمین زده می‌شود حدود ۷.۵ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. به نوشته این سایت استارتاپ «Trendyol» حتی ارزش بازار به مراتب بالاتری هم دارد و با ۱۶.۵ میلیارد دلار، اکنون یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌ها در ترکیه است. این شرکت، در واقع بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در ترکیه است که ۵ سال دیرتر از نمونه ایرانی‌اش (دیجی‌کالا) راه اندازی شده، اما حالا چندین برابرِ رقیب ایرانی خود ارزش دارد.

از سویی استارتاپ‌های ایکامرس و تاکسی آنلاین در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند و با جذب سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری محلی و بین‌المللی در حال افزایش دایره قلمروی خود در کشورهای منطقه خاورمیانه هستند.

براساس گزارشی که اخیر شرکت سرآوا منتشر کرده حجم بازار خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالیست که همین رقم برای بازار ترکیه چهار برابر ایران و ۱۱ میلیارد دلار است. بر مبنای گزارش سال ۱۳۹۹ دیجی‌کالا تنها رقم ۳.۲ درصد از بازار خرده‌فروشی ایران آنلاین است و در دل همین سهم کوچک، دیجی‌کالا و در حدود ۵۰ هزار فروشگاه آنلاین و نیز ده‌ها هزار فروشگاه تلگرامی و اینستاگرامی هم مشغول فعالیت هستند. گزارش سرآوا نشان می‌دهد نسبت بازار آنلاین به کل خرده‌فروشی در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه ۸.۸ درصد است که نشان می‌دهد این بازار تا چه اندازه جای رشد و فرصت وجود دارد. براساس گزارش دیجی‌کالا نسبت خرده‌فروشی آنلاین در چین در حدود ۴۵ درصد است که تقریبا نیمی از بازار آن کشور را در بر می‌گیرد.

گزارش سرآوا
مقایسه وضعیت بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران و ترکیه. برگرفته از گزارش سرآوا

برخی گزارش‌های جهانی با اندازه‌گیری‌های خود معتقدند اندازه بازار ایکامرس تا ۴ سال آینده در منطقه خاورمیانه چند برابر می‌شود و به چند ده میلیارد دلار می‌رسد. حال با توجه به وجود رقبای منطقه‌ای و سرمایه‌گذاران قدرتمند آنها، باید دید سهم ایران در این میان چه میزان خواهد بود. آیا استارتاپ‌های بزرگ ایرانی قادر خواهند بود به اندازه رقبای خود در ترکیه نزدیک شوند یا کماکان مسائلی چون ورود به بازار سرمایه، ارزش‌گذاری و جذب سرمایه توان استارتاپ‌ها را برای رقابت‌های منطقه‌ای تضعیف خواهد کرد؟

link

مطالب مرتبط

تپسی

تپسی در اسفند ۱۴۰۲ رکورد درآمد ماهانه خود را شکست

گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان درآمد داشته و رکورد درآمد ماهانه خود را شکسته است. درآمد
گزارش عملکرد منتشر شده‌ی تپسی در کدال بیانگر این است که این شرکت در اسفند ماه…
آپارات

قطع همکاری سینما کوروش با سینماتیکت

پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین پردیس سینمایی ایران معرفی کرده است، اعلام کرد فروش بلیت خود از طریق پلتفرم
پردیس سینمایی کوروش که در مجتمع تجاری کوروش قرار دارد و خود را پرفروش‌ترین و بزرگترین…
دیجی‌پیرمزارزها و فین‌تک

گزارش ۲۰۲۳ دیجی‌پی منتشر شد

دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱ تا دی ۱۴۰۲ (سال ۲۰۲۳ میلادی) است. دیجی‌پی در این گزارش اعلام کرده در سال
دیجی‌پی چهارمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. داده‌های این گزارش مربوط به بازه‌ی دی ۱۴۰۱…
خبرها

پادکست اخبار استارتاپی هفته؛ از برخورد با پلتفرم‌های سفر تا تغییر در هیات‌مدیره تپسی

پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته در ایران را دنبال می‌کند. در قسمت ۲۳۷ این پادکست، از
پادکست استارتاپ ۳۶۰ هر هفته جمعه‌ها منتشر می‌شود. این پادکست تازه‌ترین تحولات استارتاپی و تکنولوژی هفته…

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته

پادکست زوم